Enige jaren geleden stapte ik over van een goede, gewone Trek toerfiets op een speed pedelec om woon-werk van een kilometer of 25 enkele reis te gaan fietsen. Vanaf dat moment eigenlijk ben ik steeds meer gaan inzien dat je met een fiets, mits je een beetje tempo kunt maken, best een behoorlijke actieradius hebt. Die dingen zijn niet voor alleen in je dorp/stad en af en toe erbuiten op een mooie zondag, althans niet voor mij. Het was toen al dat het mij te binnen schoot dat ik misschien wel eens van mijn ouders in Middelburg naar huis in Noord Groningen kon fietsen. Maar ja, hoe moet dat met de actieradius van zo'n speed pedelec? Het idee zakte wat weg....tot de Quest in beeld kwam...
Afgelopen september haalde ik hem op: Quest #229, mijn eerste velomobiel. En al vrij snel realiseerde ik me dat dit niet alleen een geweldig apparaat was maar dat het ook mijn uitdagingen van accu-bereik op zou lossen voor die fietstocht. Zo gezegd zo gedaan ben ik na een gewenningsperiode een en ander concreet gaan maken en afgelopen week was het zover!
Ik had bedacht dat het wel leuk moest blijven en dus ging ik er 3 dagen over doen, het totaal van de route die ik voor ogen had was een kilometer of 400. Dat betekent ergens overnachten en ik koos voor kamperen. Dus tentje mee, slaapzak etc etc. Past dat wel?
Ja, dat paste gelukkig dus Quest op de aanhanger en richting Middelburg!
Dag 1
Na een relaxte dag bij mijn vader was het dan op een zonnige donderdagochtend, Koningsdag, zover: alles inladen en vertrekken. Doel van dag 1 was het pittoreske Acquoy, vlakbij Leerdam, zo'n 150km fietsen.
Het eerste deel van de route was bekend terrein, ik ben opgegroeid in Middelburg en had gekozen voor de route langs de zuidkant van het Veerse Meer omdat we vroeger altijd zo naar mijn opa en oma reden (met de auto, dat wel ). Dwars door Middelburg reed mijn vader nog even mee met zijn e-bike. Ik kon zo rustig aan doen want 25 km/u kost zelfs met belading weinig moeite . Ik had mezelf voorgenomen om mijn hartslag actief in de gaten te houden (op mijn Garmin 820, gemeten en doorgestuurd via ant+ door mijn Garmin smartwatch). Zo kon ik monitoren dat ik me niet teveel inspande en zo, dat was de theorie, die 3 dagen >120km per dag goed volhouden.
Na een toeter naar mijn vader dus wat harder gaan rijden en de voorgenomen hartslag van 125-130 bpm bracht me, ondanks een wat ongunstige Oostenwind, rond de 33 km/u kruissnelheid. Zo kom ik er wel Ik passeerde vlot Arnemuiden fietste langs Vliegveld Midden Zeeland langs het Veerse Meer waar ik als kind vele uren in mijn zeilbootjes op heb doorgebracht. Een mooi, breed en recht fietspad: gemaakt voor een VM dus...Al snel stak ik de sluis over bij Kats en kon ik richting de Zeelandbrug die al snel opdoemde...
Met die kampeeruitrusting erin gaat het wat minder soepel omhoog maar het lukte op buitenblad, zoals eigenlijk alles wat ik heb gefietst sinds ik de Quest heb Er stond een bordje met een snelheidslimiet op de fietsstrook van de Zeelandbrug: 15 km/u. Dat gaan we dus niet doen
Na de brug langs Zierikzee richting Bruinisse waar ik op de Grevelingendam na de eerste 50 km het tijd vond voor een korte pauze. Het weer was heerlijk die dag, zij het met een frisse wind. Staand op de dam weer een herinnering aan het water ernaast waar we recenter ook al eens langs gevaren zijn door de Krammersluizen, toen we met onze huidige zeilboot een vergelijkbare tocht over water hebben ondernomen. Even lekker de benen strekken, een appel eten en meteen aanspraak van de mensen die met hun camper daar stonden. "Waar is je vlaggetje?" (je bedoelt dat een object van 3 meter lang, 1 meter hoog in knaloranje met gele bovenkant niet genoeg opvalt?) "Hoe hard gaat zo'n ding?" (zo hard als ik trap) "Zit er een motortje in?" (nee)....jullie kennen ze wel....
Lekker uitgewaaid weer de fiets in en DOORRRR...Inmiddels reed ik op mij onbekender terrein, zeker met de fiets. De navigatie en route heb ik met Komoot gedaan en dat is me erg goed bevallen. Weinig onmogelijke passages. Het enige wat me soms opviel is dat Komoot me af en toe om de paar kilometer adviseerde om aan de andere kant van de provinciale weg op het fietspad verder te gaan. Die adviezen heb ik veelal genegeerd, maar verder een goede route en navigatie dus. Ik fietste langs (gelukkig niet óver) een aantal vrijmarkten uiteraard, veel vlaggen en vrolijke mensen. De charme van dorpen doorkruisen op Koningsdag.
Na de Haringvlietbrug (waar ik één van de 4 medeliggers tegenkwam: een heuse tandem) leidde de route me over een aantal erg leuke dijkjes (oa Schuringse Dijk was erg mooi) met mooie dijkwoningen, veel bloesembomen via Strijen en Mookhoek richting Dordrecht. Daar mocht ik met de tunnel onder het Dordse Kil door (55 km/u in de afdaling ) om vervolgens Dordrecht snel weer uit te gaan en over weer een mooi stukje polder richting een pontje naar de Biesbosch.
Tijdens het wachten uiteraard weer aanspraak (Vlaggetje, hoe hard, motortje?) van een echtpaar met e-bikes die me vervolgens trakteerden op de overtocht met hun strippenkaart, erg aardig!
Door de Kievitswaard in de Biesbosch (ook mooi daar!) richting Werkendam en parallel aan zo'n razende snelweg (de A27) weer de Merwede over richting Gorinchem. Bij passages van elke plaats, groot of klein, merk je toch altijd weer hoeveel bekijks zo'n velomobiel krijgt. Smartphones in de lucht, wijzende kinderen, lachende of gillende tieners en gefrustreerde wielrenners Na Gorinchem richting Spijk en vanaf daar over een prachtige dijkweg langs de zuidzijde van de Linge. Druk weggetje wel, maar oh zo mooi met bloesems, karakteristieke huizen, een mooi riviertje en een lekker zonnetje. Ook verdedigingswerken van de Nieuwe Waterlinie passeerde ik. In Asperen zocht ik de lokale supermarkt op voor proviand voor die avond en na 146,6 kilometer, kleine 6,5 uur met een bewogen gemiddelde van 27,4 km/u eindigde ik de eerste dag op een rustige camping in Acquoy waar ik warm onthaald werd en weliswaar voelde dat ik niet stil had gezeten, maar ik ook zeker niet kapot was. Ik zag nog 2 dagen erna nog wel zitten.
Dag 2 en dag 3 volgen ook nog, maar ik merk dat ik er stiekem wel wat tijd in stop, zo'n verslag. Dus dit gaat in etappes :-)
Wordt vervolgd!
Afgelopen september haalde ik hem op: Quest #229, mijn eerste velomobiel. En al vrij snel realiseerde ik me dat dit niet alleen een geweldig apparaat was maar dat het ook mijn uitdagingen van accu-bereik op zou lossen voor die fietstocht. Zo gezegd zo gedaan ben ik na een gewenningsperiode een en ander concreet gaan maken en afgelopen week was het zover!
Ik had bedacht dat het wel leuk moest blijven en dus ging ik er 3 dagen over doen, het totaal van de route die ik voor ogen had was een kilometer of 400. Dat betekent ergens overnachten en ik koos voor kamperen. Dus tentje mee, slaapzak etc etc. Past dat wel?
Ja, dat paste gelukkig dus Quest op de aanhanger en richting Middelburg!
Dag 1
Na een relaxte dag bij mijn vader was het dan op een zonnige donderdagochtend, Koningsdag, zover: alles inladen en vertrekken. Doel van dag 1 was het pittoreske Acquoy, vlakbij Leerdam, zo'n 150km fietsen.
Het eerste deel van de route was bekend terrein, ik ben opgegroeid in Middelburg en had gekozen voor de route langs de zuidkant van het Veerse Meer omdat we vroeger altijd zo naar mijn opa en oma reden (met de auto, dat wel ). Dwars door Middelburg reed mijn vader nog even mee met zijn e-bike. Ik kon zo rustig aan doen want 25 km/u kost zelfs met belading weinig moeite . Ik had mezelf voorgenomen om mijn hartslag actief in de gaten te houden (op mijn Garmin 820, gemeten en doorgestuurd via ant+ door mijn Garmin smartwatch). Zo kon ik monitoren dat ik me niet teveel inspande en zo, dat was de theorie, die 3 dagen >120km per dag goed volhouden.
Na een toeter naar mijn vader dus wat harder gaan rijden en de voorgenomen hartslag van 125-130 bpm bracht me, ondanks een wat ongunstige Oostenwind, rond de 33 km/u kruissnelheid. Zo kom ik er wel Ik passeerde vlot Arnemuiden fietste langs Vliegveld Midden Zeeland langs het Veerse Meer waar ik als kind vele uren in mijn zeilbootjes op heb doorgebracht. Een mooi, breed en recht fietspad: gemaakt voor een VM dus...Al snel stak ik de sluis over bij Kats en kon ik richting de Zeelandbrug die al snel opdoemde...
Met die kampeeruitrusting erin gaat het wat minder soepel omhoog maar het lukte op buitenblad, zoals eigenlijk alles wat ik heb gefietst sinds ik de Quest heb Er stond een bordje met een snelheidslimiet op de fietsstrook van de Zeelandbrug: 15 km/u. Dat gaan we dus niet doen
Na de brug langs Zierikzee richting Bruinisse waar ik op de Grevelingendam na de eerste 50 km het tijd vond voor een korte pauze. Het weer was heerlijk die dag, zij het met een frisse wind. Staand op de dam weer een herinnering aan het water ernaast waar we recenter ook al eens langs gevaren zijn door de Krammersluizen, toen we met onze huidige zeilboot een vergelijkbare tocht over water hebben ondernomen. Even lekker de benen strekken, een appel eten en meteen aanspraak van de mensen die met hun camper daar stonden. "Waar is je vlaggetje?" (je bedoelt dat een object van 3 meter lang, 1 meter hoog in knaloranje met gele bovenkant niet genoeg opvalt?) "Hoe hard gaat zo'n ding?" (zo hard als ik trap) "Zit er een motortje in?" (nee)....jullie kennen ze wel....
Lekker uitgewaaid weer de fiets in en DOORRRR...Inmiddels reed ik op mij onbekender terrein, zeker met de fiets. De navigatie en route heb ik met Komoot gedaan en dat is me erg goed bevallen. Weinig onmogelijke passages. Het enige wat me soms opviel is dat Komoot me af en toe om de paar kilometer adviseerde om aan de andere kant van de provinciale weg op het fietspad verder te gaan. Die adviezen heb ik veelal genegeerd, maar verder een goede route en navigatie dus. Ik fietste langs (gelukkig niet óver) een aantal vrijmarkten uiteraard, veel vlaggen en vrolijke mensen. De charme van dorpen doorkruisen op Koningsdag.
Na de Haringvlietbrug (waar ik één van de 4 medeliggers tegenkwam: een heuse tandem) leidde de route me over een aantal erg leuke dijkjes (oa Schuringse Dijk was erg mooi) met mooie dijkwoningen, veel bloesembomen via Strijen en Mookhoek richting Dordrecht. Daar mocht ik met de tunnel onder het Dordse Kil door (55 km/u in de afdaling ) om vervolgens Dordrecht snel weer uit te gaan en over weer een mooi stukje polder richting een pontje naar de Biesbosch.
Tijdens het wachten uiteraard weer aanspraak (Vlaggetje, hoe hard, motortje?) van een echtpaar met e-bikes die me vervolgens trakteerden op de overtocht met hun strippenkaart, erg aardig!
Door de Kievitswaard in de Biesbosch (ook mooi daar!) richting Werkendam en parallel aan zo'n razende snelweg (de A27) weer de Merwede over richting Gorinchem. Bij passages van elke plaats, groot of klein, merk je toch altijd weer hoeveel bekijks zo'n velomobiel krijgt. Smartphones in de lucht, wijzende kinderen, lachende of gillende tieners en gefrustreerde wielrenners Na Gorinchem richting Spijk en vanaf daar over een prachtige dijkweg langs de zuidzijde van de Linge. Druk weggetje wel, maar oh zo mooi met bloesems, karakteristieke huizen, een mooi riviertje en een lekker zonnetje. Ook verdedigingswerken van de Nieuwe Waterlinie passeerde ik. In Asperen zocht ik de lokale supermarkt op voor proviand voor die avond en na 146,6 kilometer, kleine 6,5 uur met een bewogen gemiddelde van 27,4 km/u eindigde ik de eerste dag op een rustige camping in Acquoy waar ik warm onthaald werd en weliswaar voelde dat ik niet stil had gezeten, maar ik ook zeker niet kapot was. Ik zag nog 2 dagen erna nog wel zitten.
Dag 2 en dag 3 volgen ook nog, maar ik merk dat ik er stiekem wel wat tijd in stop, zo'n verslag. Dus dit gaat in etappes :-)
Wordt vervolgd!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt