ligfietsers.nl
Jouta VX - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Trikes en Quads (https://ligfietsers.nl/forum-7.html)
+--- Topic: Jouta VX (/thread-743.html)



Jouta VX - ErikvanD - 05-Apr-2020

Heeft er iemand hier ervaring met het rijden op een Jouta VX, zo'n trike met kantelknik besturing dus? Er staat er één op MP en ik ben nogal nieuwsgierig...


RE: Jouta VX - GertBr - 05-Apr-2020

(05-Apr-2020, 09:42 AM)ErikvanD schreef: ...zo'n trike met kantelknik besturing dus...

Geen ervaring, maar volgens mij is dat niet veel anders dan met een Flevotrike, dus door gewichtverplaatsing.


RE: Jouta VX - ErikvanD - 05-Apr-2020

Wat ik begreep is dat op de Jouta het stuur niet alleen dient als montageplaats voor je remmen zoal bij de Flevobike maar dat je het ook echt gebruikt om te sturen...


RE: Jouta VX - PietV* - 05-Apr-2020

De Jouta VX is niet te vergelijken met een Flevobike met knikbesturing. De Jouta heeft achterwielenbesturing, waarbij het schuin geplaatste scharnier, achter het zitgedeelte, voor de verkanting van de voorzijde met zitje zorgt.
De VX is al vele jaren uit productie. Later vervangen door de verbeterde XX.

https://www.ligfiets.net/product/bike/59/vx-niet-meer-leverbaar.html
http://www.alexkrikke.nl/web/mijn%20fietsen/jouta-geschiedenis.html

Nadeel van achterwielbesturing en kantelen is dat je kantelt in de richting waarin je stuurt en dat de trike aan de achterzijde naar de andere zijde "uitbreekt". Achterwielbesturing vraagt gewenning, net als op een heftruck.
Heb wel veel ervaring op heftrucks en het lijkt mij niets voor op een trike.


RE: Jouta VX - kuŝbiciklo - 05-Apr-2020

Vraagprijs is 600 euro. Is dat wel realistisch?


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 06-Apr-2020

Ik heb er ooit een flinke proefrit mee gemaakt en ben ook flink op m'n plaat gegaan.

Google maar eens op Jouta.

Als je in een bepaalde cadans fietst, dan gaat de achterkant in dezelfde cadans bewegen en daarna wordt die beweging van de achterkant door jouw trapbeweging versterkt en dan opeens, zonder aankondiging, breekt de achterkant uit en ga je genadeloos onderuit.

De Jouta is wat dat betreft echt berucht. Ik was hiervan op de hoogte en toch had ik geen tijd om te reageren.


RE: Jouta VX - TvWijk - 07-Apr-2020

Dat klinkt als resonantie/opslingering.

Een bijzonder en destructief verschijnsel wat ik ooit waargenomen heb bij een windtunneltest van een vleugelprofiel.
Dat was niet helemaal de bedoeling.......


RE: Jouta VX - PietV* - 08-Apr-2020

Dat heeft alles te maken met slingeren en zwabberen. De Jouta VX heeft een kniksysteem met verkanting, waarbij de rijder op het voorste deel zit en het voorste deel, lees het voorwiel geen naloop heeft. De "knik" zat midden onder de rijder. Dat versterkt de kracht op het stuur bij snel genomen bochten.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jouta_VX.jpg

De opvolger, bij de verbeterde Jouta XX, werd het knikpunt verder naar de achterwielen verplaatst.
https://www.ligfiets.net/product/bike/524/jouta-xx.html

Achterwielbesturing kent meer nadelen dan voordelen. Zowel bij tweewielers als bij driewielers.

http://wannee.nl/hpv/abt/
http://wannee.nl/hpv/abt/abd.htm


RE: Jouta VX - Roepers - 09-Apr-2020

(08-Apr-2020, 10:10 AM)PietV* schreef: http://wannee.nl/hpv/abt/
http://wannee.nl/hpv/abt/abd.htm

Die pagina's van Erik Wannee over de achterwiel bestuurde tweewielers zijn echt prachtig om te lezen met een prachtige wending aan het einde.
De zoektocht naar achterwielaandrijving in ligfietsland is natuurlijk ingegeven door de wens om de ketting kort te houden en niet te laten torderen bij het sturen. De Flevobike slaagde daar al in zonder achterwielsturing, maar heeft een hoge moeilijkheidsgraad.  De Jouta is ook een interessante poging daartoe. De problemen van  de neiging tot uitbreken schijnen wel opgelost te zijn bij Velayo, een achterwielgestuurde velomobiel (zie deze reactie van Harry Lieben). Deze had weer die andere typische problemen van het achterwielbesturing, namelijk dat je stuurt door het achterwiel te sturen in de tegenovergestelde richting, lastig als je bijvoorbeeld vlak naast een auto staat). Ik vraag mij af of de Jouta dat laatste probleem weer niet heeft.


RE: Jouta VX - Piet K - 09-Apr-2020

Ik heb zelf een tijdje een Jouta gehad met 24" wielen en een lange proefrit gemaakt met een XX. Een Jouta is een lekker rijdend fietsje, geen scheurijzer. Bij het maken van de bochten moet je een beetje naar de binnenkant van de bocht leunen om te voorkomen dat je van de zadel af gaat. Dit is mij ook nooit overkomen. Voordeel is een directe aandrijving zonder lange ketting op het voorwiel. De Jouta 2000 (met mooie polyester bekleding) is niet in lengte verstelbaar (voor zover ik weet). De XX is wel een fiets die op mijn lijstje staat van ooit een langere tijd te bezitten


RE: Jouta VX - PietV* - 09-Apr-2020

(06-Apr-2020, 09:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb er ooit een flinke proefrit mee gemaakt en ben ook flink op m'n plaat gegaan.

Als je in een bepaalde cadans fietst, dan gaat de achterkant in dezelfde cadans bewegen en daarna wordt die beweging van de achterkant door jouw trapbeweging versterkt en dan opeens, zonder aankondiging, breekt de achterkant uit en ga je genadeloos onderuit.

De Jouta is wat dat betreft echt berucht. Ik was hiervan op de hoogte en toch had ik geen tijd om te reageren.

Maar wat voor jou gedwongen resonantie op de VX op gaat, geldt niet voor een willekeurige andere berijder. Als jou gedwongen resonantie overeenkomt met de eigen resonantie van de VX zullen die resonanties elkaar versterken.
Zie filmpje op 5 minuten.  https://www.youtube.com/watch?v=910IDLvloz4
Maar de VX is niet voor niets vervangen door de verbeterde XX.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 09-Apr-2020

Ik vind de XX ook erg leuk, maar helaas ook wel erg zwaar. Ik meende iets van 23kg.

Mijn trike weegt bijna 10kg minder.


RE: Jouta VX - PietV* - 10-Apr-2020

(09-Apr-2020, 07:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind de XX ook erg leuk, maar helaas ook wel erg zwaar. Ik meende iets van 23kg.

Mijn trike weegt bijna 10kg minder.

Klopt. Niet iedereen rijdt op een race trike, zoals jouw Catrike 700. Met een extra schijfrem in het achterwiel voor lange en snelle afdalingen.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 10-Apr-2020

(10-Apr-2020, 01:58 PM)PietV* schreef: Klopt. Niet iedereen rijdt op een race trike, zoals jouw Catrike 700. Met een extra schijfrem in het achterwiel voor lange en snelle afdalingen.

Ik houd gewoon van lichte fietsen. Ik ben niet zo sterk namelijk.

Rowingbike209 is ongeveer 11,5 kg
Taifun is 12 kg
Catrike is 14,5 kg
DF is 25 kg

Mijn Catrike heeft geen achterrem, zou ik trouwens ook niet willen op een trike.


RE: Jouta VX - kuŝbiciklo - 10-Apr-2020

(10-Apr-2020, 05:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn Catrike heeft geen achterrem, zou ik trouwens ook niet willen op een trike.

Interessant. Heeft dat maken met tractieverlies in het achterwiel bij een tadpole configuratie?


RE: Jouta VX - ErikvanD - 10-Apr-2020

Je hebt relatief weinig druk op je achterwiel is mijn ervaring. Zowel op de trike als in de Mango kan ik dat redelijk makkelijk doortrappen zodat het slipt. Ook een velomobiel heeft geen achterem. Een trike heeft soms een achterem die alleen dient als parkeerrem. Of die je kunt gebruiken voor stuntwerk...

Bij het stevig remmen met de trike tilt deze ook vrij eenvoudig het achterwiel, incl. mijzelf van de grond. Een rem op het achterwiel heeft dan ook weinig zin Wink


RE: Jouta VX - Niels van der Wal - 11-Apr-2020

(10-Apr-2020, 07:09 PM)biciklo schreef:
(10-Apr-2020, 05:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Mijn Catrike heeft geen achterrem, zou ik trouwens ook niet willen op een trike.

Interessant. Heeft dat maken met tractieverlies in het achterwiel bij een tadpole configuratie?

Je wilt geen rem op je achterwiel. (Alleen op je achterwiel wil je niet; toegevoegd na reactie hieronder van PietV)
Als je achterwiel bij remmen blokkeert verlies je grip op de weg. Je achterwiel is dan stuurloos; zal zelf zijn weg zoeken; de fiets meenemend. Als je maar kort remt zal dit een slingerbeweging geven; als je lang remt kan de fiets zijwaarts op de rijrichting komen en omvallen. Dit laatste is pijnlijk, gevaarlijk (en ziet er belachelijk uit).

Voorremmen zijn veel effectiever, daar er door drukvermeerdering op de voorwielen bij het remmen er meer grip op de straat komt en je dus harder kan remmen. Een geremd achterwiel zal last hebben van drukvermindering bij het remmen en dus eerder gaan slippen.
Een 'slip' bij een noodstop wil je niet; je bent stuurloos en je hebt minder grip waardoor je later tot stilstand komt.

Niels, slipgevaar, van der Wal


RE: Jouta VX - PietV* - 11-Apr-2020

Ik zie duidelijk een remschijf op het achterwiel en dat staat ook in de productomschrijving. Net als op mijn fietsen heb ik een vóórrem en een achterrem. Gebruik ze allebei. Niks mis mee. https://www.catrike.com/700

Diverse vrachtautocombinaties hebben een sleeprem of strekrem, wel elektronisch aangestuurd in combinatie met het trekkend voertuig. Ter voorkoming van scharen bij glad wegdek.
Ook diverse tandems (fietsen) hebben zowel velgremmen op beide wielen als mede een extra sleeprem in het achterwiel. Remmen is beweging omzetten in warmte. In lange afdalingen kunnen drie remmen meer beweging omzetten in warmte zonder fading. Wel zo veilig.

Voor alles geldt: Gebruik waarvoor het is bedoeld. Remmen doe je met je remmen en niet met je banden. Slippen is geen remmen.

Je hebt gelijk dat je stuurt met je achterwiel en corrigeert met je voorwielen. Ook met je dynamische zwaartepunt verplaatsing moet je rekening houden. Bij een noodstop rem je voor meer dan 80% op je voorwielen.

Maar in lange snelle en rechte afdalingen je achterrem als sleeprem gebruiken is zo gek nog niet. Hou je de maximale remkracht op je koele remschijven in je voorwielen te beschikking als dat nodig is. Als sleeprem in een rechte afdaling blokkeert het achterwiel nooit en blijft de trike gestrekt in het spoor.

Piet, zonder remangst, Vis.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 11-Apr-2020

(11-Apr-2020, 10:38 AM)PietV* schreef: Ik zie duidelijk een remschijf op het achterwiel en dat staat ook in de productomschrijving. https://www.catrike.com/700
Piet, zonder remangst, Vis.

Nou dat is dan toch grappig. Omdat het in de productomschrijving staat én op een foto van een website, heb ik opeens een schijfrem op mijn achterwiel.

Tja, ik zal toch nog eens even gaan kijken............................ Cool 

Nee, er zit echt geen rem op/aan/achter/onder of in mijn achterwiel.
Sorry Piet, je hebt toch niet altijd gelijk.


Wim -die het echt niet in zijn hoofd gaat halen om met een achterrem te gaan remmen op een trike, want daar zijn genoeg rampzalig afgelopen voorbeelden van.


RE: Jouta VX - Roepers - 11-Apr-2020

Mijn conclusie is dat Catrike jouw type trike nu standaard met achterrem levert. Mogelijk toch een verbetering in bepaalde opzichten.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 11-Apr-2020

(11-Apr-2020, 06:39 PM)Roepers schreef: Mijn conclusie is dat Catrike jouw type trike nu standaard met achterrem levert. Mogelijk toch een verbetering in bepaalde opzichten.

Nee hoor, is verplicht in Amerika.


RE: Jouta VX - GertBr - 11-Apr-2020

Onderstaand citaat is een gedeelte uit mijn kennismakingsbericht van ruim 2 jaar teug. Had toen graag een rem op de achterwielen gehad:

“... De rode Flevotrike is jarenlang mijn vervoermiddel naar mijn werk geweest. Ik ben er wel een keer mee over de kop geslagen na een noodstop met vaart vanaf een hoge brug met alleen een rem op het voorwiel... Mijn helm hielp!...”


RE: Jouta VX - kuŝbiciklo - 11-Apr-2020

(11-Apr-2020, 09:10 PM)GertBr schreef: Flevotrike

Een flevotrike is een delta trike. Dus die heeft niet het probleem met tractieverlies achter die een tadpole trike heeft voor zover ik weet.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 11-Apr-2020

(11-Apr-2020, 09:21 PM)biciklo schreef:
(11-Apr-2020, 09:10 PM)GertBr schreef: Flevotrike

Een flevotrike is een delta trike. Dus die heeft niet het probleem met tractieverlies achter die een tadpole trike heeft voor zover ik weet.


Klopt, bovenstaand verhaal gaat over de tadpole (2wielen voor en 1 wiel achter).


RE: Jouta VX - PietV* - 12-Apr-2020

(11-Apr-2020, 05:20 PM)Wim -de roetsende schreef:
(11-Apr-2020, 10:38 AM)PietV* schreef: Ik zie duidelijk een remschijf op het achterwiel en dat staat ook in de productomschrijving. https://www.catrike.com/700
Piet, zonder remangst, Vis.

Nou dat is dan toch grappig. Omdat het in de productomschrijving staat én op een foto van een website, heb ik opeens een schijfrem op mijn achterwiel.

Nee, er zit echt geen rem op/aan/achter/onder of in mijn achterwiel.
Sorry Piet, je hebt toch niet altijd gelijk.

Wim -die het echt niet in zijn hoofd gaat halen om met een achterrem te gaan remmen op een trike, want daar zijn genoeg rampzalig afgelopen voorbeelden van.

Heb nooit met stelligheid beweerd dat jouw trike een schijfrem in het achterwiel moet hebben, omdat  Catrike alleen met zijn type 700 standaard adverteert met een schijfrem achter. Ik ben er van uit gegaan dat jij met een standaard 700 rijdt. Dus niet.
Ik heb ook niet geschreven dat je alleen met je achterrem moet gaan remmen. En ja, er zijn genoeg rijders die niet goed weten hoe te remmen. Met rampzalige gevolgen.

(11-Apr-2020, 09:21 PM)biciklo schreef:
(11-Apr-2020, 09:10 PM)GertBr schreef: Flevotrike

Een flevotrike is een delta trike. Dus die heeft niet het probleem met tractieverlies achter die een tadpole trike heeft voor zover ik weet.

Een voorwielaangedreven trike heeft nooit last van tractieverlies op de achterwielen. Tractieverlies of slippend voorwiel heeft de Flevotrike wel last van. En de Flevotrike met een beladen bagagebak heeft meer remvermogen met beremde achterwielen. Wel zo veilig. Beter mee verlegen dan om verlegen.


RE: Jouta VX - Wim -de roetsende - 12-Apr-2020

@PietV zegt: 
Citaat:Ik ben er van uit gegaan dat jij met een standaard 700 rijdt. Dus niet.

Tweede keer mis. Ik rijd dus wel met een standaard 700 frame/trike (de enige aanpassing/verandering is het 559 achterwiel). 

Het is alleen geen nieuwe. De versie die ik heb, had nooit een achterrem. Het is ook de versie met de 349/16" voorwielen.