Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eerste ligfiets Challenge Hurricane
#1
Goedendag, ik ben Bob Hagendijk, 39 jaar en heb vandaag mijn eerste ligfiets gekocht. Een Challenge Hurricane van voor 2009. Ik heb meerdere vragen, maar 1 dringende over de kettingloop. Zie onderstaande foto.
[Afbeelding: IMG-20220507-180400-989-2.jpg]
De vorige eigenaar heeft tape op de voorvork geplakt om de lak tegen de ketting te beschermen omdat bij sturen deze met elkaar in contact komen. Ik denk dat naast het wieltje dat er al zit nog een wieltje hoort waar de ketting overheen hoort te lopen. Klopt dit? Zijn deze te krijgen? Hoe monteer je deze? Ik zie dat de lager over een randje moet vallen, maar is dit een kwestie van duwen? Of is er een ander trucje? 
Bedankt voor hulp, ik denk dat de fiets een stuk fietsbaarder wordt als dit is opgelost.
Bob
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Photo 
Het klopt zo inderdaad niet, maar wat de oorzaak is, is niet duidelijk. Heb je een foto van de complete kettingloop?

Het klopt dat er maar 1 kettinggeleidewieltje is, deze is voor de teruggaande ketting. De trekkende ketting zou in een bijna rechte lijn van voorblad naar achtercassette moeten lopen, vlak onder het stoeltje door, waar als het goed is een geleidewiel zit. De ketting passeert dan normaal gesproken precies bovenlangs de voorvork.
Zie b.v.: 
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:...ricane.jpg
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
[Afbeelding: IMG-20220507-205738-925.jpg]
Er zit een extra lange neus buis in, de vorige eigenaar was 1,90, ik 5 cm langer. Hierdoor zit de trapas lager dan bij een korte neus buis, maar niet zoveel als nu lijkt me. De ketting lijkt ook wel wat te hangen. Als ik de ketting voor op klein heb en achter groot (lichtste verzet dus) en ik trap achteruit schuift de ketting op de achterderailleur zo 3 versnellingen op. Heel vervelend als je de trappers goed wil zetten om weg te fietsen. 
Maar, net mijn eerste stukje gefietst dus het gaat wel, maar met een beetje stuuruitslag raak je de band al.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik denk dat er niet al te veel aan de kettingloop te doen valt, maar je kan wel een stuk kettingbuis gebruiken om de ketting niet direct tegen het wiel te laten lopen. Dit kan je met erern stukje ijzerdraad aan het asje van de rol vastzetten.

Op hogere snelheid is je stuuruitslag een stuk minder dan wanneer je langzaam fietst, dus in de praktijk zul je niet al te veel last hebben. Het kan nog erger overigens: Zie de M5 racer, waar zowel de heen- als de terugloop langs je voorwiel lopen. (Misschien efficient, maar erg lelijk Smile)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
Voor het gedrag met achteruittrappen: ik zou even checken of de kettingbuis niet meeschuift, en of de ketting niet versleten is en daardoor te lang.

Dan is de oorzaak wel duidelijk: de lang uitgeschoven buis, de hurricane is een model dat net iets meer dan andere geschikt is voor kortere mensen (of grote kinderen). Voor langere mensen is een model met 2 26 inch wielen veel handiger, maar daar heb je nu weinig aan. Ik zou in deze situatie dan toch twee kettinggeleiders monteren, door een langere bout en wat tussenringen/moeren te gebruiken. Kettinggeleiders zijn verkrijgbaar bij b.v.: https://www.ligfiets.shop/en/bike-parts/...and-parts/ of https://www.dutchbikebits.com/

Mocht je een nieuwe ketting nodig hebben, dan kun je die daar ook beter bestellen, dat kan namelijk dan als 1 lengte en dat is handiger en goedkoper dan 3 losse kettingen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik zou er toch maar een ketting geleidebuisje op doen. Dat scheelt ook veel zwarte vegen op je rechter broekspijp. Deel van het probleem is ook dat je zulke lange benen hebt, waardoor de hoek wat ongunstiger uitvalt dan bij iemand met 20 cm kortere benen.

Wat ook erg veel zou helpen is er een groot voorblad op zetten, een 65er ofzo. Dan heb je met dat kleine wieltje ook nog een beetje normaal verzet. Door het grotere blad komt de ketting een stuk omhoog.

Het is overigens niet erg dat de ketting het wiel raakt, dat kan er allemaal best wel tegen. In ongeveer 100.000 km op diverse lowracers heeft dat bij mij nooit tot en ernstig probleem geleid. Hooguit wat zwarte vlekken op een bruine zijwand ofzo. Het geeft wel krassen op de lak van de vork. Verder gebeurt er helemaal niks. De ketting gaat vanzelf opzij. Als je harder rijdt, hoef je minder te sturen en kun je meer leunen in de bocht dat scheelt ook.

Een tweede kettingrol in de belaste ketting krijgt een erg grote belasting te verduren. Daar moet minimaal een hoge kwaliteit m8 bout in. (Hier zit vermoedelijk m6 in.) Anders trap je de boel gegarandeerd een keer krom. Waarschijnlijk op een moment dat het niet uitkomt. Ook wordt het daar met een 2e kettingrol wel erg breed, dat kan weer tot andere problemen leiden. Dat zou ik dus niet doen.

Met bijna 2 meter kun je wel op deze fiets rijden, maar echt passen doet het inderdaad niet. Rijd er maar een tijdje op en als het bevalt, dan zou ik op zoek gaan naar iets wat beter past, afhankelijk van wat je met de fiets wilt doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#7
Er hoort een kettingbuis om het trekkende deel van de ketting te zitten. Deze buis tilt de ketting onder het zitje wat op, waardoor de ketting boven de voorvork komt. Het is goed te zien in de foto van Blokdoorn. De buis is origineel samen met de teruggaande buis (ook daar zit een kettingbuis) onder het zitje aan elkaar vastgemaakt met een rubber manchet. Ik heb daar tywraps voor gebruikt, dat werkt ook. Over de rol aan de voorzijde moet overigens nog een afdekplaatje zitten. In het verleden heb ik kettingbuizen kunnen kopen bij Elan; hij zal ze nog wel hebben. Het is zo te zien gewoon pvc, dus mogelijk kun je ook wel iets vinden bij de bouwmarkt. Misschien is het niet slecht om even langs Elan te gaan voor onderdelen die je nog mist.

Succes, Henk
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
(08-May-2022, 10:56 AM)hhout2003 schreef: Er hoort een kettingbuis om het trekkende deel van de ketting te zitten. Deze buis tilt de ketting onder het zitje wat op, waardoor de ketting boven de voorvork komt. Het is goed te zien in de foto van Blokdoorn. De buis is origineel samen met de teruggaande buis (ook daar zit een kettingbuis) onder het zitje aan elkaar vastgemaakt met een rubber manchet. Ik heb daar tywraps voor gebruikt, dat werkt ook. Over de rol aan de voorzijde moet overigens nog een afdekplaatje zitten. In het verleden heb ik kettingbuizen kunnen kopen bij Elan; hij zal ze nog wel hebben. Het is zo te zien gewoon pvc, dus mogelijk kun je ook wel iets vinden bij de bouwmarkt. Misschien is het niet slecht om even langs Elan te gaan voor onderdelen die je nog mist.

Succes, Henk

En als je niet in de buurt van Elan woont kan je hier ook even kijken. https://www.ligfiets.shop/en/chain-tube-...black.html
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#9
De ketting naast het wiel is niet vaak een probleem, merk ik op mijn M-Racer. Bij scherpe bochten op lage snelheid stuur je tegen de ketting aan maar daar leer je mee omgaan door harder de bocht in te gaan of (bij een bochtstraal van <2m ofzo) iets eerder volledig te stoppen en je fiets om te zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
In mijn eerdere reactie staat dat de kettingbuizen mogelijk van pvc zijn. Dat is onjuist; ze zijn van nylon, dus in de bouwmarkt zal er niets te vinden zijn. Je zult ze dus moeten halen bij Elan of bij https://www.ligfiets.shop.

Groeten en succes, Henk
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#11
(09-May-2022, 10:33 AM)hhout2003 schreef: In mijn eerdere reactie staat dat de kettingbuizen mogelijk van pvc zijn. Dat is onjuist; ze zijn van nylon, dus in de bouwmarkt zal er niets te vinden zijn. Je zult ze dus moeten halen bij Elan of bij https://www.ligfiets.shop.

Groeten en succes, Henk

Of bij de technische groothandel,  is perslucht leiding.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Mercator , PieterTrapt
#12
Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik heb er kettingbuis bij gekregen, die zal dan waarschijnlijk daar horen.
Ik heb na wat oefenen afgelopen weekend, maandag mijn eerste keer woon-werk verkeer gedaan. 16 km enkele reis, gemiddeld 23,2 km/u heen, 24,5 km/u terug. Op de terugweg steeds meer vertrouwen gekregen in wegfietsen, bochten etc. Met 35 km/u de brug af was wel erg spannend, maar dat went nog wel. Ook al wat ervaringen in dat mensen je echt slecht zien, en toeterende vrachtwagens die hun duim opsteken.
Die gemiddelde snelheid moet omhoog kunnen want de voorrem loopt een klein beetje aan, heb ik vandaag geprobeerd op te lossen maar kom ik nog niet uit. Daar zal ik een apart topic voor maken.
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT , Hoekie
#13
(10-May-2022, 04:58 PM)Bob Hagendijk schreef: Bedankt voor jullie tips allemaal! Ik heb er kettingbuis bij gekregen, die zal dan waarschijnlijk daar horen.
Ik heb na wat oefenen afgelopen weekend, maandag mijn eerste keer woon-werk verkeer gedaan. 16 km enkele reis, gemiddeld 23,2 km/u heen, 24,5 km/u terug. Op de terugweg steeds meer vertrouwen gekregen in wegfietsen, bochten etc. Met 35 km/u de brug af was wel erg spannend, maar dat went nog wel. Ook al wat ervaringen in dat mensen je echt slecht zien, en toeterende vrachtwagens die hun duim opsteken.
Die gemiddelde snelheid moet omhoog kunnen want de voorrem loopt een klein beetje aan, heb ik vandaag geprobeerd op te lossen maar kom ik nog niet uit. Daar zal ik een apart topic voor maken.

Ja, dat mensen goed zijn in het negeren van 'vreemde' fietsen is een bekend feit.
Ik kan er nog bij dat ze me niet zien aankomen als ik achter een haag rij, maar je zou ze de kost moeten geven die een knaloranje velomobiel van ruim 2,5 meter lang gewoon niet zien. (En dan zeggen dat je er een vlaggetje op moet zetten.   Doh )

Als ligfietser krijg je wel een sterk verbeterd verkeersinzicht; je moet niet alleen voor je zelf opletten, maar ook voor de meeste andere weggebruikers!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(10-May-2022, 04:58 PM)Bob Hagendijk schreef: Ook al wat ervaringen in dat mensen je echt slecht zien, en toeterende vrachtwagens die hun duim opsteken.
(10-May-2022, 06:48 PM)Frutsel schreef: Ja, dat mensen goed zijn in het negeren van 'vreemde' fietsen is een bekend feit.
Ik kan er nog bij dat ze me niet zien aankomen als ik achter een haag rij, maar je zou ze de kost moeten geven die een knaloranje velomobiel van ruim 2,5 meter lang gewoon niet zien. (En dan zeggen dat je er een vlaggetje op moet zetten.   Doh )
Het heeft niets met de fiets te maken. De meeste automobilisten kijken met hun ooghoeken.
Tegenwoordig doe ik het bijna niet meer, maar ik heb heel veel kilometers op veel te kleine zadeltjes doorgebracht.
Een korte samenvatting:
  • Rijd niet zo hard, idioot! er zijn nog meer mensen op de weg! [na met ~28 km/h een kruising overgestoken te hebben waar de zijstraat een STOP-bord had, maar ik toch bijna vol geraakt werd]
  • Kon je geen bel betalen?! [medefietsers. na herhaaldelijk bellen, "fietser" roepen, en uiteindelijk geïrriteerd "AAN DE KANT!"]
  • Normale mensen geven richting aan! [in de ring heb ik 196cm bereik. Als die vuistdikke ramlat seconden lang horizontaal aan één kant van m'n lijf gehangen heeft en je hebt het niet gezien, heb je niet gekeken]
  • Je fietst er zelf zo gevaarlijk tussen! [nadat ik geïrriteerd roep omdat een auto me met ongeveer 4cm tussenruimte ineens inhaalt]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#15
Misschien is het iets Zuid-West-Nederlands-specifieks Smile maar ik ervaar ook niet dat medeweggebruikers me slechter zien op de M-Racer (Niet zoveel hoger en iets vlakker dan een Hurri) dan op de UCI-fiets. Zeker automobilisten die me frontaal naderen onderschatten wel nog meer mijn snelheid. Wel merk ik dat ik meer aandacht krijg en dat dat soms ten koste van de verkeersveiligheid gaat.

Ik voel me door mijn lagere oogpositie wel kwetsbaarder. Mede daardoor probeer ik meer psychisch, voor mezelf, als ik kijk niet te kijken "of er iets aankomt" maar zien "dat de weg zeker vrij is."
Antwoord }
#16
(11-May-2022, 10:51 AM)Bacchus schreef: …Ik voel me door mijn lagere oogpositie wel iets kwetsbaarder…

Zeker nu het gras en de bloemen in de bermen hoger staan, is het goed uitkijken bij kruisingen en bochten!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ThijsR , Roefie , Lig-hen
#17
Om beter zichtbaar te zijn rijd ik altijd met de verlichting aan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#18
(12-May-2022, 09:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Om beter zichtbaar te zijn rijd ik altijd met de verlichting aan.
Idem hier.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM