Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gewoon een leuk ritje
#1
Ik vijzel mijn video-vaardigheden weer wat op en merk direct al een fout die achteraf niet te herstellen is: ik heb de fantastische stabilisatie-optie niet gebruikt van de Garmin Virb camera. Toch is de video wel redelijk stabiel geworden doordat de camera goed bevestigd was op een bijzonder stijf punt van de Bülk-body

 
Antwoord }
#2
Video 
Bulky alweer in de Slokkert en nog iets sneller. Ik ben nog steeds niet erg tevreden over de Garmin Virb camera en ik wil eens proberen of de GoPro niet een betere keuze is. Bij de "camera-op-een-stokkie" videos ziet het beeld van de GoPro er in ieder geval zeer goed uit. Dat wordt weer puzzelen voor een goede bevestiging aan de velomobiel.

Antwoord }
#3
HT Life Style heeft de opbouw voor een koplamp op de muts van z’n SL, maar de dashcamset zit erin. Misschien een oplossing?
Ook een mooie mogelijkheid om continu stroom aan te leggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#4
(03-May-2023, 12:31 AM)365cycle schreef: HT Life Style heeft de opbouw voor een koplamp op de muts van z’n SL, maar de dashcamset zit erin. Misschien een oplossing?
Ook een mooie mogelijkheid om continu stroom aan te leggen.

Zeker, maar ik waardeer de lamp bovenin. Dus dat is geen optie. Maar ik heb nog wel wat andere ideeen om te proberen. Het grote probleem is vooral dat ik niet wil gaan boren. De drie zuignappen werken heel goed, maar vereisen een vrij groot vlak en stevig oppervlak. Achter mijn rechter schouder is zo’n plek.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(03-May-2023, 08:25 AM)twilwel schreef: Zeker, maar ik waardeer de lamp bovenin. Dus dat is geen optie. Maar ik heb nog wel wat andere ideeen om te proberen. Het grote probleem is vooral dat ik niet wil gaan boren. De drie zuignappen werken heel goed, maar vereisen een vrij groot vlak en stevig oppervlak. Achter mijn rechter schouder is zo’n plek.

Oh ja wacht, jij hebt die safety module er compleet op staan. Zit die niet gepopnageld? Zo ja, kan je dan geen kabeltje door een boutgat frotten? En dan de GoPro er bovenop ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Gelukkig verschillen smaken, want ik vind zo'n safety module dus echt niet mooi staan op een vm.

Licht van achteren werkt ook niet goed met de spiegels. Je moet dus al met een racekap rijden én daar heb ik geen zin (meer) in.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(03-May-2023, 11:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Gelukkig verschillen smaken, want ik vind zo'n safety module dus echt niet mooi staan op een vm.
Ik vind het ook echt lelijk, maar het zou het licht wel nóg beter maken.
Insider joke: Voorlopig wil ik 'm niet, ze zijn niet bestand tegen rondvliegende voetballen  Wink

(03-May-2023, 11:04 AM)Wim -de roetsende schreef: Licht van achteren werkt ook niet goed met de spiegels. Je moet dus al met een racekap rijden én daar heb ik geen zin (meer) in.
Tenzij dat licht niet in de spiegels schijnt (m.a.w.: als de lamp afgeplakt is en/of reflecteert op het voorste stukje muts). Je wil ook dat ie over de neus heen schijnt, want een fel verlichte lange neus voor je is niet fijn in het donker.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel
#8
Ik begrijp gewoon het concept niet.

Een koplamp/voorlicht wil je volgens mij zover mogelijk naar voren hebben.

Ik heb naast de spiegels wel extra verlichting om een breder lichtbeeld te creëeren.
Daardoor valt er ook licht op de zijkant van de vm en dat is gunstig voor de zichtbaarheid, maar je wilt toch geen licht bovenop je vm?

Bij mensen zoals Ymte schijnt het licht zelfs in hun haar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(03-May-2023, 09:34 AM)365cycle schreef: Oh ja wacht, jij hebt die safety module er compleet op staan. Zit die niet gepopnageld? Zo ja, kan je dan geen kabeltje door een boutgat frotten? En dan de GoPro er bovenop ofzo.

Ik ga de Hotspot aanpassen, maar dan om er een achterlicht in te maken. Ik weet niet waarom dat achterwege gelaten is, want een kort ledstripje met rood licht kan er nog goed zitten en hoe hoger het achterlicht, hoe beter. Hij zit met twee inbusboutjes vast, dus je kunt van alles doen daarbinnen eventueel zelfs tijdelijk, maar ik rij echt altijd met de lamp in de hotspot "aan" om beter gezien te worden en dus wil ik 'm niet gaan vervangen door een camera. Er gaat volgens mij ook geen GoPro in passen, te breed. Een bulletcamera met aparte eenheid voor de accu en de SD-kaart in de velomobiel zelf, zou daar goed passen. Er bovenop, hmmmm. De hotspot is laag genoeg dat je er niet zo gauw per ongeluk tegen aan duwt en sowieso kan die wel wat hebben, maar als er een camera bovenop zit wordt de hevel een stuk langer en de kans dat je er eens achter blijft haken ook groter. Wat dat betreft heb ik slechte ervaringen met de lichtvin van Flevobike. Die is erg hoog en zo duw je vaak een van de zuignapjes los en vervolgens vliegt ie tijdens een rit eraf en blijft aan de draden bungelen. Zet je 'm vast met boutjes i.p.v. de zuignappen dan gaan de voetjes kapot.

Maar ik dwaal af. De bevestiging met de zuignappen voor de camera zijn een flink stuk groter dan die van de lichtvin en gaan zelden los. Ik heb die zuignapbevestiging al vele jaren in gebruik en je kan er op veel plekken op de body mee terecht zonder ooit te hoeven boren. Ik heb een koordje eraan zitten voor het geval de zuignappen onverhoopt toch eens los laten. Dat is dus niet het probleem, het probleem is dat beide camera's (de Garmin Virb en de GoPro) totaal verschillende bevestigingssystemen hebben en dus moet ik de zuignappenhouder aanpassen. Dat heb ik zojuist gedaan met behulp van een standaard cameramount en een een GoPro mount. Deze keer komt de camera verder naar achteren, bijna naast de smurfenmuts, want het lijkt me wel leuk om met de rijder over de schouder mee te kunnen kijken als het ware.

(03-May-2023, 04:02 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik begrijp gewoon het concept niet.

Een koplamp/voorlicht wil je volgens mij zover mogelijk naar voren hebben.

Ik heb naast de spiegels wel extra verlichting om een breder lichtbeeld te creëeren.
Daardoor valt er ook licht op de zijkant van de vm en dat is gunstig voor de zichtbaarheid, maar je wilt toch geen licht bovenop je vm?

Bij mensen zoals Ymte schijnt het licht zelfs in hun haar.

Je moet er echt eens mee gereden hebben in het donker Wim. Ik was aanvankelijk ook sceptisch maar hoorde er wel goede berichten over en heb een MilanGT rijder gevraagd naar zijn ervaringen. Dat heeft me over de streep getrokken.

Overdag is je zichtbaarheid voor anderen veel beter dan met een laag gemonteerde lamp.  Na de rit in het donker, terug na de Tulpentocht ben ik er helemaal zeker van, een lamp bovenop is fantastisch voor nachtblinden en tja, ook voor iedereen anders eigenlijk. Het schijnt ver en breed naar voren zonder tegenliggers te verblinden. Ik wordt zelf ook veel minder verblind en heb geen enkele moeite meer om de berm te zien. Waarom weet ik niet precies, maar zelfs de spiegels zijn onverminderd bruikbaar. Ik kon Theo, die achter me reed omdat hij wél steeds verblind werd, steeds goed zien totdat hij een keertje te ver achtergebleven was en letterlijk uit het gezicht verdween. Ik reed niet met de racekap, maar met de Ying-Yang deksel met schuim vanwege de regen. Ik geloof dat het niet nodig is om wat af te plakken, maar kan het natuurlijk eens proberen om te zien of het verschil maakt.

Ik heb ook een lamp voorin. Na vele jaren forenzen in het donker, weet ik dat mist en hoog gemonteerde lampen (bij de spiegels bv) een heel slechte combi is. Je kijkt dan tegen een witte muur aan. Die lamp voorin is dus mijn mistlamp en bij mist kan ik de Hotspot maar beter uit zetten. Bij de rit met Theo, zonder mist, heb ik gemerkt dat het voor het zicht naar voren geen bal uitmaakte of ik de mistlamp nu wel of niet aan had. De Hotspot lamp maakt de voorste lamp dus in de meeste gevallen compleet overbodig. Het is daarom jammer dat de Kellermann achterlichten gekoppeld zijn aan de mistlamp. Ik moet daarom beide lampen aan hebben en dat trekt natuurlijk meer stroom dan je graag wilt op een lange dag+nacht-tour.

Schijnt de Hotspot in je haar, dan lijkt me dat een teken dat je te hoog in de velomobiel zit en/of gespannen zit met het hoofd naar voren geneigd. Het wordt dan ook lastig nog lekker onder een racekap te zitten. Ik heb ook maar anderhalve vinger tussen mijn hoofd en de racekap. In mijn luchtgeveerde Bülk kan ik mijn hoofd lekker laten rusten tegen het dikke hoofdkussen en kom ik ook met 1.92m niet in de lichtbundel van de hotspot. Kan natuurlijk ook aan mijn dunne haar liggen  Rolleyes
Antwoord }
#10
Ik vond wel mooi filmpje. Qua achtergrondmuziek verschillen we van smaak maar de omgeving is daar wel mooi. Ben verschillende keren in en nabij Rolde geweest, het is de moeite waard daar te fietsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT , 365cycle
#11
Pas op met wat je zegt over de muziek  Wink Die zing en bewerk ik namelijk ook zelf.  Blush
Rolde, mijn geboortedorp, heb ik pas laat leren waarderen. Ik merk dat ik meer op heb met een dorp met een lange geschiedenis dan met een nieuwbouwwijk.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , 365cycle
#12
Ik ben laatst voor het eerst in jaren weer eens door Rolde gefietst. Prachtige omgeving, maar door die k*tklinkers in al die Drentse dorpen rammelen je de vullingen ongeveer uit de kiezen, wat voor mij reden genoeg is om voorlopig niet weer die kant op te gaan op een ligfiets.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
#13
(03-May-2023, 05:01 PM)twilwel schreef: Ik ga de Hotspot aanpassen, maar dan om er een achterlicht in te maken. Ik weet niet waarom dat achterwege gelaten is, want een kort ledstripje met rood licht kan er nog goed zitten en hoe hoger het achterlicht, hoe beter.
Een enkele Kellerman LED met achterlicht/remlicht is misschien al een goed idee.
Natuurlijk kan je er ook een LED-stripje in stoppen, maar die combifunctie is juist wel fraai en die Kellermans zijn enorm fel.

(03-May-2023, 05:01 PM)twilwel schreef: Overdag is je zichtbaarheid voor anderen veel beter dan met een laag gemonteerde lamp.  Na de rit in het donker, terug na de Tulpentocht ben ik er helemaal zeker van, een lamp bovenop is fantastisch voor nachtblinden en tja, ook voor iedereen anders eigenlijk. Het schijnt ver en breed naar voren zonder tegenliggers te verblinden. Ik wordt zelf ook veel minder verblind en heb geen enkele moeite meer om de berm te zien. Waarom weet ik niet precies, maar zelfs de spiegels zijn onverminderd bruikbaar. 
De lamp schijnt waarschijnlijk gewoon over de spiegels heen. Op zich logisch, want echt vlak voor een fiets op de grond schijnen heeft niet zo heel veel zin, is pure energieverspilling. De reflector zal er dus op ontworpen zijn. Die lampen zijn ook zo ongeveer zonder uitzondering ontworpen voor ongeveer de hoogte bovenop de muts; met de B+M IQ-XM in m'n Milan GT had ik altijd het probleem dat het grootlicht boomtoppen verlichtte óf het dimlicht te vroeg op de grond scheen. Een lamp in de neus van een velomobiel schijnt veel rechter vooruit, en zit dus al snel net óver de grens waarop je tegenliggers verblindt. 
Daarnaast is de in mijn DF hoger geplaatste lamp (nog iets hoger dan de DF/Tuna nu hebben) al een enorme vooruitgang om met name richels, gaten, drempels en andere zaken op het asfalt eerder te herkennen. Ik ben wel overtuigd van de plaatsing van de lamp op de muts. Vind het alleen zo lelijk Big Grin 

(03-May-2023, 05:01 PM)twilwel schreef: Ik heb ook een lamp voorin. Na vele jaren forenzen in het donker, weet ik dat mist en hoog gemonteerde lampen (bij de spiegels bv) een heel slechte combi is. Je kijkt dan tegen een witte muur aan. Die lamp voorin is dus mijn mistlamp en bij mist kan ik de Hotspot maar beter uit zetten. Bij de rit met Theo, zonder mist, heb ik gemerkt dat het voor het zicht naar voren geen bal uitmaakte of ik de mistlamp nu wel of niet aan had. De Hotspot lamp maakt de voorste lamp dus in de meeste gevallen compleet overbodig. Het is daarom jammer dat de Kellermann achterlichten gekoppeld zijn aan de mistlamp. Ik moet daarom beide lampen aan hebben en dat trekt natuurlijk meer stroom dan je graag wilt op een lange dag+nacht-tour
Met de schaar aan de slag en een schakelaar ertussen dan, toch? Big Grin  Ik ga zodra ik m'n Bülk terug heb een schakelaar maken voor de spotlampjes in de spiegels. 

(03-May-2023, 05:01 PM)twilwel schreef: Schijnt de Hotspot in je haar, dan lijkt me dat een teken dat je te hoog in de velomobiel zit en/of gespannen zit met het hoofd naar voren geneigd. Het wordt dan ook lastig nog lekker onder een racekap te zitten. Ik heb ook maar anderhalve vinger tussen mijn hoofd en de racekap. In mijn luchtgeveerde Bülk kan ik mijn hoofd lekker laten rusten tegen het dikke hoofdkussen en kom ik ook met 1.92m niet in de lichtbundel van de hotspot. Kan natuurlijk ook aan mijn dunne haar liggen  Rolleyes
Er is nog een mogelijkheid. Ik heb een behoorlijk groot hoofd, je kan dan eigenlijk niet lager omdat je nek dan in een S-bocht komt te liggen. Gevolg is dus dat je een beetje boven de muts uit steekt - met de motorvizierkap heb ik zonder ventisit precies genoeg ruimte boven m'n hoofd om comfortabel te kunnen rijden. Ik kan niet verder naar achteren, maar ook niet verder naar voren want dan zit ik met m'n knieën klem.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#14
Ik ga er een trilogie van maken. In deel 3 wordt de Slokkert ronde voorafgegaan door boodschappen doen, want ik heb de Bülk natuurlijk niet alléén maar voor de lol. De computer heeft het er maar zwaar mee. De overlays renderen kost meer tijd dan de video zelf. Het duurt zo lang dat ik maar ga slapen en morgenvroeg kijken wat ie er van gebrouwd heeft. Dan nog even in iMovie laden voor een specifieke bewerking die me niet in GarminVirb lukt. Het toevoegen van een geluidseffect op een specifiek moment. Dat dat niet gewoon in GarminVirb kan is toch wel een domper hoor.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#15
Star 
Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor de derde Slokkert video. Het is bijzonder aardig gelukt, al zeg ik het zelf, en deze plek voor de camera met schouder-view is voorlopig een favoriet. Het beeld van de Gopro is scherp. Maar het zonnige weer helpt natuurlijk ook, hoe meer licht, hoe beter de video-kwaliteit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM