Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quest en QuestXS uit productie?!
#1
De QUEST en QUEST XS zoals we die nu kennen gaan uit productie. 
Wie er nog één wil bestellen moet snel zijn.

Bron: https://www.grensrijder.com/2023/08/03/s...quest-3-0/



Ik had hier nog helemaal niets over gehoord. Iemand hier wel?



Info over de Quest 3.0 op dezelfde site:

Allert vertelde dat het QUEST 3.0 project weer wordt opgepakt zodra de productie van de SNOEK L op gang is gekomen. Geruchten dat het project van de baan is, zijn dus uit de dikke duim afkomstig. De basisplug van de QUEST 3.0 is al grotendeels gereed, maar Allert heeft nog ideeën ter verbetering. Deze nieuwe QUEST zal een ruime instap krijgen met een klep zoals bekend van bijvoorbeeld de Milan en Bülk. Dat geeft mensen die nu moeite hebben met in- en uitstappen (zoals ikzelf) weer nieuwe mogelijkheden. Er is nog geen echte voorinschrijving maar Theo houdt wel al een lijst bij met mensen die interesse hebben.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#2
Ergens verwacht ik dat dan ook de Strada het veld gaat ruimen voor de Quest 3. Ben ook wel beetje benieuwd of er een kleine Quest 3 komt.

Maar als je ziet hoeveel de Quest en Strada nog nieuw verkocht worden. Dan is het niet gek dat men de kennis van deze modellen verliest. En dat ze het model binnenkort droppen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
(06-Aug-2023, 09:05 PM)Hardloper schreef: Ergens verwacht ik dat dan ook de Strada het veld gaat ruimen voor de Quest 3. Ben ook wel beetje benieuwd of er een kleine Quest 3 komt.



Maar als je ziet hoeveel de Quest en Strada nog nieuw verkocht worden. Dan is het niet gek dat men de kennis van deze modellen verliest. En dat ze het model binnenkort droppen.
Hoezo kennis verliezen?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Uit productie als in niet meer bestelbaar of gewoon geen orders meer voor?

Het valt me al een tijdje op dat ze niet tot nauwelijks meer verkocht worden. De QV daarentegen loopt als een trein. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.

Dat verbaast me eigenlijk behoorlijk. De Quest is een oudgediende die zich ruimschoots bewezen heeft. Toch heeft ie zich laten verdringen kennelijk door een nieuwer model, terwijl het ding er nog even hip uitziet als het begin.

Uit productie nemen vind ik op zich raar. De mallen, alles is er nog. Zodra iemwnad er eentje wil is het dan gewoon net als andere velomobielen eentje maken. Tenzij.. de winstmarge op de opvolgende modellen hoger liggen, dan snap ik het.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Uit productie betekent gewoon dat ze niet meer geproduceerd worden. 

Meer of minder kan ik er niet van maken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(07-Aug-2023, 12:11 AM)Tom Fekkes schreef: Hoezo kennis verliezen?

Nou dat heb ik dus serieus ergens gelezen dat men kennis zou verliezen. Volgens mij ging in mijn bron rondom de Milan SL.

Hoger winst percentage lijkt me ook sterk op nieuwe modellen. Maar dat de Quest / Strada nauwelijks nieuw besteld worden heeft met het aanbod tweedehandse te maken. Tevens zijn er al veel alternatieven voor het model. Ik verwacht dat de Df ook verdrongen gaat worden door de Tuna in productie aantallen.

Als ik kijk naar de productie aantallen van Velomobiel.nl/Intercitybike, dan zijn ze wat aan het inzakken. Ik hoop voor hen dan ook dat ze andere modellen zullen verkopen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
De Milans zijn verhuisd naar Velomobileworld.com.

Het Velomobiel.nl orderboek krijgt binnenkort de, 20+ ?, Snoek L bestellingen.
InterCityBike is ook Bülk en Milan dealer.

September start productie Snoek L is ook wat ik gehoord heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(07-Aug-2023, 07:34 AM)ZoefZoef schreef: Uit productie nemen vind ik op zich raar. De mallen, alles is er nog. Zodra iemwnad er eentje wil is het dan gewoon net als andere velomobielen eentje maken.  Tenzij.. de winstmarge op de opvolgende modellen hoger liggen, dan snap ik het.


De mal is één ding. Als je de vorm hebt, moet alles nog gemonteerd worden. Dus moeten er gaten geboord worden voor de wielophanging, stuurinrichting, zitje. Die locaties (vban de gaten) en hoe alles bevestigd word zit bij de medewekers in het hoofd, of ze hebben de juiste 'mallen' daarvoor. Als je een jaar lang geen Quest gebouwd hebt, zal de productie van één enkele langer duren, dan als je er een aantal per week produceert. Dit is ook de kennis die verloren gaat zoals Hardloper dat bedoelde (denk ik).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
@hoekie, Ik weet dat de Milan al een poosje van Velomobile world komt. Maar het is maar goed ook dat intercitybike de Bulk en Milan distribueert. De Alfa gebeurt toch bij Velomobiel.nl? 20+??

En inderdaad zoals datakneder uitlegt is dit ook een aspect van kennis.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
@Hardloper Velomobiel.nl is inderdaad Alpha dealer. Minimale aantallen. M9 demo hebben ze niet meer.
Daarom heb ik de Alpha dealership niet benoemd. Voor proefzitten M9 en W9 heb ik nota bene naar Home - Velomobile Nord (velomobile-nord.de) gemoeten.
Blijkbaar staat er inmiddels een W9 bij ELAN, Nijmegen.

20+ =  voorbestellingen Snoek L
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#11
(07-Aug-2023, 09:30 AM)datakneder schreef:
(07-Aug-2023, 07:34 AM)ZoefZoef schreef: Uit productie nemen vind ik op zich raar. De mallen, alles is er nog. Zodra iemwnad er eentje wil is het dan gewoon net als andere velomobielen eentje maken.  Tenzij.. de winstmarge op de opvolgende modellen hoger liggen, dan snap ik het.


De mal is één ding. Als je de vorm hebt, moet alles nog gemonteerd worden. Dus moeten er gaten geboord worden voor de wielophanging, stuurinrichting, zitje. Die locaties (vban de gaten) en hoe alles bevestigd word zit bij de medewekers in het hoofd, of ze hebben de juiste 'mallen' daarvoor. Als je een jaar lang geen Quest gebouwd hebt, zal de productie van één enkele langer duren, dan als je er een aantal per week produceert. Dit is ook de kennis die verloren gaat zoals Hardloper dat bedoelde (denk ik).


IK geloof niet dat de productie heel veel langer gaat duren als je een aantal jaar die velomobielen hebt gebouwd en dat steeds minder worden.
Al zou het wel zo zijn, het salaris in Roemenie ligt fors lager dan in Nederland dus dat zullen ook de kosten niet zijn.

Ik zou als ik velomobiel was dus gewoon de quest in de verkoop houden en verkopen als iemand zich meldt voor juist dat model. Hetzelfde geldt voor de strada, die ook al niet veel meer verkocht wordt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Valt me trouwens wel op dat velomobielen Quest, Strada en Quest XS en de diverse mango's behoorlijk lang te koop staan op marktplaats. Deels verklaarbaar door de prijs uiteraard. Sommige vragen er meer voor dan dat Velomobiel.nl zelf vraagt voor een compleet nagekeken exemplaar als ze er eentje gebruikt aanbieden.

Dat geldt voor vrijwel elk exemplaar en ook een nieuwe, doch op papier oude Mango in Den Hoorn voor een schijtprijsje staat al een poosje te koop. Net als een quest xs met nog geen 2k gereden.

Pas stond er een fraaie en zgan DF in Belgie te koop. Binnen een week verkocht..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(16-Aug-2023, 09:38 PM)ZoefZoef schreef: Valt me trouwens wel op dat velomobielen Quest, Strada en Quest XS en de diverse mango's behoorlijk lang te koop staan op marktplaats.  Deels verklaarbaar door de prijs uiteraard. Sommige vragen er meer voor dan dat Velomobiel.nl zelf vraagt voor een compleet nagekeken exemplaar als ze er eentje gebruikt aanbieden.

Dat geldt voor vrijwel elk exemplaar en ook een nieuwe, doch op papier oude Mango in Den Hoorn voor een schijtprijsje staat al een poosje te koop. Net als een quest xs met nog geen 2k gereden.

Pas stond er een fraaie en zgan DF in Belgie te koop. Binnen een week verkocht..

Toch is op die Quest XS best wel wat geboden. Zag zelfs VM’s voor 8/9k nog op marktplaats wat heel veel is voor tweedehands.

Maar ik heb een theorie wat het probleem is bij VM’s op marktplaats. De mensen die VM’s zien weten of wel niet wat het allemaal precies is. Of ze zijn bekend met ligfietsen en kennen waarschijnlijk ook wel Velomobiel.NL/ Intercitybike en ligfietsers.net. En hebben kritischer kijk wat reëel is. En ze zoeken meer op andere plekken voor een tweedehandse Vm.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik heb bijna al mijn tweedehands ligfietsen via Marktplaats gekocht. Ook mijn DF. Is echt een prima plek hoor.

Ligfiets.net is de andere site waarop ik kijk of er nog iets moois te koop is.



Voor iedereen die kleiner is dan 1.75m is de XS volgens mij één van de beste vm-en om te kopen.

Zeer stabiel, zo goed als niet zijwindgevoelig en snel. De Snoek is sneller, maar dat wordt meestal pas interessant boven de 40km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik zag een paar maanden geleden een onwijs mooie vol paarse Milan op marktplaats voor belachelijk goedkoop, god wat baal ik dat ik toen net niet het budget had..
Opzich niet zo heel gek dat Marktplaats en de andere sites vol staan met oude modellen, iedereen wilt nu de Bulk of de W9 (of 1 van de 30 varianten die dit model wel niet heeft) En dat zal ook wel een rol spelen dat de oude Quest/strada ruimte moet gaan maken voor de Snoek/L en de Quest/strada 3.0 hybride, en de Mango is vervangen door de Tuna die ondertussen heeft bewezen dat 16 wieltjes in praktijk helemaal niet zo'n probleem zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(16-Aug-2023, 10:29 PM)Hardloper schreef: Toch is op die Quest XS best wel wat geboden. Zag zelfs VM’s voor 8/9k nog op marktplaats wat heel veel is voor tweedehands.

Maar ik heb een theorie wat het probleem is bij VM’s op marktplaats. De mensen die VM’s zien weten of wel niet wat het allemaal precies is. Of ze zijn bekend met ligfietsen en kennen waarschijnlijk ook wel Velomobiel.NL/ Intercitybike en ligfietsers.net. En hebben kritischer kijk wat reëel is. En ze zoeken meer op andere plekken voor een tweedehandse Vm.


Natuurlijk wordt er op geboden, maar ondertussen staat die Quest XS alweer 2 maanden te koop en dan heb je het over een fiets die nauwelijks km'ers gemaakt heeft en vrij jong is. Eigenlijk nieuw nog en ver onder de huidige nieuwprijs. Een DF of DF XL had voor die prijs allang verkocht geweest..

Die Mango in Den Hoorn.  Ook nog niet verkocht en dan heb je het over een fiets die nauwelijks km'ers heeft en gemotoriseerd is. Forse nieuwprijs, maar een kwart daarvan is nog te duur. De Strada's, zelfde verhaal. Staan ook al even te koop.
Met het oog op de accu's snap ik het wel. Een paar jaar terug, had ie zo verkocht geweest, denk ik.

Ik heb het idee dat de diverse Velomobiel.nl-modelletjes met uitzondering van de QV een beetje uit de gratie raken en ik heb eigenlijk geen idee waarom? Dat zie je ook bij de orderlijsten. Zijn de andere velomobielen echt zoveel beter inmiddels?


De Quest XS daar heb ik een berichtje aan gewaagd toen ie net te koop stond.  Hij wou er 6k voor hebben. Vond ik veel, maar wel een nette prijs voor iemand die net zo'n XS zoekt.

De Velomobiel.nl-velomobielen lijken een beetje uit de gratie te zijn..

(16-Aug-2023, 11:03 PM)Gideonaut schreef: Ik zag een paar maanden geleden een onwijs mooie vol paarse Milan op marktplaats voor belachelijk goedkoop, god wat baal ik dat ik toen net niet het budget had..
Opzich niet zo heel gek dat Marktplaats en de andere sites vol staan met oude modellen, iedereen wilt nu de Bulk of de W9 (of 1 van de 30 varianten die dit model wel niet heeft) En dat zal ook wel een rol spelen dat de oude Quest/strada ruimte moet gaan maken voor de Snoek/L en de Quest/strada 3.0 hybride, en de Mango is vervangen door de Tuna die ondertussen heeft bewezen dat 16 wieltjes in praktijk helemaal niet zo'n probleem zijn.

En al die nieuwe modelletjes kosten al snel >9k euro. 
Dan zou je verwachten dat een quest in nette staat voor 3k of een instap mango voor dat bedrag redelijk rap verkocht is. Maar helaas,dat is niet langer het geval meer.

De enige quest die ik recent snel verkocht heb zien worden is de Quest van PietK.  Die was volgens mij binnen een week ofzo verkocht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik heb net even die XS bekeken.

Ik heb gewoon de ruimte niet anders zou ik deze er best bij willen hebben.

Dan zou ik gaan proberen om de stoel er nog iets anders in te krijgen, zodat ik er wel echt goed in pas.


Het aanbod is echt heel groot. Waarom kopen mensen nog een nieuwe? Toen ik de Milan bestelde stond er echt zo goed als niets te koop. 

Nu is er echt een ruim aanbod tweedehands:
Een zgan Alpha 7, QuestXS163, DF219, WAW 04-'20 showmodel, DF147

Dit zijn allemaal moderne vm-en en dan staan er nog een paar vm-en voor rond de €3000,- te koop.

Voor ieder wat wils zou je denken. Is de markt soms verzadigd? 

6 jaar geleden was mijn XS (eind 2017) binnen een week verkocht aan een Duitser.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Veel velo's staan nu voor tussen de 4/6/8k tweedehands te koop maar waarom een oude DF uit 2016 voor 6k terwijl je een splinternieuwe Bulk voor 9k+ kan krijgen met tig positieve filmpjes op youtube vanwege de partner program, dan zal voor veel mensen de keuze wel gemaakt zijn, en de instappers willen liever iets lekker goedkoops voor 2k, en als het niks voor hun is dan verkopen ze het door, mogenlijk voor iets meer ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Een Bülk met mijn nog niet eens zo extreem wensenlijstje komt op €11.825,-

Elektra: 225,-
Lupine: 225,-
90 mm remmen: 40,-
Bagage bakken: 170,-
Spiegels: 70,-
Bidonhouder: 15,-
Fietscomputer: 35,-
Ventisit: 90,-
Elleboogsteunen: 30,-
Racekap: 600,-
Combi-foam: 350,-
Tilgat: €50,-
Extra voor kleur: €175,-


Een W9 met ongeveer hetzelfde wensenlijstje komt op €13.220,-


Dan is een vm van 6 jaar/€6000,- dus gewoon te koop voor de helft van dat geld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Op dit moment is de Quest XS nog niet uit productie. Een Spanjaard heeft de Quest XS besteld. Zag een Quest XS verschijnen tussen de orders bij Velomobileworld
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Vrijdagbericht — Ligfiets.net schreef:Vaarwel Quest!
Sinds eind december worden er geen nieuwe Questen meer gemaakt. Deze verkooptopper stopt na 24 jaar, en dat  doet Max ook pijn.

Echter lezen we dit als reactie:

TheoVelomobiel op vr 08 mrt 2024 om 13:17 schreef:Met verbazing lezen wij dat de Quest productie is gestopt.
Wij overwegen dit wel en praten daar ook over met Velomobileworld, maar de definitieve beslissing is nog niet genomen. Dus de Quest kan nog steeds besteld worden.

Groet Theo, team Velomobiel.nl

Dus een broodje aap dat de productie op dit moment zal stoppen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#22
Waarom zou Velomobiel de quest uberhaupt uit productie halen? Zolang de mallen er nog zijn, kunnen ze toch gewoon weer een quest maken als daar een liefhebber zich in Dronten (of welke wederverkoper dan ook) voor meldt?

Sowieso zou ik de quest als velomobiel dat extra jaar nog geven, zodat het model nog wel zn 25-jarige jubileum kan vieren.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
Op ligfiets.net staat nu onder het bericht een correctie geschreven door Theo:

Theo van Andel op vr 08 mrt 2024 om 13:17

Met verbazing lezen wij dat de Quest productie is gestopt.
Wij overwegen dit wel en praten daar ook over met Velomobileworld, maar de definitieve beslissing is nog niet genomen. 
Dus de Quest kan nog steeds besteld worden.

Groet Theo, team Velomobiel.nl
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Afgelopen jaar toch nog drie nieuwe Questen... Had ik eigenlijk niet verwacht net alle snelle alternatieven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(11-Mar-2024, 09:33 AM)LigfietsWilsum schreef: Afgelopen jaar toch nog drie nieuwe Questen... Had ik eigenlijk niet verwacht net alle snelle alternatieven.
Het is maar de vraag hoeveel sneller die zijn. Hangt sterk af van de omstandigheden.
Als ik in Zeeland of Flevoland in een stad met veel drempels zou wonen zou ik een Quest misschien nog wel overwegen. 
Hij is nog altijd vlot, zeilt top, hoog genoeg om drempeltjes over te komen, comfortabel... weinig mis mee.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , wim harwig
#26
Wat ik uit dat ene artikel begrijp waar het misverstand uit is ontstaan. Dan is de eerste generatie Quest niet te vergelijken met de laatste. Wat natuurlijk ergens wel logische is na die vele jaren ervaringen en daarmee verbeteringen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM