ligfietsers.nl
Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? (/thread-3262.html)

Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Hoekie - 02-Apr-2026

Mijn zoon vindt de zoomer irritant en daar ben ik het wel mee eens.
Dus denk ik: alleen alleen licht en dacht, laat ik het forum eens pollen.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Niels van der Wal - 02-Apr-2026

Ik merkte toen mijn zoemer stuk was, dat ik soms vele kilometers met knipperlicht aan reed.
Knipperen met zoemer dus.

Het geluid is ook de bevestiging dat ik richting aangeef.

Niels, piep, van der Wal

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Hardloper - 02-Apr-2026

Ik heb liever beide. Ik kom zo nu en dan weleens achter dat ik het vergat uit te zetten.
[Afbeelding: image.png]
En eerlijk gezegd vind ik dit een betere plek voor de ledjes

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Hoekie - 02-Apr-2026

(6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik merkte toen mijn zoemer stuk was, dat ik soms vele kilometers met knipperlicht aan reed.

Niels, piep, van der Wal

Had je ook licht of alleen een zoemer?

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Hardloper - 02-Apr-2026

Ik heb weleens begrepen van mijn vader, dat de relais voor het knipperen het typische geluid maakte. En dat dit geluid niet is om je te waarschuwen, maar dat het gewoon komt hoe die schakeling werkt.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Niels van der Wal - 02-Apr-2026

(5 uren geleden)Hoekie schreef:
(6 uren geleden)Niels van der Wal schreef: Ik merkte toen mijn zoemer stuk was, dat ik soms vele kilometers met knipperlicht aan reed.

Niels, piep, van der Wal

Volgens mij zat er een lichtje in de DF (heb nu de Snoek) maar die was onzichtbaar onder mijn hand/arm. Bovendien niet in beeld. Ik wil bij een kruispunt graag ruim voor me focussen en niet dichtbij schuin-onder. Je oren hoef je niet op geluid te richten.

Niels, surround, van der Wal

(4 uren geleden)Niels van der Wal schreef:
(5 uren geleden)Hoekie schreef:

Niels, piep, van der Wal

Volgens mij zat er een lichtje in de DF (heb nu de Snoek) maar die was onzichtbaar onder mijn hand/arm. Bovendien niet in beeld. Ik wil bij een kruispunt graag ruim voor me focussen en niet dichtbij schuin-onder. Je oren hoef je niet op geluid te richten.

Niels, surround, van der Wal
Dit is ook waarom ik ook op een andere plek de ledjes wil

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - TimSch - 02-Apr-2026

Alleen licht!! Die zoemer is een van de eerste dingen die ik uit al m'n velomobielen heb gesloopt  Big Grin

Links en rechts netjes apart verwerkt in m'n 3D geprinte extra dashboardje.

[Afbeelding: IMG-20250828-170153.jpg]

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - ZoefZoef - 02-Apr-2026

Toen ik net m'n quest had stoorde ik me ook aan de zoemer. Vond 'm te hard en het gezoem ook irritant.

Niet veel later vond ik het wel prettig. Het was de bevestiging dat mn knippers aanstonden en werkten en tevens ook de herinnering dat ik ze dus ook weer uit diende te zetten naar gebruik.

En als ik me goed herinner gaat ie ook zachter zoemen als de accu leeg begint te raken Wink

Voorstander van het gezoem dus.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - blokdoorn - 02-Apr-2026

Mn qv zoemt niet, maar soms laat ik de knipperlichten wel eens aanstaan. Was even wennen aan het gezoem bij proefrijden in de snoek L, verwacht er wel aan te wennen, maar we gaan het zien als hij geleverd is.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Willeke_IGKT - 02-Apr-2026

Ik had in de Quest geen zoemer. En na verloop van tijd ook geen knipperlicht links achter meer. Ik denk dat die een keer de hele nacht (of langer) in de garage aan heeft gestaan en toen doorgebrand is.
In de Strada zaten verklik ledjes in het dashboard onder mijn linker arm waarvan een het niet deed tot een vriend hem gerepareerd heeft.

In de B4M heb ik een irritant luide zoemer maar die blijft. Het went inderdaad en je laat hem niet onnodig knipperen. Veel duidelijker dan dat ledje uit zicht.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Wim -de roetsende - 02-Apr-2026

Niels, piep, van der Wal

Idem, liever zonder knipperend lampje dan zonder zoemer.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Frutsel - 02-Apr-2026

Ik vond de suggestie op het duitse forum waar exact dezelfde vraag werd gesteld wel leuk: trilmotor in de uiteinden van het stuur.

RE: Waarschuwing bij richtingaanwijzer: licht, geluid of beide ? - Jeroen S - 02-Apr-2026

Ik vind de zoemer erg irritant en heb die eruit gesloopt, waardoor ik soms het knipperlichtje aan liet wat dan weer andere oplettende verkeerdeelnemers in verwarring bracht. Huh? Hij knippert links en gaat rechts???

In de Milan heb ik de wipschakelaar in het uiteinde van mijn linker stuurhendel. Dan voel ik of die netjes in het midden staat, meestal.

Ik zou wel het zoemertje uit een oude Dacia willen, die hebben we een aantal keren van buren geleend. Dat zoemertje heeft een heel prettig en bescheiden geluidje. Maar je merkt het wel.