Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drymer stopt 1 februari met productie velomobielen
#1
Op de website van Drymer staat dat ze gaan stoppen met de productie van velomobielen per 1 februari



Drymer BV gaat stoppen met de productie van ligfietsenen velomobielen.
De eigenaar heeft inmiddelsde pensioengerechtigde leeftijd bereikten heeft geen opvolging.
De directie heeft het afgelopen jaar geprobeerd een overname kandidaat te vinden maar is er helaas tot nog toe niet in geslaagd om een goede kandidaat te vinden.
Aan de specialisatie in het bouwen van ligfietsen en de kennis van ontwerpen van verschillende typen velomobielen is helaas door dit besluit een einde gekomen.
Wij willen hierbij belangstellenden uitnodigen om de onderneming of de aanwezige productie faciliteiten en aanwezige voorraden over te nemen.
Drymer BV zal op 1 februari 2022 stoppen met haar activiteiten.
Namens de directie Drymer BV,
Bert de Graaf,
bert.degraaf@drymer.nl
Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#2
En weer een ligfietsbedrijf minder  Sad 

De Drymer werd bijna nooit verkocht. Ik ken één iemand die er eentje heeft.

Op het Duitse Forum schrijft Thomas uit Haren Gr.
"Aber das Mango lief doch ganz beständig, ich schätze mal, dass so ca. 25-30 pro Jahr produziert wurden. Das Hilgo stand erst am Anfang seiner "Laufbahn", bisher sind glaub ich insgesamt ca. 25 seit 2017 verkauft worden, aber ich sehe da durchaus Potenzial für mehr. Ich find´s echt schade, natürlich auch, weil ein VM-Hersteller und Servicepartner in unmittelbarer Nähe (ca. 35 km bis Stadskanaal) mir fehlen wird."
Schöne Grüße
Thomas


Als dat getal 25 van de Hilgo sinds 2017 klopt, dan is zo'n model ook niet echt winstgevend lijkt mij.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Drymer B.V. heeft vanaf Juli 2014 de productie en verkoop van Sinnerbikes overgenomen. 
Het is feitelijk één bedrijf, dus inderdaad, beide verdwijnen.
Drymer, voorheen Sinnerbikes, voorheen Ligfietsgarage Groningen

Het is niet alleen de e-bike maar ook 'productie in NL' is simpelweg te duur. Dat geldt voor alle fietsen.
De vestiging heeft in sterk afgeslankte vorm wel bestaansrecht als dealer. Zie de vele kleine dealers die er, met name in DE, recent bij gekomen zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Klopt helemaal Piet.

Vooral dat de Mango en Hilgo verdwijnen is wel een gemis in het vm-landschap.

Drymer was nog één van de weinige vm-ontwikkelaar/verkoper naast velomobileworld.com in Roemenië.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dat is wel verdomde jammer! Eerst Nazca, nu Drymer... Als Mango rijder vind ik dat toch extra jammer, ik denk dat de Mango toch wel een plaatsje verdient in het velomobiel landschap...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(02-Jan-2022, 03:13 PM)PietV* schreef: Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.

Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.

De meeste ligfietsers hebben er geen  behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Wat jammer zeg!

Je zou toch haast de boel overnemen met een nieuw model zou je zeggen, tenminste, dat zou mij wat lijken..
Maar lastige markt blijkt wel.
Waarom gaan er nou niet meer mensen ligfietsen, dan is het probleem opgelost..

Anyway, op de valreep dan maar een racekap besteld. Dat wilde ik later doen, maar ja.. hopen dat ie nog geleverd kan worden.

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef: Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.

Bij ACE in Winterswijk verkopen ze heel veel E-Trikes. Vooral aan Duitsers.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek
#10
(02-Jan-2022, 03:46 PM)Hoekie schreef: Drymer B.V. heeft vanaf Juli 2014 de productie en verkoop van Sinnerbikes overgenomen. 
Het is feitelijk één bedrijf, dus inderdaad, beide verdwijnen.
Drymer, voorheen Sinnerbikes, voorheen Ligfietsgarage Groningen

Het is niet alleen de e-bike maar ook 'productie in NL' is simpelweg te duur. Dat geldt voor alle fietsen.
De vestiging heeft in sterk afgeslankte vorm wel bestaansrecht als dealer. Zie de vele kleine dealers die er, met name in DE, recent bij gekomen zijn.
Jammer maar het zat er aan te komen.
Sinner is trouwens veel ouder dan de ligfietsgarage. Het bedrijf is rond 1993 begonnen met het bouwen van ligfietsen. Harry Lieben is na 2000 begonnen met het produceren van Mango's in Groningen en nadien zijn beide bedrijven gefuseerd.  De fiets die het meest verkocht werd was de Sinner Comfort, met name voor de revalidatiemarkt i.s.m Usva. Ik weet niet of die productie ook stopt of dat Usva daarmee doorgaat.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#11
USVA heeft een vrij stevige klantenkring, m'n ouders hebben er overigens allebei één. Maar met name voor mensen met lichamelijke beperkingen idd. Helaas worden die mensen door lokale overheden vaak juist richting een scootmobiel gedwongen (ik ken 3 praktijkvorbeelden), wat mijns inziens een veel slechtere én duurdere oplossing is.

Het bestaansrecht van de Mango... mwah, ik vind het discutabel. Het is een leuke fiets, maar zelf vind ik het lastig om punten te benoemen die een Mango wél kan en een Strada niet (of eventueel een DF, als het juist wat sportiever moet). Als prijs de enige onderscheidende factor is, dan is de Mango denk ik niet goedkoop genoeg.

De Hilgo daarentegen... mooi ding om te zien, bijzondere techniek. Mijns inziens zeker de moeite waard.
Denk dat locatie overigens ook nog wel een dingetje is: dáár een overnamekandidaat vinden lijkt me lastig.

Verder: Ik houd m'n hart vast voor ons ligfietsers. Derk Thys die wat anders gaat doen, Drymer/Sinner dat stopt, Bram Moens zit in dezelfde leeftijd - laten we hopen dat er nog wat dertigers rondhobbelen die er voor willen gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(02-Jan-2022, 08:53 PM)Wim -de roetsende schreef: Bij ACE in Winterswijk verkopen ze heel veel E-Trikes. Vooral aan Duitsers.



In Nederland wordt ik vaak geconfronteerd met weerstand tegen elektrische ondersteuning. We dienen ons te verplaatsen  in het zweet onzes aanschijns, en elektrische ondersteuning past kennelijk niet binnen dat plaatje. Op Facebook fora moet ik vaak verantwoording afleggen voor mijn keuze. En dat terwijl een automobilist nooit gevraagd wordt om uit te leggen waarom hij 125 pk denkt nodig te hebben om van A naar B te reizen. 



Misschien dat Duitsers wat minder streng zijn in de leer? Big Grin


(03-Jan-2022, 02:35 AM)365cycle schreef: Verder: Ik houd m'n hart vast voor ons ligfietsers. Derk Thys die wat anders gaat doen, Drymer/Sinner dat stopt, Bram Moens zit in dezelfde leeftijd - laten we hopen dat er nog wat dertigers rondhobbelen die er voor willen gaan.





De velomobielmarkt zit denk ik wel snor. Die wekt zelfs de indruk nog wel wat extra productiecapaciteit te kunnen gebruiken. Ook met de trikemarkt komt het wel goed,  zodra ze de elektrische ondersteuning omarmen en de senioren weten aan te boren. Maar voor de tweewielers zie ik niet veel toekomst. Elektrische ondersteuning helpt daar niet omdat tweewielers niet aansprekend zijn voor senioren. De leercurve is te hoog, het evenwicht is een probleem, en het gevoel van onveiligheid is te groot. Hier is de e-bike wel een moordende concurrent.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(02-Jan-2022, 06:26 PM)Bart Verbeek schreef:
(02-Jan-2022, 03:13 PM)PietV* schreef: Als ik het juist heb heeft Drymer ook Sinner bikes overgenomen en verdwijnen daarmee ook de Hilgo en de Mango. Ook het dealerschap van de Milan.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen is niet te stoppen.
Ik zie de elektrische ondersteuning niet als noodzakelijk concurrerend met ligfietsen. Het is meer aanvullend. Met ondersteuning heb je extra opties. Je actieradius wordt groter, of je hebt geen last van helling-op of tegenwind, of je kunt vaker accelereren vanuit stilstand.

De meeste ligfietsers hebben er geen behoefte aan. De meeste velonauten ook niet. Maar er is een niche waar de ondersteuning wel zeer welkom is. Namelijk de open trike voor senioren. De e-bike is daar niet echt een concurrent voor, omdat die meer geschikt is voor lokale afstanden, vanwege zadelpijn. Met name voor senioren met evenwichtsproblemen of met angst om vallen, of met slechte conditie is een elektrisch ondersteunde trike een uitkomst. Het verbaast me dat dit nog maar nauwelijks ontdekt is.
De opmars van de elektrisch ondersteunde fietsen neemt jaarlijks toe. Van 14% in 2010 naar 50% in 2020. Het gemak van de e bike, bij stalling en relax gebruik, zorgen er voor dat de ligfiets en het velomobiel steeds minder in beeld komen. Wanneer de tweewieler e bike niet meer kan wordt pas aan een e trike gedacht. Maar dan niet meer aan een velomobiel, maar stapt men over in een brommobiel of gehandicaptenvoertuig.
De verkoop van alle bijzondere fietsen is sinds 2020 gesplitst. Circa 1% van 1.098.000 of 10.980 stuks, waaronder een deel ligfietsen, tegenover de 5.049.000 e bikes.
https://www.raivereniging.nl/pers/persbe...-2020.html
https://d15k2d11r6t6rl.cloudfront.net/pu...0-2020.pdf
Antwoord }
Bedankt door:
#14
De oer-Sinner was een elektrische ondersteunde deltatrike, zeg maar de oer Comfort. Jan de Vries werd daarmee staande gehouden door een agent en die vroeg hem hoe het kon dat hij zo snel reed. Toen verraadde Jan zijn geheim: elektrische ondersteuning. Dat was in die tijd volledig onbekend. De agent antwoordde toen: "Aha je bent dus eigenlijk een sinner!" Daarmee was een merknaam geboren.

Groet,

Marco
Antwoord }
#15
(03-Jan-2022, 11:22 AM)Roepers schreef: De oer-Sinner was een elektrische ondersteunde deltatrike, zeg maar de oer Comfort. Jan de Vries werd daarmee staande gehouden door agent en die vroeg hem hoe het kon dat hij zo snel reed en toen verraaddee jan zijn geheim: elektrisch ondersteuning en dat was in die tijd volledig onbekend. Agent antwoordde toen: Aha "je bent dus eigenlijk een sinner!" Daarmee was een merknaam geboren.

Groet,

Marco

Geweldig, dit verhaal had ik echt nog nooit gehoord en ik heb het ook nog nooit eerder ergens gelezen.

Dankjewel Marco.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#16
(03-Jan-2022, 11:03 AM)PietV* schreef: ...velomobiel steeds..

Geldt niet voor de velomobiel. Ik denk ook niet voor Trikes. Was en is een kleine markt. Door E-Assist eerder iets vergroot want beide kan je ook met E-Assist kopen.
Maar grotendeels is het simpelweg een conversie van met name stadsfiets biobikes naar ebikes.

Voor Sinner en Mango/Hilgo is het eerder dat ze onvoldoende USP's hebben in het totale aanbod van velomobielen. En 'duur' in NL gemaakt worden.

Want menig ander model heeft een wachtlijst. Zie orderlijst op velomobiel.nl en velomobileworld.com. Zelfs voor de gloedjenieuwe M9, die amper op zijn wielen staat, is al een wachtlijst..

Duitse thread over dit onderwerp: Geschäftsaufgabe Drymer/Sinnerbikes- Produktionsstop für Mango und Hilgo | Seite 2 | Velomobil-Forum (velomobilforum.de)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#17
Nou, wat een geluk. Nog 1 racekap op voorraad.
Kan ik mooi even ophalen deze week.
Tevens een mooi ritje.

Wel jammer, ze zaten mooi dichtbij..

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Getver! Nou, dat eventuele uitstapje naar Sinner dit jaar zit er dus ook niet meer in :| en een nieuwe Hilgo kun je al helemaal vergeten. Ik ben wel blij dat het om een geval pensioen gaat en niet om een faillissement, dat is voor de betrokkenen wel een fijnere afhandeling.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Je kan nog wel naar Harry Lieben in Rolde voor onderhoud. Zie dit bericht onderaan en eerste reactie.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: ThijsR
#20
(04-Jan-2022, 10:45 AM)Roepers schreef: Je kan nog wel naar Harry Lieben in Rolde voor onderhoud. Zie dit bericht onderaan en eerste reactie.
En met een Mango kun je zeker ook nog naar Dronten naar velomobiel.nl. De laatste Mangoreparatie heb ik ook al daar laten doen, alleen al omdat Dronten voor mij >100km dichterbij is en ze bij velomobiel.nl gewoon veel sneller reageren dan ze bij Drymer deden.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik vermoed dat je met een Hilgo ook wel terecht kunt bij velomobiel.nl

Heb je er één? Dan even bellen en je weet 't zeker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(04-Jan-2022, 01:52 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vermoed dat je met een Hilgo ook wel terecht kunt bij velomobiel.nl

Heb je er één? Dan even bellen en je weet 't zeker.
Anders wel bij Intercity Bike. Meen dat ze daar ook ooit bezig zijn geweest met zo'n soort derailleursysteem.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(03-Jan-2022, 06:33 AM)Bart Verbeek schreef: De velomobielmarkt zit denk ik wel snor. Die wekt zelfs de indruk nog wel wat extra productiecapaciteit te kunnen gebruiken.


Als ik hier nog eens over nadenk, dan ondervindt de velomobielmarkt wel degelijk zware concurrentie van de speed pedelec. Het feit dat de markt ondanks dat nog wel groeit doet daar niets aan af.

Zou je de velomobielen willen ontsluiten voor senioren, dan moet je toch ook denken aan elektrische ondersteuning. Maar dan meer op het niveau van de speed pedelec. Het nadeel hiervan is dat je daarmee ook de regels van de speed pedelec krijgt. Dus helm- en verzekeringsplicht en niet meer overal op de fietspaden mogen rijden. In feite zou je een hybride vorm van ondersteuning (en regels) willen hebben: buiten de bebouwde kom als speed pedelec en binnen de bebouwde kom als e-bike. Door middel van geofencing zou je dat zelfs kunnen afdwingen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik heb de laatste 2 berichten verplaatst naar Elektrische ondersteuning en bewegen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Blijkbaar zijn er teveel producenten van velomobielen. Gelukkig blijft er een aantal over. Velomobiel en Intercitybike verkopen genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. Flevobike en Drymer leveren een dermate marginaal product waar eigenlijk geen brood mee is te verdienen. De markt is niet groter en lijkt dat ook niet te worden, zeker in Nederland. De welbekende Queszzzzzt, heeft met zijn blog http://velomobielindestad.blogspot.com/ de nadelen van een velomobiel veelvuldig benadrukt. Ik denk dat de meeste mensen het met hem eens zijn. Alleen een kleine groep ligfietsers/velonauten denkt er anders over Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(09-Jan-2022, 12:15 PM)pietandringa schreef: Blijkbaar zijn er teveel producenten van velomobielen. Gelukkig blijft er een aantal over. Velomobiel en Intercitybike verkopen genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. Flevobike en Drymer leveren een dermate marginaal product waar eigenlijk geen brood mee is te verdienen. De markt is niet groter en lijkt dat ook niet te worden, zeker in Nederland.

Het lijkt mij wat complexer te zijn dit. Er zijn maar een paar producenten van velomobielen: velomobileworld.com in Roemenie bouwt het gros van de velomobielen: Die van intercitybike, Velomobiel.nl en de Milan. Daarmee hebben ze een marktaandeel dat naar mijn  idee veel meer dan de helft van hele Europese markt betreft. Als het niet klopt dan verneem ik het wel hieronder. De WAW wordt geproduceerd door Katanga in Tsjechië. Met het verdwijnen van Drymer stopt de velomobielproductie in Nederland en wordt de productie van velomobielen verder geconcentreerd. Ik denk ook dat velomobielrijders een soort van gemeenschap vormen die elkaar beïnvloeden wat betreft voorkeur voor types, waardoor sommige in de gratie staan en wachtlijsten hebben en andere bijna niets verkopen. Dat werkt deze concentratie weer verder in de hand.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM