Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#27
(20-Nov-2023, 09:48 PM)quattrovelootje schreef: Voor zover ik hier kan volgen is zo'n accu niet echt veilig en zou ik ook wel naar een LFP accu willen overschakelen ....

Welk voltage en Ah moet je ongeveer hebben? Ik heb 12V 6Ah hardcase van het merk Kepworth die ik via aliexpres vond. Kepworth heeft een warenhuis in Duitsland, dus de levering gaat best snel. Maar ik zag zojuist ook een andere voordelige optie: https://www.eremit.de/p/12v-6ah-lifepo4-...-t-stecker die heeft echter geen hardcase, dus ik zou op eventuele schuurplekken zachte velcro doen.
Hier zijn verder 6Volts LifePo4 te vinden en hardcase 12V maar de energieinhoud en gewicht van deze laatste is in mijn ogen wat overdone met 12Ah. Dan liever twee van 12V/6Ah.

En als je dan toch bezig bent, kijk even kritisch naar je stekkers. Ik heb in mijn Bülk, aan de accu zelf en aan de lader alle stekkers naar de mij vertrouwde en bewezen XT-T stekker omgebouwd.


Ik had het eerder over hoe verzekeringen tegen LiIon aan kijken: https://www.abnamroverzekeringen.nl/arti...en-opladen

Ik quote:  "lithium-ion-accu’s onlangs geclassificeerd als extreem brandgevaarlijk, met een even groot brandrisico als CNG (aardgas onder druk) en waterstof".

Ook met aardgas en waterstof gaat het meestal goed, mits.... en dan volgt een hele reeks dwingende veiligheidsvoorschriften.

Om even een YouTuber aan te halen: des temeer je de veiligheidsaanbevelingen in acht neemt, hoe minder je je aandacht erbij hoeft te houden. https://youtu.be/n3urBpFIBgY?si=aeY6gmw66dHyVnak&t=1155

Ik denk dat ik maar een stalen kist ga zoeken (online zijn er specifieke accu-kasten te vinden) om de LiIon accu die ik nog heb veilig te kunnen laden. In huis laden is volgens mij niet zo slim en bij in de garage laden heb ik geen toezicht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Mijn vaders elektrische fiets heeft een uitneembare accu, deze wordt binnen opgeladen op een metalen pannen onderzetter. Moeders fiets wordt bijna constant geladen in de fiets zelf.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(21-Nov-2023, 04:16 PM)Hardloper schreef: Mijn vaders elektrische fiets heeft een uitneembare accu, deze wordt binnen opgeladen op een metalen pannen onderzetter. Moeders fiets wordt bijna constant geladen in de fiets zelf.

Als het een e-bike accu is als deze LifePo4, dan is het wel oké :-) https://youtu.be/t1j9TUV5coc?si=MG4q34EjtuowNsFc&t=547 (commentaar: dit is de meest saaie batterijchemie)
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(21-Nov-2023, 02:23 PM)LigfietsWilsum schreef: Probleem zit idd in het laden, te lang op te hoge spanning, waarbij de accu zelf dan ook nog geïsoleerd is (thermisch gezien)
Telefoon aan de lader onder het hoofdkussen bij pubers is een favoriete.
De kans dat het fout gaat is niet zo groot, maar door de grote aantallen komt het toch met regelmaat voor als ik mijn BHV-brandweer-instructeur mag geloven.
Er wordt daarom steeds op gehamerd: alleen met direct toezicht laden.
De rest van de risico's valt in het niet bij het laden, mits het spul goed is aangesloten en er geen sluiting kan ontstaan.
Klopt. Telefoons 's nachts zonder toezicht laden is sowieso wel spannend, al deed ik het vroeger ook gewoon.
Moderne telefoons zijn zo snel op te laden dat het eigenlijk ook gewoon niet meer nodig is. Mijn toestel is in een halfuurtje vol.

(21-Nov-2023, 02:24 PM)twilwel schreef: Ik beschik over een nogal levendige fantasie. Is het zo dat je niet exact kunt weten wáár de kabels smelten en dat je kabelboom, die immers grotendeels onzichtbaar weggewerkt is, niet meer betrouwbaar is?
Klopt, een kabelboom waar een dusdanig lading stroom doorheen is gegaan is niet meer zomaar te vertrouwen. Aan de andere kant: Als de kabelboom de zwakste schakel is of (bij voorkeur) er zit een hoofdzekering in, dan zou ik er naar neigen om "if it works it's all good" te denken.

(21-Nov-2023, 03:01 PM)Tegelfanaat schreef: Moderne USB, aangeduid met USB-PD voor "Power Delivery", ondersteunt verschillende voltages.
In die standaard zit ook opgesloten dat de stroomtoevoer altijd begint met 5V (en formeel gezien max 1A, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk gewoon tot 5A krijgen als de stroombron kan leveren en het aangesloten apparaat het vraagt). Hogere spanningen dus alleen "in overleg".
De USB-aansluiting die ik in één van m'n fietsen heb levert 5V met welke stroom je dan ook vraagt, maar vanaf 8A kan de buck converter het niet meer aan. M'n telefoon laadt daarop echter met precies 1A, m'n Garmin Edge 130 zelfs met minder (de 840 doet wel gewoon 1A).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#31
Ook bij onze BHV cursus waren accu's en accubranden onderwerp van gesprek. De instructeur is ook Brandweerman, een van mijn collega's heeft voor elektricien geleerd en dat vak ook lang uitgeoefend.

Kijk een paar filmpjes van brandende accu's, daar wordt je echt niet blij van. Het sputtert en vonkt zodanig dat een onderzetter echt niet voldoende is.

De verwachting van beiden is dat er waarschijnlijk een verbod gaat komen om elektrische auto's in een gebouw op te laden. Niet zozeer vanwege het risico op brand, maar met name om de problemen die ontstaan wegens het niet of zeer lastig kunnen blussen van elektrische auto's. Een Electrische fietsaccu is een beetje kleiner, dan komt zo'n velomobiel accu en de mobiel.

Volgens onze instructeur gaan dergelijke accubrandjes volgens ervaringsgegevens al richting woningbrand oorzaak nr 1. In de jaren70-80 die oude TV's met veel stof in de dikke staart erachter, daarna de wasmachine en wasdroger, inmiddels dus de accu's.

Hier een stepje waarbij het mis gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=AuWswcsxHrE

Vanuit de Brandweer wordt opladen van electrische fietsen en scootmobiels in algemene ruimten ( hal trappenhuis, gang) van gebouwen door de brandweer in de gemeente waar ik werk actief ontmoedigd.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#32
(21-Nov-2023, 11:26 PM)Jeroen S schreef: Ook bij onze BHV cursus waren accu's en accubranden onderwerp van gesprek. De instructeur is ook Brandweerman, een van mijn collega's heeft voor elektricien geleerd en dat vak ook lang uitgeoefend.

Kijk een paar filmpjes van brandende accu's, daar wordt je echt niet blij van. Het sputtert en vonkt zodanig dat een onderzetter echt niet voldoende is.

De verwachting van beiden is dat er waarschijnlijk een verbod gaat komen om elektrische auto's in een gebouw op te laden. Niet zozeer vanwege het risico op brand, maar met name om de problemen die ontstaan wegens het niet of zeer lastig kunnen blussen van elektrische auto's. Een Electrische fietsaccu is een beetje kleiner, dan komt zo'n velomobiel accu en de mobiel. 

Volgens onze instructeur gaan dergelijke accubrandjes volgens ervaringsgegevens al richting woningbrand oorzaak nr 1. In de jaren70-80 die oude TV's met veel stof in de dikke staart erachter, daarna de wasmachine en wasdroger, inmiddels dus de accu's.

Hier een stepje waarbij het mis gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=AuWswcsxHrE

Vanuit de Brandweer wordt opladen van electrische fietsen en scootmobiels in algemene ruimten ( hal trappenhuis, gang) van gebouwen door de brandweer in de gemeente waar ik werk actief ontmoedigd.

Heet jouw instructeur Arnold?
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(21-Nov-2023, 03:26 PM)twilwel schreef:
(20-Nov-2023, 09:48 PM)quattrovelootje schreef: Voor zover ik hier kan volgen is zo'n accu niet echt veilig en zou ik ook wel naar een LFP accu willen overschakelen ....

Welk voltage en Ah moet je ongeveer hebben? Ik heb 12V 6Ah hardcase van het merk Kepworth die ik via aliexpres vond. Kepworth heeft een warenhuis in Duitsland, dus de levering gaat best snel. Maar ik zag zojuist ook een andere voordelige optie: https://www.eremit.de/p/12v-6ah-lifepo4-...-t-stecker die heeft echter geen hardcase, dus ik zou op eventuele schuurplekken zachte velcro doen.

Mijn huidige accu is nog steeds het vorige model dat Velomobiel.nl levert bij hun velomobielen (Li Ion 11,1V 2600mAh). 
De nieuwe zou wel wat zwaarder mogen zijn. 

De website van Eremit.de ligt eruit tot eind dit jaar, dus daar kon ik niet meteen op zoeken. 
Als ik op LIPO412V accu zoek, kom ik meestal op auto batterijen uit, da's ook niet de bedoeling ....

Ik dacht zelf eerder aan zoiets : 

https://www.amazon.com.be/-/nl/batterijp...f9500a7f81
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
(22-Nov-2023, 08:36 AM)quattrovelootje schreef: Mijn huidige accu is nog steeds het vorige model dat Velomobiel.nl levert bij hun velomobielen (Li Ion 11,1V 2600mAh). 
De nieuwe zou wel wat zwaarder mogen zijn. 

De website van Eremit.de ligt eruit tot eind dit jaar, dus daar kon ik niet meteen op zoeken. 
Als ik op LIPO412V accu zoek, kom ik meestal op auto batterijen uit, da's ook niet de bedoeling ....

Ik dacht zelf eerder aan zoiets : 

https://www.amazon.com.be/-/nl/batterijp...f9500a7f81

Alles in 1, usb en 12V boordaccu, handig. Alleen wat soldeerwerk om een verloopstekker te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Even voor de mensen die de basics van het batterijgebeuren nog niet zo goed kennen:

Die power banks en USB-oplaad-batterijen en zo, worden vaak gespecificeerd in Ah of mAh.
Dit gaat dan in het algemeen over de Li-ion batterij die er in zit, en die op 3.7V nominaal werkt.
1Ah bij 3.7V is 3.7Wh
Heb je echter een velomobielaccu van 12V, bij bijvoorbeeld 1Ah, dan heb je 12Wh, dus meer dan 3x zoveel als die power bank.
Controleer dus altijd even hoeveel Wh er in zit, en let niet alleen op de Ah!
(Dus Ah x V = Wh en die vergelijken)
Antwoord }
#36
(22-Nov-2023, 02:15 PM)LigfietsWilsum schreef: Even voor de mensen die de basics van het batterijgebeuren nog niet zo goed kennen:

Die power banks en USB-oplaad-batterijen en zo, worden vaak gespecificeerd in Ah of mAh.
Dit gaat dan in het algemeen over de Li-ion batterij die er in zit, en die op 3.7V nominaal werkt.
1Ah bij 3.7V is 3.7Wh
Heb je echter een velomobielaccu van 12V, bij bijvoorbeeld 1Ah, dan heb je 12Wh, dus meer dan 3x zoveel als die power bank.
Controleer dus altijd even hoeveel Wh er in zit, en let niet alleen op de Ah!
(Dus Ah x V = Wh en die vergelijken)

Da's duidelijk, waarvoor dank ! Het is alleen verwarrend wanneer er tegenstrijdige specificaties worden opgegeven, zoals bij deze : 

https://www.amazon.com.be/-/nl/NASTIMA-L...NPJ3&psc=1

Bovenaan staat vermeld dat het een LIFEPO4 5200mAh accu is, maar bij de technische gegevens gaat het dan weer om een Lithion Ion batterijcel gaat  Confused
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
Ja, maar dat komt door de onduidelijke naamgeving. Formeel is LiFePO4 ook Li-ion, maar wordt in het algemeen niet zogenoemd.
Over het algemeen wordt gesproken over Li-ion: alles met thermal runaway.
En LiFePO4 als eigen soort, maar formeel is dat dus niet juist.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#38
(22-Nov-2023, 02:15 PM)LigfietsWilsum schreef: Even voor de mensen die de basics van het batterijgebeuren nog niet zo goed kennen:

Die power banks en USB-oplaad-batterijen en zo, worden vaak gespecificeerd in Ah of mAh.
Dit gaat dan in het algemeen over de Li-ion batterij die er in zit, en die op 3.7V nominaal werkt.
1Ah bij 3.7V is 3.7Wh
Heb je echter een velomobielaccu van 12V, bij bijvoorbeeld 1Ah, dan heb je 12Wh, dus meer dan 3x zoveel als die power bank.
Controleer dus altijd even hoeveel Wh er in zit, en let niet alleen op de Ah!
(Dus Ah x V = Wh en die vergelijken)

Dat is een hele goede, het voltage moet kloppen voor het boordsysteem dat je hebt, maar qua energie-inhoud gaat het om de Wh.

Wat betreft de bovengenoemde Amazon LifePo4 usb-accu die @quattrovelootje noemt, daar staat 72Wh vermeld op de foto en ook het gewicht 860gram komt overeen met een 6Ah/12V LifePo4 accu.

Voor de echte Nederlanders (geen cent teveel). De naam Nastima kwam me bekend voor van aliexpress en inderdaad, daar staan ze voor dezelfde prijs, maar je krijgt ook nog wat korting.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Goed kijken naar de spanningen helpt ook wel.
LiPo en "LiIon" hebben altijd een opgegeven nominale celspanning van 3.6 of 3.7V, accu's met een serie-setup zijn dan dus 7.2 of 7.4V (2S), 10.8 of 11.1V (3S), 14.4V of 14.8V (4S) etcetera.
Deze accu's zijn dan "vol" bij 4.2V (oftewel 8.4V, 12.6V, 16.8V) en "leeg" bij 3V (6V, 9V, 12V).

Een LiFePO4 heeft een nominale celspanning van 3.2V: 2S wordt 6.4V, 3S wordt 9.6V, 4S wordt 12.8V.
Een volle LiFePO4 = 3.65V, 7.30V, 10.95V, 14.60V
Een lege LiFePO4 = 2V, 4V, 6V, 8V.

Voor de "classic" rijders onder ons:
Lege NiCd = 1V (makkelijk rekenen dus)
Nominale spanning = 1.2V
Volledig vol is 1.3V

In m'n DF gebruik ik dus de 10-cel NiCd accu, of een 3S LiPo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#40
Het is niet zo dat ik nu abrupt op LifePo4 overstap en om in de tussentijd de LiIon accu's veiliger en zonder toezicht te kunnen laden heb ik eens gekeken naar de zogenaamde batsafe dat zijn stalen kisten specfiek voor dit doel. Maar die waren of te klein of te duur (naar mijn smaak) of het was alleen maar een stevige tas en geen staal.

Op marktplaats vond ik echter veel aanbieders van gebruikte stalen munitiekisten en dit lijkt me, met een kleine aanpassing (vents maken en een gat voor de laadkabel(s)), prima geschikt voor deze job. Ik heb ook een hele rits LiIon accu's voor elektrisch gereedschap en die kunnen daar dan ook mooi in geladen worden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
Ik zou haast denken, leg de batterijen ergens op een bak van een materiaal wat bij brand smelt. En in die bak doe je blus middel voor lithium batterijen. Dit alles plaats je dan in die stalen munitie kist.

Ik vond ook een brandblusser om een brand te blussen:
Lith-Ex AVD 6 Liter Lithium Brandblusser van :
338,80 euro.

Om dit in perspectief te plaatsen:
Schuimblusser 6 liter - Inclusief keuringssticker en bevestigingsbeugel - 3 stuks - Voldoet aan de wettelijke eisen
134,95 euro.

Dus om een batterij te blussen, heb je een brand blusser nodig die zo'n 7,5x keer zo duur is.

Even verder gekeken:
Accuhoezen voor Lithium-Ion batterijen - Lith-Ex AVD Brandblussers voor Accubranden

Misschien is dit iets voor de relatief kleine Velomobiel batterijen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#42
(22-Nov-2023, 10:07 PM)Hardloper schreef: Ik zou haast denken, leg de batterijen ergens op een bak van een materiaal wat bij brand smelt. En in die bak doe je blus middel voor lithium batterijen. Dit alles plaats je dan in die stalen munitie kist.

Ik vond ook een brandblusser om een brand te blussen:
Lith-Ex AVD 6 Liter Lithium Brandblusser van :
338,80 euro.

Om dit in perspectief te plaatsen:
Schuimblusser 6 liter - Inclusief keuringssticker en bevestigingsbeugel - 3 stuks - Voldoet aan de wettelijke eisen
134,95 euro.

Dus om een batterij te blussen, heb je een brand blusser nodig die zo'n 7,5x keer zo duur is.

Even verder gekeken:
Accuhoezen voor Lithium-Ion batterijen - Lith-Ex AVD Brandblussers voor Accubranden

Misschien is dit iets voor de relatief kleine Velomobiel batterijen.

Ik weet niet van deze specifieke tassen op maat, maar er worden veel accu-bags als specifiek voor opladen van lithium accu's die echter totaal niet voldoen: https://www.youtube.com/watch?v=tavpXgmL16M
-onvoldoende bestand tegen de hoge temperaturen van een lithiumbrand
-zelfs als je met een rits bijvoorbeeld de tas kunt afsluiten, is het volgende zwakke punt de naden die bij een explosie kunnen scheuren.
- potentiële vuurstorm via de opening of via een gescheurde naad.

De munitiekist en batsafe doen het veel beter. https://www.youtube.com/watch?v=Rv_3vwSZmzA

-De accu kan niet wegspringen, 
-een explosie wordt afgevangen door de staalplaat, de plaat buigt maar breekt niet. 
-Ventileren van de giftige gassen wordt niet voorkomen door de munitiekist.
-De Batsafe doet het nog beter en claimt zelfs de giftige gassen te filteren. Ik ben niet zeker hoe serieus je dat laatste kunt nemen.

Dan zijn er de professionele kisten zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=10B0ALlO3RY
- in 1 woord: indrukwekkend
-allicht de duurste oplossing

In alle gevallen moet je goed kijken of de binnenmaten groot genoeg zijn voor je accu('s).

Wat betreft de lithium blusser. De claim dat het her-ontsteking zou voorkomen valt volgens mij niet serieus te nemen. Beschadigde lithium accu's beginnen chemisch uit elkaar te vallen en maken daarbij zuurstof aan. Het kan zelfs onder een luchtdichte laag dus opnieuw ontbranden. Of de afschermende laag die de blusser vormt dat echt op den duur tegenhouden kan zal afhangen van de energieinhoud van de accu. Daarom staat er ook op de blusser: getest tot 60Wh. Ter vergelijking: de accu in m'n Bülk is 100Wh.

Tot nu toe heb ik een accu-zak gebruikt, maar het enige voordeel daaraan lijkt te zijn dat je de accu niet direct hoeft aan te raken wanneer je 'm naar buiten flikkert.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#43
Er bestaan naafdynamo's voor achterwielen .

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#44
(23-Nov-2023, 03:01 PM)Roepers schreef: Er bestaan naafdynamo's voor achterwielen .

Groet,

Marco

Er zijn problemen. 
1) die worden niet meer gemaakt
2) de meeste velomobielen hebben eenzijdige achterwielophanging.
3) je hebt nog steeds een accu nodig want met een velomobiel wil je ook bij stilstand verlichting hebben. 
4) bij de hoeveelheid energie die een moderne velomobiel verbruikt, heb je gewoon te weinig sap van een standaard fietsdynamo.  

Als er behoefte is te discussiëren over naafdynamo’s in velomobielen, doe dat dan aub. in een aparte draad., niet in deze.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(23-Nov-2023, 03:21 PM)twilwel schreef: 3) je hebt nog steeds een accu nodig want met een velomobiel wil je ook bij stilstand verlichting hebben. 


Dat kan je met een condensator (of wat) oplossen. Zo had ik vroeger een achterlicht dat een tijdje bleef branden nadat ik stilstond.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
(23-Nov-2023, 03:46 PM)Frutsel schreef:
(23-Nov-2023, 03:21 PM)twilwel schreef: 3) je hebt nog steeds een accu nodig want met een velomobiel wil je ook bij stilstand verlichting hebben. 


Dat kan je met een condensator (of wat) oplossen. Zo had ik vroeger een achterlicht dat een tijdje bleef branden nadat ik stilstond.

Ik wil graag serieuze oplossingen voor velomobielen zien met dynamo's. Het is bepaald niet zo dat er geen pogingen zijn gedaan van amateurs en profi's. Nogmaals, aparte draad graag, want die put is bijzonder diep. Betrek er meteen zonnecellen bij en je hebt discussievoer voor de hele winter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#47
Toevallige had Theo erover, wanneer je met een Velomobiel over de 40km/u haalt, dan krijg je zoveel energie uit een dynamo dat je de boel kapot maakt. En je haalt volgens hem zo 40km/u. Met mijn relatief zware QV heb ik ook al 45km/u gehaald. Voor de rest misschien apart draadje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel
#48
(23-Nov-2023, 03:56 PM)twilwel schreef: Nogmaals, aparte draad graag, want die put is bijzonder diep. Betrek er meteen zonnecellen bij en je hebt discussievoer voor de hele winter.

Je kunt toch gewoon zelf een apart topic openen. Ik begrijp de vraag om een aparte draad niet.

De modjes doen dit vrijwillig en hebben al genoeg werk om alles te volgen/lezen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#49
(23-Nov-2023, 10:44 PM)Wim -de roetsende schreef:
(23-Nov-2023, 03:56 PM)twilwel schreef: Nogmaals, aparte draad graag, want die put is bijzonder diep. Betrek er meteen zonnecellen bij en je hebt discussievoer voor de hele winter.

Je kunt toch gewoon zelf een apart topic openen. Ik begrijp de vraag om een aparte draad niet.

De modjes doen dit vrijwillig en hebben al genoeg werk om alles te volgen/lezen.

Dat is dan een misverstand.
Ik vraag dit niet aan de moderatoren en ik wil zelf geen draad over dynamo's starten want het interesseert me niet. Het is een ander onderwerp dan lithium accu's en daar gaat het om in deze draad. Als geen van de dynamo-in-velomobiel fans zo'n aparte draad start dan zit ik er dus niet mee.
Duidelijk?
Antwoord }
#50
Nu begrijp ik het  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , twilwel
#51
Ik moet even wat rechtzetten van mijn eerste post maar het is een beetje laat om het daar nog te veranderen. Ik schreef over iemand op het velomobilforum bij wie de accu in de brand was gevlogen en hij had wat lichte brandwonden opgelopen. De accu lag volgeladen in de velomobiel als back-up accu, dus niet aangesloten.
Iemand die navraag heeft gedaan bij betrokkene maakte me erop attent dat de elektronica van de accu in de brand was gevlogen en dat de accu zelf niet heeft gebrand. Dus de Lupine accu had weliswaar een defect waardoor er brand ontstond, maar er was geen sprake van thermal runaway van de accucellen.

Dus, de directe aanleiding om deze draad te beginnen is onderuitgehaald lijkt het, maar..... aan het eind van de draad meldt iemand dat zijn huis en dat van zijn buurman in 2017 is afgebrand, waarschijnlijk (let op, het is niet 100% zeker) doordat een "intelligente" lupine lader de accu niet juist herkende en een verkeerd laadprotocol uitvoerde. Wat er precies gebeurd is valt niet meer te achterhalen maar het lijkt er sterk op dat de accu een thermal runaway onderging, zo heftig dat de huizen in brand vlogen. Of de brand tijdens het laden uitbrak of erna en of de trike binnen of buiten stond op het moment van ontbranden, vermeld het verhaal niet.

Zie de post op velomobilforum: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1606737

Voor mij komt deze post dicht bij huis, want ik heb dezelfde lamp en lader. De accu die erbij hoort is "maar" 48Wh, dat is de helft van de accu in mijn Bülk. Ik heb Lupine toch hoog zitten. Ik heb nog onlangs per ongeluk bij een verlenging van de accu kabels de polen verwisseld. De lupine accu gaf geen sjoege meer, maar ik heb 'm een poosje aan de lader gelegd en hij doet het weer als vanouds. Dus de beveiliging van Lupine is goed. Maar kennelijk niet perfect, getuige de onfortuinlijke Duitser.

Zo klein als onze accu's ook zijn en hoe klein de kans ook is dat ze in de brand vliegen, de gevolgen van zo'n brand zijn zó groot. Je kunt je afvragen, kan ik de enorme persoonlijke gevolgen dragen van zo'n piepklein risico.

Ik heb voor nog geen 25euro twee gebruikte munitiekisten bestelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw , Hardloper , 365cycle
#52
Met de juiste kwaliteit accus zijn de risicos misschien niet zo groot maar heb nu toch via marktplaat een kluis op de kop getikt die ik op wielen heb gezet en  voorzien van een stroomaansluiting met beveiliging wanneer ik mijn accus van fiets en gereedschap op moet laden staat hij buiten op ruime afstand van de bebouwing en dat geeft toch een geruststellend gevoel.
Er zijn speciale kasten te koop maar heb er een tijdje terug 1 gezien bij een fietsenmaker en toen ook nog even de prijs mogen vernemen en die stond naar mijn idee niet in verhouding.
Een kennis van mij die in de fietsaccu reparatie zit is bezig met een container met waterbakken waar de accus bovenliggen en zodra er iets misgaat zou de desbetreffende accu daar gelijk in moeten vallen.
Soms sturen mensen een accu op ter reparatie die al een keer een flinke val meegemaakt heeft en ook nog slecht verpakt, hij snapt soms niet waarom deze accus niet in brand gevlogen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM