ligfietsers.nl
Nieuw hier en twijfel over trike - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Nieuw hier? (https://ligfietsers.nl/forum-2.html)
+--- Topic: Nieuw hier en twijfel over trike (/thread-4131.html)

Nieuw hier en twijfel over trike - Eva op pad - 22-Aug-2026

Goedenavond, als gevraagd, zal ik mij even voorstellen. Hoewel mijn leeftijd veel dichter bij 60 dan 50, bovendien vrouw, ben ik nog steeds principieel niet-electrisch fietser. Probeer dan maar eens een gewone fiets te kopen. Big Grin Niet alleen daarom, maar vooral omdat ik het leuk vind ben ik altijd op zoek naar bijzondere fietsen. Ik heb een roeifiets en rijd deze met veel plezier. Voor mijn Europese fietsavonturen heb ik een Koga signature traveller. Ik overweeg nu de aanschaf van een HP Velotechnik Scorpion FS-26. Ik twijfel enorm om een aantal redenen. De grootste twijfel zit 'm in het transport. Ik fiets naar mijn bestemmingen altijd heen, maar niet terug. Iedere reis stress: hoe krijg ik die fiets weer terug. Trein, vliegtuig, het lukt altijd, maar is altijd gedoe. Nu ben ik bang dat zo'n HP, ondanks dat ie vouwbaar is, nog veel meer problemen gaat geven. Rugklachten is een andere reden van twijfel. Fietsen is vooralsnog voor mijn (vaak pijnlijke) onderrug geen probleem, maar ik vraag mij af of dat voor de houding op een HP hetzelfde geldt. Stiekem hoop ik natuurlijk op een reactie van een lid met ervaring. Anders heb ik mij in elk geval bij deze voorgesteld!

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - Hardloper - 22-Aug-2026

Welkom op het forum Eva. Ik zou ook andere merken lekker uitproberen, zoals ICE trikes. Zelf heb ik een klein beetje de Fat trike en de VTX een keer uitgeprobeerd. Dit waren ook wel geinige modellen, wil ook nog een keer de Advanture uitproberen. Maar we hebben hier vast wel paar mensen met veel meer ervaring in trikes.

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - Willeke_IGKT - 22-Aug-2026

Welkom Eva, ik ben ook een vrouw, net aan de andere kant van de 60 en voel mij ook te jong voor een eBike.

Omdat iedere rug anders reageert moet je proefrijden om uit te vinden of deze trike, of welke andere, voor jou werkt. Meestal wel maar geen garanties.

Ik rij nu een velomobiel, dus geen optie om met openbaar vervoer terug te gaan. De trike die ik ooit had paste ook niet in de trein. Dus helaas geen ervaring.

Probeer eventueel ook wat twee wielers uit, de meesten rijden makkelijk en zijn lichter en mogen wel met de trein mee (officieel niet in Nederland maar daar kijkt bijna geen conducteur naar.)

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - Tijanus - 22-Aug-2026

Een HP Gekko FX-20 (dus: ongeveerd en een kleiner achterwiel) gaat in Nederland probleemloos (en gratis) mee in de trein.

Het lastigste zijn m.i. de stationsliften, het past, maar tamelijk krap. Toen de fiets nog 25 kg woog (gemotoriseerd, en nog wat overbodige onderdelen) was dat lastig manouvreren. Inmiddels heb ik hem teruggebracht richting 15 kg, wat het een stuk eenvoudiger hanteerbaar maakt.

Idealiter dus het overstappen wat minimaliseren. Is Nightjet een optie of liggen de bestemmingen elders?

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - Wim -de roetsende - 22-Aug-2026

Welkom op dit forum Eva.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Welk model Roeifiets heb je? Ik een 209.

Waar in Nederland fiets je meestal rond? Ik in de Achterhoek, Salland en op de Veluwe.

Welke Trike? Dit is wel een beetje een open deur: testrijden is het beste advies.

Ik vond de GreenSpeed Aero echt geweldig. Maar ja, dat is wel echt liggen met een lighoek <20 graden.

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - JarnoH - 22-Aug-2026

Hi Eva,

Rugklachten op de HP Velotechnik Scorpion durf ik als onmogelijk te bestempelen. Ik rij er zelf een en doe ook met toerritten mee: https://www.facebook.com/share/g/1BpXAZrv7p/
Je kunt bij de TTC ook veel info verkrijgen. Ik weet niet uit welke regio je komt? Stap anders eens bij een dealer binnen voor een proefrit.

RE: Nieuw hier en twijfel over trike - Jeroen S - 22-Aug-2026

Welkom Eva,

Als je al met een tweewielige roeifiets overweg kunt, dan zal een tweewielige Ligfiets ook wel lukken. Daarmee heb je verwacht ik wel een veel kleiner pakketje op reis. Het grote voordeel van een trike is dat je erg langzaam kunt fietsen en goed om je heen kunt kijken. Omvallen is vaak geen thema meer, behalve in vlot genomen bochten.

In het Duits noemt men de trike ook wel een Schlaglochsuchmachine. Een machine om gaten in de weg te vinden. Met drie sporen kan het knap lastig zijn een gat te ontwijken. Ook op de karrespoor wegen met twee duidelijke sporen, zit er altijd een wiel buiten het spoor.

M'n velomobiel is ook een driewieler, maar een trike heb ik niet. Dat zie ik ook niet snel gebeuren.

Ook van mijn kant het advies om te gaan proberen, niet alleen de trike maar ook het verplaatsen van een opgevouwen trike, zeg maar de afstand van de bagageband tot de uitgang op een vliegveld.