ligfietsers.nl
Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Ligfiets nieuws en media (https://ligfietsers.nl/forum-33.html)
+--- Topic: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven (/thread-892.html)

Pagina's: 1 2 3


Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Goosen - 31-Oct-2020

Een man in een gesloten ligfiets is zaterdagmiddag zwaargewond geraakt bij een botsing met een auto in Werkhoven. Het ongeluk gebeurde op de Achterdijk.
LDoor de harde klap belandde de man met zijn ligfiets in het water. Omstanders zagen dit gebeuren en hebben het slachtoffer op de kant getrokken. De hulpdiensten, waaronder ook een traumahelikopter, rukten massaal uit. De traumahelikopter vloog over, maar hoefde uiteindelijk niet te landen.

Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De toedracht van het ongeluk wordt door de politie onderzocht.



https://www.ad.nl/utrecht/ligfietser-zwaargewond-na-harde-botsing-met-auto-op-dijk-in-werkhoven~a0212e80/


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - GertBr - 01-Nov-2020

Oeps.... Heftig. Natuurlijk wordt dit gevolgd door de (onvermijdelijke) discussie dat velomobielen, en ligfietsers in het algemeen, te weinig zichtbaar zijn. De rol van de automobilist wordt dan vaak niet meegenomen in het zoeken naar de oorzaak. Hoop dat het goed gaat en komt met de VM-bestuurder.
Had vandaag nog dat een auto op een polderweg recht op mij afkwam omdat de automobilist met zijn telefoon recht voor zich in de hand, waarschijnlijk een bericht belangrijker vond dan de verkeersveiligheid. Ik kon gelukkig de berm in.....


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - 365cycle - 01-Nov-2020

Dit ongeluk werd zojuist besproken op WhatsApp. FYI: De berijder heeft een aantal gebroken ribben maar maakt het naar omstandigheden goed.

(01-Nov-2020, 12:31 AM)GertBr schreef: Oeps.... Heftig. Natuurlijk wordt dit gevolgd door de (onvermijdelijke) discussie dat velomobielen, en ligfietsers in het algemeen, te weinig zichtbaar zijn.

Ik had 'm vanochtend toevallig al online geplaatst, en ga dus bij letterlijk iedereen die hier de komende week over begint met dit bericht reageren:

Bestelbus botst tegen pijlwagen in Veenendaal, flinke file op N233
Ze zijn zo laag he. Er zou eigenlijk een vlaggetje op moeten zitten. En een opvallende kleur zou ook wel helpen.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Niels van der Wal - 01-Nov-2020

Auto's zijn levensgevaarlijke dingen.


Niels, buiten levensgevaar, van der Wal


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - PietV* - 01-Nov-2020

Al jaren bekend dat fietsers kwetsbaar zijn. Van alle verkeersdoden is 1 op de 3 een fietser. Het is juist dat ongeveer 70% van de overleden fietsers een botsing had met een motorvoertuig. Maar bij 80% van de ernstig gewonden fietsers was geen motorvoertuig betrokken.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

De toedracht van dit ongeval is niet bekend. Is het slachtoffer daar de Achterdijk overgestoken?
Vaak worden te vroeg conclusies getrokken. Ook met de Stint is Oss. Met die Stint was niets mis.

Ik wens het slachtoffer beterschap.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Lopopodium - 01-Nov-2020

Jullie zijn opvallend mild voor het slachtoffer. Ik begrijp dat het een gestolen fiets is, en op het moment van aanrijding de fiets nog steeds als gestolen vermeld staat en de steler op dat moment dus diegene is die in de fiets zat?

Als ik bestolen zou worden van iets dat een paar duizend euro waard is en de steler zou daarbij een ongeluk krijgen, zie ik mijzelf diegene niet direct alle beterschap toewensen. "Eigen schuld dikke bult" zou eerder in mij opkomen. Nog los van of de aanrijding de schuld is van de stelende fietser of de auto (maar in mijn beeld zie ik een onhandige beginnende ligfietser die niet weet hoe zo'n ding werkt want hij zit er nog maar een minuut in). Maar misschien mis ik een nuance ergens in het verhaal.

Ik vind het (voor nu) vooral zonde van de fiets. Als de inhoud al een flinke tik heeft gekregen, zal het omhulsel er niet veel beter aan toe zijn en wel afgeschreven kunnen worden (hoewel op het oog ik geen zware schade zie). Het zal je fiets maar zijn...


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Wim -de roetsende - 01-Nov-2020

Ik lees: Een man in een 'gesloten' ligfiets

Niet 'gestolen'  Big Grin


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Lopopodium - 01-Nov-2020

Ah, je hebt nog gelijk ook!
Ik heb het meerdere keren verkeerd gelezen. Vond het al zo gek dat er verder niets meer over het stelen vermeld werd.

Nou, dan neem ik mijn voorgaande woorden snel terug. En een snelle beterschap dan maar (alsnog)!


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Roepers - 01-Nov-2020

Sterkte gewenst voor het slachtoffer.
Ik wil toch maar eens de dikke spijlen in de moderne auto noemen. Daar verdwijnen echt mensen met kinderwagens achter en fietsers al helemaal, ook ligfietsers. Het zicht rondom in auto's is enorm achteruitgegaan. Vandaar dat er ook camera's voor achteruitrijden tegenwoordig standaard worden. Ze zijn noodzakelijk want door de achterruit zie je echt heel weinig. Helaas lijkt deze trend onomkeerbaar en niemand zet er vraagtekens bij.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Wim -de roetsende - 01-Nov-2020

In de whatsappgroep van LOL en MooiTwente gaat het hier ook al over.

Hij blijkt ook nog een bekende van mij te zijn. Hij heeft een paar keer met ons meegereden.

Hij heeft blijkbaar 8 gebroken ribben en een bult op zijn hoofd. 
Ligt in het ziekenhuis en wordt nog verder onderzocht.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Burley1979 - 02-Nov-2020

(01-Nov-2020, 12:06 PM)Lopopodium schreef: Jullie zijn opvallend mild voor het slachtoffer. Ik begrijp dat het een gestolen fiets is, en op het moment van aanrijding de fiets nog steeds als gestolen vermeld staat en de steler op dat moment dus diegene is die in de fiets zat?

Als ik bestolen zou worden van iets dat een paar duizend euro waard is en de steler zou daarbij een ongeluk krijgen, zie ik mijzelf diegene niet direct alle beterschap toewensen. "Eigen schuld dikke bult" zou eerder in mij opkomen. Nog los van of de aanrijding de schuld is van de stelende fietser of de auto (maar in mijn beeld zie ik een onhandige beginnende ligfietser die niet weet hoe zo'n ding werkt want hij zit er nog maar een minuut in). Maar misschien mis ik een nuance ergens in het verhaal.

Ik vind het (voor nu) vooral zonde van de fiets. Als de inhoud al een flinke tik heeft gekregen, zal het omhulsel er niet veel beter aan toe zijn en wel afgeschreven kunnen worden (hoewel op het oog ik geen zware schade zie). Het zal je fiets maar zijn...


Misschien is het verstandig dit bericht te verwijderen. Buiten dat het verkeerd gelezen is, zit er toch een naar toontje in. Het lijkt me niet dat dat hoort.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - emgaron - 03-Nov-2020

(01-Nov-2020, 04:32 PM)Roepers schreef: Ik wil toch maar eens de dikke spijlen in de moderne auto noemen. Daar verdwijnen echt mensen met kinderwagens achter en fietsers al helemaal, ook ligfietsers. Het zicht rondom in auto's is enorm achteruitgegaan. Vandaar dat er ook camera's voor achteruitrijden tegenwoordig standaard worden. Ze zijn noodzakelijk  want door de achterruit zie je echt heel weinig. Helaas lijkt deze trend onomkeerbaar en niemand zet er vraagtekens bij.

Ik heb dat bij onze auto's ook gezien - wij rijden altijd wat oudere auto's en lopen dus een paar jaar op de meest actuele ontwikkelingen achter, maar desondanks viel het me op dat ik met elke "nieuwe" auto meer moeite moet doen om bij kruispunten, rotondes e.d. niemand over hhet hoofd te zien. Laatst nog weer een situatie gehad waar een hele auto achter een van de spijlen van de voorruit verdween. Ik had gelukkig nog een keer extra gekeken, dus niets aan de hand, maar dit was met de (nog) oudere auto's zo niet gebeurt. Confused


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - PietV* - 03-Nov-2020

Passieve veiligheid draagt bij aan forsere A-stijl bij personenauto's. Ook de B- en C stijl zijn forser uitgevoerd. Nieuwe staalsoorten zorgen voor meer botsabsorbtie en versterking van de kooiconstructie. Personenauto's zijn daarom fors zwaarder geworden. Iedere fabrikant wil scoren op botsveiligheid.
Ook styling van de auto werkt hieraan mee. Door de vrij vlak liggende voorruit, voor een goede stroomlijn, zijn ook auto's uitgerust met een extra forse stijl en een klein driehoekig zijruit erin, waar je niets door kunt zien. Geeft de indruk dat je als bestuurder extra veilig zit.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - 365cycle - 03-Nov-2020

Dacht dat ik 'm hier al geplaatst had, maar bij deze:



Het ontwerp van de auto is momenteel imho veel teveel gericht op de gevolgen van een aanrijding. Niet op het voorkomen daarvan.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Niels van der Wal - 03-Nov-2020




Een velomobiel past ook in deze dode hoek. Hier kwam ik achter toen ik door een ambulancebroeder onder de SUV vandaan gehaald werd. Voor mij zonder erg; de velomobiel was total-loss. Waarschijnlijk was de sterkte van de smurfenmuts mijn bescherming.

Niels, VELO, van der Wal


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - amararock - 03-Nov-2020

Voor de volledigheid: bij vrachtwagens is rechts deze hoek giga. Voor stroomlijn zitten de spiegels in 1 kast. Achter de rechtse spiegel + stijl zie je dus niets. Is meer dan de breedte van je hand aan een uitgestrekte arm. Vooral moderne vrachtwagens hebben dit ernstig. Hele goede manier om hiermee om te gaan : kun je de ogen van de bestuurder zien, kan ie jou zien. Zie je de ogen niet....


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - 365cycle - 03-Nov-2020

Uit ervaring: Dat je iemands ogen kan zien, betekent niet dat die ogen jou ook zien ;-)


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - elnuar - 03-Nov-2020

Ik maak bij voorkeur ook even oogcontact, zodat je beter weet dat je gezien bent Wink Is nog niet altijd garantie...

Maar is ook bekend hoe het nu gaat met de onfortuinlijke fietser?


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Wim -de roetsende - 03-Nov-2020

Op Facebook heeft Fred zelf gereageerd. Nog niet over zijn toestand, maar dus wel een reactie.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Bart Verbeek - 03-Nov-2020

Een mens is niet geschikt om een auto te besturen. Hoog tijd om dat af te schaffen.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - PietV* - 03-Nov-2020

Een mens is geschikt op te wandelen. Alles wat sneller gaat dan wandelen brengt risico met zich mee. Wink

Citaat SWOV:  https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

Samenvatting: "In 2016 overleden er in Nederland 189 fietsers in het verkeer. Dit is ongeveer 30% van het totaal aantal verkeersdoden.
Het aantal ernstig gewonde fietsers is niet precies bekend. Naar schatting ging het in 2015 om ruim 60% van het totaal aantal ernstig verkeersgewonden, wat zou overeenkomen met ruim 13 duizend.
Een groot deel van de ernstig gewonde fietsers is het gevolg van een enkelvoudige fietsongeval, dat wil zeggen een ongeval waarbij geen andere weggebruiker direct is betrokken.
Terwijl de veiligheid van de meeste vervoerswijzen de afgelopen jaren is verbeterd, geldt dat niet voor fietsers. Onveilig gedrag van fietsers zelf kan hun risico verhogen. Risicofactoren zijn door rood licht rijden, smartphonegebruik, rijden onder invloed en fietsen zonder goede fietsverlichting."
Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Roepers - 03-Nov-2020

Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Bart Verbeek - 04-Nov-2020

(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - sjefke - 04-Nov-2020

(04-Nov-2020, 12:20 AM)Bart Verbeek schreef:
(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.

gelukkig zijn er wel zelfrijdende fietsers Tongue


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - Frutsel - 04-Nov-2020

(03-Nov-2020, 11:55 PM)Roepers schreef: Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.

En muppets met smartphones


RE: Ligfietser zwaargewond na harde botsing met auto op dijk in Werkhoven - PietV* - 04-Nov-2020

(03-Nov-2020, 11:55 PM)Roepers schreef: Ik denk dat de enkelvoudige fietsongevallen vaak ouderen zijn op een elektrische fiets.
Er zijn  geen harde gegevens dat een elektrische ondersteunde fiets gevaarlijker is dan een fiets,
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5193852/e-bike-gevaarlijk-ebike-elektrische-fiets-fietsen-ebikes-veilig

Bovendien geven de ongevalscijfers niet aan of het (dodelijk)letsel te wijten is aan een menselijk fout of aan falen van de gezondheid. Fietsers op leeftijd die tijdens het fietsen een TIA, hersenbloeding, hartinfarct etc. krijgen en ten gevolge van een val in het ziekenhuis worden opgenomen en binnen 30 dagen komen te overlijden worden meegeteld als fietsslachtoffer.
Ook het hobby wielrennen op de openbare weg, dat als een gevaarlijke sport wordt beschouwd, drijven het aantal fietsongevallen op. 

(04-Nov-2020, 12:42 AM)sjefke schreef:
(04-Nov-2020, 12:20 AM)Bart Verbeek schreef:
(03-Nov-2020, 11:32 PM)PietV* schreef: Hoogtijd om het fietsen af te schaffen Huh

De zelfrijdende fiets laat nog even op zich wachten.

gelukkig zijn er wel zelfrijdende fietsers Tongue

Een citaat van de SWOV;
"Van de ernstig gewonden onder fietsers was ruim 80% het gevolg van een ongeval waarbij juist geen motorvoertuig was betrokken¨.
Ongeveer 95% van alle ongevallen is te wijten aan menselijk falen. Dat geldt ook voor die zelfrijdende fietsers. In het RVV 1990 zijn geen rechten opgenomen. Alleen plichten.