Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnend velonaut meldt zich
#79
(13-Nov-2021, 12:26 PM)365cycle schreef: Als het dan toch al rustig is... ook met jouw Quest mag je in veel gevallen over de weg  Big Grin

Het fietspad was rustig, de weg had best nog wel auto's.
En mijn snelheid is niet hoog genoeg, op de 10 km had ik een gemiddelde van ongeveer 20 km/h, naar mijn idee in geen geval genoeg voor op de rijbaan. En alleen de rotondes op de rijbaan is lastig, de fietspaden liggen een brede berm van de rijbaan voor en op de rotonde.

Op rotondes waar het een geverfde fietsgoot is, (painted bicycle gutter,) ga ik meestal wel deels over de auto rijbaan.

Voorbeelden van 'painted bicycle gutters' in Toronto, Canada in deze lifestream video: https://www.youtube.com/watch?v=PraSpBZJc6M Zo erg zijn ze zelden in Nederland.
In deze lifestream uit Amsterdam vind je er een aan het begin: https://www.youtube.com/watch?v=M6oB9Qa0Ehs
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#80
Even zonder een nieuw topic aan te maken:

Ik hik nu misschien al 4 jaar tegen een knieblessure aan en kan daar niet meer mee hardlopen. Wat ik daarvóór jarenlang met heel veel plezier heb gedaan, dus daar heb ik in de afgelopen jaren regelmatig flink van gebaald. Niet in de laatste plaats doordat bewegen, specifiek hardlopen, voor mij een groot effect heeft gehad op het in toom houden van een langdurige depressie.

Sinds een week of twee krijg ik, dankzij het vele fietsen, eindelijk weer eens wat meer vertrouwen in de knie. Vorige vrijdag heb ik er een serieus sportmoment van gemaakt op weg naar huis en dat had bijzonder weinig uitwerking op de knie... Dat is interessant! Schijnbaar zet ik bij een lagere inspanning véél spierspanning op de knie, die ik bij een hogere mate van inspanning onbewust loslaat, waardoor de knie z'n normale gang kan gaan.

Ik kan nog minimaal een maandje dit volume aan fietskilometers rijden voordat mijn woon-werksituatie verandert, dus daar ga ik nog even goed van profiteren om meer vertrouwen (en kracht) op te bouwen. En dan als de fietskilometers omlaag gaan, weer eens hardloopkilometers gaan proberen te maken...
Antwoord }
Bedankt door:
#81
(Hard)lopen is een enorme belasting van o.a. je kniegewricht. Met fietsen is de belasting een stuk minder extreem.

Je kan natuurlijk in de avonduren extra kilometers maken en/of omrijden op je w/w route?
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#82
(25-Mar-2022, 01:19 PM)ThijsR schreef: Sinds een week of twee krijg ik, dankzij het vele fietsen, eindelijk weer eens wat meer vertrouwen in de knie. Vorige vrijdag heb ik er een serieus sportmoment van gemaakt op weg naar huis en dat had bijzonder weinig uitwerking op de knie... Dat is interessant! Schijnbaar zet ik bij een lagere inspanning véél spierspanning op de knie, die ik bij een hogere mate van inspanning onbewust loslaat, waardoor de knie z'n normale gang kan gaan.
Misschien euh.. "serieus sportmoment" --> hogere cadans --> lager moment --> lagere kniebelasting?
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#83
Citaat:Ik kan nog minimaal een maandje dit volume aan fietskilometers rijden voordat mijn woon-werksituatie verandert, dus daar ga ik nog even goed van profiteren om meer vertrouwen (en kracht) op te bouwen. En dan als de fietskilometers omlaag gaan, weer eens hardloopkilometers gaan proberen te maken...

Gewoon de nieuwe route zo maken dat je op hetzelfde aantal kilometers uitkomt  Cool 

Of heeft hardlopen echt enorm de voorkeur?

(25-Mar-2022, 03:52 PM)Bacchus schreef: Misschien euh.. "serieus sportmoment" --> hogere cadans --> lager moment --> lagere kniebelasting?

applause   thumb   Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#84
(25-Mar-2022, 03:52 PM)Bacchus schreef:
(25-Mar-2022, 01:19 PM)ThijsR schreef: Sinds een week of twee krijg ik, dankzij het vele fietsen, eindelijk weer eens wat meer vertrouwen in de knie. Vorige vrijdag heb ik er een serieus sportmoment van gemaakt op weg naar huis en dat had bijzonder weinig uitwerking op de knie... Dat is interessant! Schijnbaar zet ik bij een lagere inspanning véél spierspanning op de knie, die ik bij een hogere mate van inspanning onbewust loslaat, waardoor de knie z'n normale gang kan gaan.
Misschien euh.. "serieus sportmoment" --> hogere cadans --> lager moment --> lagere kniebelasting?

Ik zal het niet uitsluiten, want zeker weten doe ik het niet, maar op gevoel heb ik niet heel anders in de cadans gereden en voornamelijk het verschil gemaakt door een flink tandje hoger te schakelen met behulp van het grootste voorblad.

(25-Mar-2022, 02:38 PM)Frutsel schreef: (Hard)lopen is een enorme belasting van o.a. je kniegewricht. Met fietsen is de belasting een stuk minder extreem.

Je kan natuurlijk in de avonduren extra kilometers maken en/of omrijden op je w/w route?

Ik heb jarenlang hardgelopen zónder knieklachten, eigenlijk zonder wat voor klachten dan ook, en dat heeft ook wat met techniek te maken. Lang verhaal kort: ik land niet op mijn hak met gestrekte knie, ik loop juist op een barefoot-vriendelijke manier.
De knieklachten zijn ontstaan tijdens marathontraining, toen ik door overenthousiasme in de weken met het meeste trainingsvolume véél te hard van stapel ben gelopen (PR op halve marathon afstand terwijl de bedoeling is rustig te trainen).
Sindsdien heb ik allerlei kanten op gecompenseerd, wat pijntjes op verschillende plekken heeft gegeven, totdat ik uiteindelijk maar gewoon helemaal ben gestopt. Kon geen kwartier meer rennen zonder een paar dagen last.
Antwoord }
Bedankt door:
#85
Theo, van velomobiel.nl, heeft mij ooit eens uitgelegd waarom fietsen op het grootste blad beter, rustiger, fijner, enz. is.

Precies weet ik het niet meer, maar er liggen dan letterlijk meer kettingschakels op het blad en dat is blijkbaar gunstig voor de overbrenging of zoiets. Het was een heel technisch verhaal. Mocht iemand iets herkennen en het kunnen aanvullen, dan graag. De ketting en het kettingblad slijten sowieso minder als je op het grootste blad fietst.

Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik fiets graag op het grootste kettingblad. Het voelt strakker, stabieler, fijner en ik lijk vooral sneller te gaan. Alles in vergelijking met het fietsen op een kleiner blad voor en uiteraard het voor die snelheid en cadans corresponderende achtertandwiel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: martinus
#86
Het zorgt sowieso voor minder weerstand en de ketting slijt minder.
Antwoord }
Bedankt door:
#87
Heeft alles te maken met de kettinglijn. Afhankelijk van de gekozen schakeling zijn niet alle kettingwieltjes van de cassette effectief bereikbaar. Meestal klein/klein en groot/groot. Op het groot blad dus de kleine kettingwieltjes van de cassette en op het kleine blad de grotere kettingwieltjes van de cassette.
Op de vlakke weg, wat meestal het geval is in Nederland, het grote blad.
Vaak wordt aangeraden om achter niet te klein te rijden i.v.m. extra weerstand van de ketting over de kleinste kettingwieltjes van de cassette. 10 geeft meer weerstand dan 11 en 11 meer dan 12. Effectiever is het voorblad iets groter te nemen dan de ketting over de 10 te trekken.
https://i0.wp.com/defietssite.nl/wp-cont....jpg?ssl=1
https://www.fietsenwinkel.nl/expert-hybr...ur-hybride
Antwoord }
Bedankt door: martinus
#88
Het voordeel van een kleiner voorblad is dat de sprongen tussen de versnellingen kleiner zijn. Om die reden reed ik ik mijn Quest tot 35 km altijd op het kleine voorblad. Mijn Milan heeft alleen een 56T voorblad en 12 speed Rotor achter. Het kleinste verzet is 56 x 39. Het wegrijden op een groot verzet gaat een stuk makkelijker met korte cranks. Dat was het eerste dat mij opviel tijdens een proefrit van de Milan in Duitsland.
Antwoord }
Bedankt door:
#89
(26-Mar-2022, 08:44 AM)PietV* schreef: Heeft alles te maken met de kettinglijn. Afhankelijk van de gekozen schakeling zijn niet alle kettingwieltjes van de cassette effectief bereikbaar. Meestal klein/klein en groot/groot. Op het groot blad dus de kleine kettingwieltjes van de cassette en op het kleine blad de grotere kettingwieltjes van de cassette.
Op de vlakke weg, wat meestal het geval is in Nederland, het grote blad.
Vaak wordt aangeraden om achter niet te klein te rijden i.v.m. extra weerstand van de ketting over de kleinste kettingwieltjes van de cassette. 10 geeft meer weerstand dan 11 en 11 meer dan 12. Effectiever is het voorblad iets groter te nemen dan de ketting over de 10 te trekken.
https://i0.wp.com/defietssite.nl/wp-cont....jpg?ssl=1
https://www.fietsenwinkel.nl/expert-hybr...ur-hybride

Bovenstaande over de kettinglijn is een racefietsen-verhaal.

Is totaal niet relevant voor ligfietsen met een enorm lange afstand tussen de kettingbladen en de tandwielen.

Dat je achter beter niet op het kleinste tandwiel kunt fietsen, is neem ik aan bekend.
Als ik achter op het kleinste tandwiel fiets, dan is mijn snelheid echter zo extreem hoog, dat een klein beetje weerstand mij ook niet meer uitmaakt. Ik fiets dan namelijk rond de 70km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#90
Wim, Ik weet dat jij als ervaren velomobielrijder zoveel power in je hebt dat het voor jou niets meer uitmaakt. Wink Maar voor anderen misschien wel. Ook voor langere kettingen geldt de ideale lijn. Ook voor nog vele velomobielen zijn uitgerust met een tussenas. En dan nog de voorwielaandrijvers. Hebben die ook een lange ketting?
Maar nu ben ik benieuwd naar jouw echte verhaal over het rijden op het grote kettingwiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#91
PietV,
Als je fiets uitgerust is met goed werkende ketting spanners kun je met een lange ketting inderdaad alle ketting bladen en tandwielen combineren. Geen spanning in de ketting.
En dat geld ook voor mijn Quest met een tussenas.

Ik moet nu mijn deraileur(s) better afstellen zodat de kettingspanners goed hun werk kunnen doen en moet nu dus rekening houden met groot voor = klein achter. Maar voor ik die afstellingen uit hun positie trok (met een stukje textiel in de kettingbuis) kon ik inderdaad ook in de 3 x 20 Quest (dus met tussenas) alle schakel posities combineren. (En met de onbekende draai grepen die beide met de klok mee - tegen de klok in schakelen draaide ik iets te vaak de verkeerde kant uit. Ik zou 'naar me toe - van me af' schakelen logischer vinden.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#92
De Mango heeft niet zo'n extreem lange kettinglijn, maar de geleiderollen zorgen er voor dat ik het volledige bereik van de cassette kan gebruiken op elk voorblad.

Op zich is het inderdaad logisch (en fijn) dat een groter tandwiel minder weerstand geeft, de schakels van de ketting hoeven minder te buigen, en er kunnen meer tanden aangrijpen op de ketting, wat slijtage vermindert.
Antwoord }
Bedankt door:
#93
(26-Mar-2022, 10:11 AM)PietV* schreef: Wim, Ik weet dat jij als ervaren velomobielrijder zoveel power in je hebt dat het voor jou niets meer uitmaakt. Wink Maar voor anderen misschien wel. Ook voor langere kettingen geldt de ideale lijn. Ook voor nog vele velomobielen zijn uitgerust met een tussenas. En dan nog de voorwielaandrijvers. Hebben die ook een lange ketting?
Maar nu ben ik benieuwd naar jouw echte verhaal over het rijden op het grote kettingwiel.

Onderstaand verhaal heb ik op 3 juli 2015 op mijn blog geschreven.
Ik moest even zoeken  Big Grin  

Theo van velomobiel.nl had nog een andere reden om op een zo groot mogelijk kettingblad te gaan rijden.
De snelheid van de ketting wordt groter, als je op een groter blad gaat rijden. Blijkbaar is dat ook beter voor het materiaal. Voorwaarde is wel dat je dezelfde cadans aanhoudt en dezelfde snelheid. 

Het heeft wel even geduurd voordat ik dit aan iemand anders kon uitleggen. Toen Theo het uitlegde was het volstrekt logisch, maar toen ik het aan mijn mede-LOLlers wilde uitleggen, lukte dit echt voor geen meter.

Ik denk dat ik het nu wel kan:
Stel je rijdt 30km/u met een cadans van 90 op het middelste kettingblad. Dan rijd je achter bijvoorbeeld op het 6e tandwiel. Dit is uiteraard afhankelijk van je kettingbladen en je cassette.
Schakel je nu over op het grootste kettingblad, dan moet je achter gaan terugschakelen naar bijvoorbeeld het 4e tandwiel om met dezelfde cadans te kunnen blijven fietsen.

De ketting passeert nu tijdens één omwenteling veel meer tanden op het kettingblad en op het achterste tandwiel en heeft een hogere omwentelsnelheid. De ketting legt dus een grotere afstand af bij dezelfde snelheid van de fiets.
Ook het feit dat de ketting contact maakt met meer tandjes zorgt dus voor een verminderde kracht per tandje. Dit zorgt blijkbaar voor minder slijtage aan de ketting, de kettingbladen en de cassette.

Ik ben benieuwd of iemand dit heeft kunnen volgen en of het nou eigenlijk wel klopt?
Graag lees ik jullie opmerkingen, tips of uitleg hieronder.

Reactie van Peter de Rond:
Het verhaal klopt, bij dezelfde cadans en snelheid, maar met een groter tandwielblad voor verplaats je meer kettingschalmen, het afgegeven vermogen(kracht) is hetzelfde, want de fiets versneld niet, het enige verschil is een hogere kettingsnelheid, hierdoor is de kracht per kettingschalm lager/kleiner, dus slijt hij minder. Uiteraard moet je achter terug schakelen, als je voor groter schakelt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#94
Tegenwoordig wordt ook wel met 1 x11 gereden. Dat schakel je met het voorblad over de gehele cassette. Of het ideaal is een tweede. Het voordeel van het grote kettingwiel is de kettingsnelheid. Hoe hoger de kettingsnelheid hoe kleiner de kracht op de schakels bij gelijk trapvermogen. De kettingschakels/pennen en de tanden worden lichter belast. De slijtage is dan minder. Maar dat weet bijna iedereen al.
De ketting en de tanden worden ook bij grotere kettingwielen maar op enkele schakels en tanden belast. In aanvang op het grote blad en bij het verlaten van de cassette. De rest schakels en tanden doen nauwelijks mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#95
(26-Mar-2022, 11:06 AM)PietV* schreef: Het voordeel van het grote kettingwiel is de kettingsnelheid. Hoe hoger de kettingsnelheid hoe kleiner de kracht op de schakels bij gelijk trapvermogen. De kettingschakels/pennen en de tanden worden lichter belast. De slijtage is dan minder. Maar dat weet bijna iedereen al.
De ketting en de tanden worden ook bij grotere kettingwielen maar op enkele schakels en tanden belast. In aanvang op het grote blad en bij het verlaten van de cassette. De rest schakels en tanden doen nauwelijks mee.

Tja, dit had ik dus hierboven al als antwoord geschreven. Beetje dubbelop toch?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#96
Ik kan me ook nog voorstellen dat de ketting op grotere kettingbladen/-wielen minder scherp hoeft te euh.. buigen, al moet hij uiteindelijk toch helemaal terug natuurlijk. Dat zou een klein beetje minder verlies kunnen geven daar.
Antwoord }
Bedankt door:
#97
“Beginnend velonaut meldt zich” ……. van deze topic (en ook andere) ben ik al lang de draad kwijt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#98
(27-Mar-2022, 01:04 PM)gideon schreef: “Beginnend velonaut meldt zich” ……. van deze topic (en ook andere) ben ik al lang de draad kwijt.




Citaat:Thijs schrijft: Ik zal het niet uitsluiten, want zeker weten doe ik het niet, maar op gevoel heb ik niet heel anders in de cadans gereden en voornamelijk het verschil gemaakt door een flink tandje hoger te schakelen met behulp van het grootste voorblad.

Toch begint Thijs een stukje hierboven over het feit dat hij naar zijn grootste kettingblad is gegaan.

Daar reageren de anderen en ik dan weer op. Is dus toch wel ontopic. Het is Thijs zijn draadje en hij begon  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers , 365cycle , ThijsR
#99
Ik heb wat bijdragen verwijderd die als geruzie betiteld kunnen worden.

Groet,

Marco
Antwoord }
(27-Mar-2022, 07:56 PM)Roepers schreef: Ik heb wat bijdragen verwijderd die als geruzie betiteld kunnen worden.

Groet,

Marco

Mijn excuses. Ik ga weer iets meer discipline betrachten. Niet doorgaan met reageren dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle
(26-Mar-2022, 08:13 PM)Bacchus schreef: Ik kan me ook nog voorstellen dat de ketting op grotere kettingbladen/-wielen minder scherp hoeft te euh.. buigen, al moet hij uiteindelijk toch helemaal terug natuurlijk. Dat zou een klein beetje minder verlies kunnen geven daar.
Daar is ooit onderzoek naar gedaan. Heb het nu ff niet bij de hand, maar een Shimano Dura Ace 11 t.o.v. een 14 op dezelfde cassette heeft een met een simpele powermeter te registreren verschil in weerstand. In de orde van grootte van 5 watt op een totaal van 250 als ik me goed herinner. Heb daarom al eens ooit overwogen om m'n 80-blad erin te leggen en zelf een cassette samen te stellen, maar dan wordt wegrijden een dingetje + samengestelde cassettes schakelen (nog) slechter.

Want dat is wel een nadeel van een velomobiel: ten opzichte van een wielrenfiets met een korte ketting schakelt het zonder uitzondering belabberd. Tenminste, dat vind ik Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Maar even in mijn eigen draadje plempen dit:

Ik heb een hele tijd rond gereden zonder een werkende 5e of 6e kransje van de 10. Ben de tel even kwijt welke het nou was, maar deze week heb ik in een paar sessies eindelijk eens wat aan het schakelen van de Mango gedaan Cool
Van groot naar klein, klein naar groot, alles gaat gewoon weer op z'n plek.

In eerste instantie had ik een Shimano 105 op de kop getikt via Marktplaats om te kijken of dit een beter resultaat zou geven, maar het bevestigen van de schakelplaten in plaats van de derailleurkooi kreeg ik niet goed stevig. Dan maar eerst de andere aanpassingen doen met de Deore: een nieuwe binnenkabel en de ruimte tussen de schakelplaten een millimeter kleiner maken.
Vervolgens véél gepruts en geklooi met de stelschroefjes en kabelspanning, wat er wel voor heeft gezorgd dat ik nu een stuk beter snap hoe dat allemaal werkt.
Ik zat nog even helemaal mis in mijn hoofd met het grootste kransje, op de shifter is nog een beetje speling na deze versnelling en ik dacht dat er dus nóg een kransje ruimte moest zijn. Confused Niet dus!
Met al die kennis in mijn broekzak vanmiddag de afstelling afgemaakt en een proefrit gedaan, en alles werkt nu weer prima naar behoren.

Volgende stap? Ervoor zorgen dat ik vóór op een betrouwbare manier naar het kleinste kransje kan. Ik denk dat ik een 30 of 32T ga halen om de overgang vanaf 42 wat kleiner te maken, en daarna de boel goed afstellen. Ik kan echt steile hellingen op lage snelheid wel halen, maar comfortabel is het zeker niet. Dat gaat puur op het feit dat je echt voluit kracht kunt zetten met de rug in de stoel.

Daarnaast zit er al heel lang een tik in de secundaire aandrijving. Daar wil ik ook nog eens wat mee doen om het rijden ook daadwerkelijk ontspannend te maken  Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
Hoe kan het eigenlijk dat bepaalde versnellingen niet werken? Of is de ketting lengte niet goed? Maar anders snap ik niet wat het probleem kan zijn.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
Het zou de oude (vies of versleten) kabel kunnen zijn, maar ik denk eigenlijk dat het dichter bij elkaar zetten van de platen de belangrijkste fix is geweest. Een 10-speed ketting is nu eenmaal smaller dan een 9-speed en als je die nauwkeurig wil plaatsen is een millimeter teveel speling niet handig.
Een binnenkabel kan op een specifieke plek slijten, in een bocht en dan juist op de meest gebruikte versnellingen (midden van de cassette) zodat juist op dat punt het nét even stroef gaat.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM