Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Nu het weer wat natter wordt en de blaadjes beginnen te vallen maar eens een bandenvraag. Op mijn Flevotrike staat op het voorwiel natuurlijk niet zo veel druk en gewicht als op een achteraangedreven fiets. Daardoor glijdt de band ook wat sneller door bij het optrekken. Voorheen had ik er Marathon Racer op gemonteerd en sinds een paar maanden een Marathon Greenguard. Ik had gehoopt op wat meer grip bij het optrekken op een wat gladdere ondergrond maar dat valt tegen. Zeker bij stoplichten waar de weg iets oploopt moet ik traag optrekken om geen wegglippend voorwiel te hebben.
Zijn er 20inch opties waar ik eens naar zou kunnen kijken?
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Op het amerikaanse forum (bentrideronline) lees ik wel eens dat sommige in de wintermaanden bmx banden monteren.
Misschien dat daar een optie tussen zit?
Heb zelf geen ervaring of kennis van bmx banden, maar heb er wel al aan zitten denken voor de herfst/winter periode.
Grt
Frank
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Een bmx crossband met grof loopvlak had ik bij mijn vorige trike. Deed het wel aardig toen er echt sneeuw lag of in de bossen bij Schoorl maar ging er gelijk weer af zodra de dooi een beetje inzette. Een grof profiel pakt namelijk nog minder op gladde steen en asfalt dan een gewone band zoals een Marathon omdat je simpelweg minder contactpunten met de weg hebt.
Mijn gevoel zegt dat je eerder een band met minder profiel maar met een zachter rubber wilt die beter 'kleeft' aan de weg.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
09-Sep-2017, 04:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Sep-2017, 04:06 PM door Wim -de roetsende.)
Ik rijd zomer en winter op dezelfde banden.
Roeifiets: voor Durano, achter Mararathon Racer
QuestXS: voor Pro, achter Marathon Racer
Met de Pro's heb ik 's winters nog niet gereden, maar ik ben niet van plan te gaan wisselen. Misschien als ik veel lek ga rijden, maar ik heb nog geen horrorverhalen over de Pro's gehoord/gelezen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 650
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 58
91 x bedankt in 71 berichten
Ik rij zelf al een aantal jaar met marathon plus banden en op m'n surly met marathon plus tour banden. Vooral die laatste vind ik ideaal in het winter seizoen, maar helaas niet in 20 inch leverbaar.
Ik moet er wel bij zeggen dat snelheid voor mij geen prio is.
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Jullie fietsen hebben achterwielaandrijving waardoor een groot deel van het gewicht op de aangedreven band staat. Daardoor meer en betere grip. Op de Flevotrike is het gewicht ook meer naar achteren dus minder gewicht op de voorband. Op YouTube zag ik ergens een zelfgebouwde python-trike in de Oekraïne waar de dame een modderig heuveltje op moest. Dat lukte alleen wanneer ze stenen legde in een mandje dat voorop was gelast. Maar om nou gelijk met een paar betontegels te gaan rijden....
Berichten: 135
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 12
9 x bedankt in 9 berichten
10-Sep-2017, 07:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Sep-2017, 07:50 PM door tegenligger.)
Ik heb op mijn oude Hurri ook BMX banden. Schwalbe Crazy Bob. Daar rijd ik in de winter op. Het lijkt niet perse een betere grip te geven dan een marathon plus. Maar het is wel heel comfortabel. Ik pomp ze desondanks keihard op. 4,5 a 5 bar. Ze zijn ook nog nooit lek gegaan. Wel heb ik de voorvork moeten vervangen omdat het anders niet paste.
Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20
Marcel D.
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Dank voor alle suggesties (en andere suggesties zijn welkom).
Omdat het relatief goedkoop en simpel is om een buitenland te vervangen, moet ik gewoon maar eens een paar van de genoemde opties testen.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
In Noorwegen rijdt een vm-rijder in de winter rondom met spikes.
Voor wie het leuk vindt, hij houdt een blog bij:
https://a3manh.blogspot.nl
Je snelheid gaat wel flink omlaag.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Twintig jaar geleden, in een winter waarop er redelijk lang ijs lag, ben ik eens met een oude band, kopspijkertjes en ducttape in de weer geweest. Deed het nog best aardig op het ijs als een soort prikslee. Beetje slecht bestuurbaar omdat de achterbanden gewoon warenmarkt dat mocht voor een koud weekeinde de pret niet drukken. Op de weg werkte het hier niet omdat er vrijwel nooit echt ijs op de rijbaan ligt en blijft liggen.
Berichten: 144
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
182 x bedankt in 107 berichten
Je kunt natuurlijk ook proberen om eens met een iets zachtere band te gaan rijden. Er staat dan meer rubber op de weg. Dus probeer eens rond de ondergrens van de banddruk te rijden. Overigens maakt een klein beetje meer gewicht voorin al heel veel uit, dus een betontegel hoeft echt niet.
Berichten: 53
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2017
Bedankt: 5
4 x bedankt in 4 berichten
Uit mijn ervaring met de Marathon racer weet ik dat verlaging van de druk wel kan schelen maar dat je er ook heel snel onder zit waardoor de grip nog minder wordt. Het luistert dus erg nauw en ik kan daar met de GreenGuard nog wat mee experimenteren. Van iemand die ervaring had in rolstoelsporten hoorde ik dat ze soms banden opruwen met schuurpapier of een licht etsmiddel waardoor de poriën van het rubber wat meer open gaan staan.
Voor wat betreft het gewicht aan de voorzijde, heb ik wel eens zitten denken aan een klein rekje war je dan een kleine duffeltas op zou kunnnen binden. Misschien wel een idee voor een vakantie trip waar je water en wat zwaardere dingen juist voor monteert ipv achter in de bak.