25-Jun-2023, 10:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Jun-2023, 10:12 PM door JustJules.)
Hey, Ik heb nu iets langer als een jaar de QV. Ik ik vraag me nu pas echt af hoe PRECIES de ophanging / vering aan de achterkant werkt. Ik heb een mooie video over de QV gemaakt die binnenkort op mijn YouTube kanaal zal staan. Daarin leg ik alles wat ik weet over de fiets uit. Ik ben bezig met een animatie van de achterkant van de QV wanneer deze veert. Maar ik wil het vooral goed doen (Whatever that means). Wilt u eens kijken naar mijn plaatje? Het is een beeltje uit de video.
Als ik het goed hebt werkt ie als volgt. Maar verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd heb:
Bij de blauwe pijl zit een scharnier punt. Als het wiel "omhoog" komt, Zal de brug waar de as inzit, ook omhoog komen. Hierdoor gaat de balk aan de rechter kant omhoog aan de linkerkant. Maar aan het scharnierend punt bij de blauwe pijl niet. De beweging word gedempt door de lucht balg.
Ook het gedeelte aan de linkerkant van de rode pijl gaat omhoog? Waardoor dat de ingetrokken demper die je ziet bij de oranje pijl, uitgetrokken word. Maar door hoe ie in elkaar zit, wil ie weer ingetrokken worden. Dit dempt ook weer.
Volgens mij klopt dit gedeelte van wat ik zeg wel allemaal. Maar nu de grote vraag!
Wat gebeurt er bij de rode pijl? Daar zit ook een scharnierent punt. Heeft het iets te maken dat bijvoorbeeld links een klap opgevangen kan worden, maar rechts niet omdat alleen met het linker wiel over iets heen reed?
Klopt dat?
Het voelt alsof ik nog iets mis. Hangt de hele achterkant van de fiets alleen aan de stangetjes aan bij de oranje pijl en aan 2 scharnierpunten bij de blauwe pijl?
Oh ja. Ik snap wat de panhard stang onder de oranje pijl doet. Maar die wilde ik even buiten beschouwing laten indien mogelijk .
Als ik het goed hebt werkt ie als volgt. Maar verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd heb:
Bij de blauwe pijl zit een scharnier punt. Als het wiel "omhoog" komt, Zal de brug waar de as inzit, ook omhoog komen. Hierdoor gaat de balk aan de rechter kant omhoog aan de linkerkant. Maar aan het scharnierend punt bij de blauwe pijl niet. De beweging word gedempt door de lucht balg.
Ook het gedeelte aan de linkerkant van de rode pijl gaat omhoog? Waardoor dat de ingetrokken demper die je ziet bij de oranje pijl, uitgetrokken word. Maar door hoe ie in elkaar zit, wil ie weer ingetrokken worden. Dit dempt ook weer.
Volgens mij klopt dit gedeelte van wat ik zeg wel allemaal. Maar nu de grote vraag!
Wat gebeurt er bij de rode pijl? Daar zit ook een scharnierent punt. Heeft het iets te maken dat bijvoorbeeld links een klap opgevangen kan worden, maar rechts niet omdat alleen met het linker wiel over iets heen reed?
Klopt dat?
Het voelt alsof ik nog iets mis. Hangt de hele achterkant van de fiets alleen aan de stangetjes aan bij de oranje pijl en aan 2 scharnierpunten bij de blauwe pijl?
Oh ja. Ik snap wat de panhard stang onder de oranje pijl doet. Maar die wilde ik even buiten beschouwing laten indien mogelijk .