![]() |
LEL 2025 - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Toeren, tochten en agenda (https://ligfietsers.nl/forum-15.html) +--- Forum: Toer kalender en evenementen (https://ligfietsers.nl/forum-19.html) +--- Topic: LEL 2025 (/thread-2867.html) Pagina's:
1
2
|
LEL 2025 - Kapitein Bosui - 25-Sep-2025 De inschrijving is weer geopend, over iets meer dan 3 weken vind deze tijdrit van Lelystad-Enkhuizen-Lelystad van ~51km plaats. Wie doet er ook mee op zondag 19 oktober? RE: LEL 2025 - TimSch - 25-Sep-2025 Present! Kijk er alweer naar uit! ![]() RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 25-Sep-2025 Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen? Ik ben er met een beetje geluk wel bij. RE: LEL 2025 - Kapitein Bosui - 25-Sep-2025 (25-Sep-2025, 02:33 PM)Arend-Jan schreef: Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen? Helaas, ik verwacht dat die pas in januari-februari geleverd gaat worden. Ik kom dus met de oude glasbak - doel is om mijn tijd van vorig jaar te verbeteren. RE: LEL 2025 - Veloquest - 25-Sep-2025 Mijn bedoeling is weer om op de oversteek in het midden te gaan staan. want het is toch mooi als iedereen daar zo snel mogelijk voorbij komt vliegen. En voor mensen die komen kijken mogen ook best bij mij komen staan ![]() RE: LEL 2025 - TimSch - 25-Sep-2025 (25-Sep-2025, 03:36 PM)Kapitein Bosui schreef: ... doel is om mijn tijd van vorig jaar te verbeteren. Dat doel heb ik elk jaar, dus ook nu weer ![]() Het helpt als je steeds een iets snellere fiets koopt ![]() RE: LEL 2025 - Boyd Maduro - 26-Sep-2025 (25-Sep-2025, 03:36 PM)Kapitein Bosui schreef:(25-Sep-2025, 02:33 PM)Arend-Jan schreef: Heeft Kapitein Bosui tegen die tijd misschien zijn eigen rollende torpedo? Of moet je nog wat langer geduld oefenen? Iets met de hurri? Dan kan je Tim achterna met elk jaar een andere fiets ![]() RE: LEL 2025 - TimSch - 30-Sep-2025 In de categorie voorpret: ik zit wat te filosoferen welke tweaks ik eens aan de fiets zal doen om hem net een fractie sneller te maken voor LEL ![]() ![]() Ik denk nu aan in ieder geval: - opening achterwiel (en in mindere mate voorwielen) zoveel mogelijk afsluiten zodat er zo min mogelijk wind in kan. - detail, maar ook de koplampgaten tape ik dicht ;-) - Ik heb het vraagstuk ventilatie ook nog altijd open staan. Daar zal ook nog iets voor moeten komen, want vizier moet uiteraard gesloten blijven... - andere aerodynamische aanpassingen? Hoeveel maakt het uit dat ik van die 'platte' spiegels heb? Heeft een vin o.i.d. nut op een Milan? Ideeën? PS: geen zorgen voor de snellere rijders, ook met een geoptimaliseerde fiets zal ik heus niemand van een top 3 plaats afhouden ![]() ![]() ![]() RE: LEL 2025 - Niels van der Wal - 30-Sep-2025 (30-Sep-2025, 09:42 AM)TimSch schreef: - andere aerodynamische aanpassingen? Hoeveel maakt het uit dat ik van die 'platte' spiegels heb? Heb je die spiegels nodig? Zonder is sneller. Goed schoonmaken, zodat de lucht zonder weerstand over de body stroomt. Het zand uit de wielkasten halen/spuiten (?). Scheelt gewicht en dus rolweerstand Niets meenemen wat je in een wedstrijd niet nodig hebt; waarschijnlijk is een halve liter water voldoende. Kleed je licht; ik heb ooit iemand in z'n onderbroek zien racen. (zichtbaar bij het instappen) Dikke banden geeft minder rolweerstand; door de wielkasten geen extra luchtweerstand. Kies voor een velomobiel met het kleinste frontale oppervlak waar je in past. :-) Vraag vooraf aan de 'draaier' op het keerpunt waar je het beste kan stoppen, zodat je zo snel mogelijk gedraaid kan worden. Niels, M5, van der Wal RE: LEL 2025 - TimSch - 30-Sep-2025 (30-Sep-2025, 10:23 AM)Niels van der Wal schreef: Heb je die spiegels nodig? Zonder is sneller. Helemaal zonder wil ik niet. Ik wil achteropkomende deelnemers wel graag aan zien komen. Kan wel de rechter er misschien af schroeven. Scheelt toch de helft ;-) Citaat: Niets meenemen wat je in een wedstrijd niet nodig hebt; waarschijnlijk is een halve liter water voldoende. Paar bandjes, de tyreglider en een pomp gaan ook mee. Maar verder inderdaad zo min mogelijk ![]() Citaat: Dikke banden geeft minder rolweerstand; door de wielkasten geen extra luchtweerstand. Ik heb niet echt een race-set banden. De CCUs voor met een Wild Run'r achter zullen het moeten doen. Zijn voor de Milan wel ongeveer de maximale breedte. Citaat: Kies voor een velomobiel met het kleinste frontale oppervlak waar je in past. :-) Ik heb even een rondje langs het wagenpark gedaan en denk dat ik dan de SL maar moet nemen ![]() RE: LEL 2025 - Willeke_IGKT - 30-Sep-2025 Rij dit jaar in de Milan zoals hij is, dan kun je volgend jaar zeker verbeteren met fine tuning. RE: LEL 2025 - Wim -de roetsende - 30-Sep-2025 (30-Sep-2025, 06:51 PM)Willeke_IGKT schreef: Rij dit jaar in de Milan zoals hij is, dan kun je volgend jaar zeker verbeteren met fine tuning. Volgend jaar heeft Tim volgens de traditie een andere vm ![]() ![]() RE: LEL 2025 - Jeroen S - 01-Oct-2025 Veel van de opties heb je al genoemd. Denk ook aan de gaten bij het achterwiel. Bij een aantal zaken verkopen ze Gutagliss Hobbycolor. O.a. Hornbach, in Duitsland bij de Obi. Dat is een redelijk lichte kunststof die je met een stanleymes kun snijden, zelfs nog knippen met een stevige schaar. Het is ongeveer 3mm dik en redelijk stevig, in vergelijking met tape. Ik denk dat het wel zal doorhangen over die 70cm langs het achterwiel, maar je kunt er ook een randje aan vouwen. Met een graad of 70 wordt het redelijk zacht en kan het gebogen worden. Denk verder ook even aan andere maatregelen als even de bandjes oppompen, de ketting goed gesmeerd. RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 01-Oct-2025 Ik heb afgelopen zondag vastgesteld dat het bij mijn Snoekje uitmaakt als ik in lengterichting over de koplamp heen tape. Ik heb een Lupine lamp, die geeft prachtige veel licht maar is wel een flinke jongen die wat uitsteekt, en blijkbaar maakt dat dus uit. Ik zag 13 watt verschil (bij 60 kilometer per uur). RE: LEL 2025 - TimSch - 01-Oct-2025 Mijn dubbele lampen liggen er opvallend diep in, steken dus niet uit. Zo diep, dat het nu dus 2 gaten aan de voorkant zijn met een cm of 2/3 erachter die lampen. Die gaten tape ik ook dicht denk ik. Al is dat wel zo ongeveer de enige ventilatieingang in de fiets.... ![]() RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 02-Oct-2025 Voor mijn Milan GT had ik een klein stukje polycarbonaat ('lexaan') van 1mm dik zo geknipt dat ik dit in het gat kon haken -voor de lampen kon steken- omdat ik het anders bij temperaturen onder nul te koud vond. Ik denk zelf dat de inlaat voorop de neus open laten je geen snelheid kost, maar ik heb dat nooit getest. RE: LEL 2025 - LigfietsWilsum - 02-Oct-2025 (02-Oct-2025, 02:07 PM)Arend-Jan schreef: Ik denk zelf dat de inlaat voorop de neus open laten je geen snelheid kost, maar ik heb dat nooit getest. Onderschat het psychologische effect niet! ![]() RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 02-Oct-2025 Ik weet wel dat het voor mij psychologisch sowieso nadelig is als ik luchtinlaten afsluit... ...ik ben al te zweten als ik aan de LEL denk zo ongeveer ![]() RE: LEL 2025 - Jeroen S - 03-Oct-2025 De Milan mk3 heeft geen speciaal gevormde luchtinlaat, die heeft een gat rond de koplamp, dat is wel wat anders. Maar er zal wel wat binnenkomen. Deze zit ook op een heel andere plek als bij de Snoek. Hier vindt je misschien nog wat inspriratie, hij heeft heel snel gereden met zijn Milan SL https://www.youtube.com/watch?v=3x7PaIO4Wvc Op z'n kanaal vindt je nog meer video's over o.a. de Milan RE: LEL 2025 - 365cycle - 06-Oct-2025 (03-Oct-2025, 10:00 AM)Jeroen S schreef: De Milan mk3 heeft geen speciaal gevormde luchtinlaat, die heeft een gat rond de koplamp, dat is wel wat anders. Maar er zal wel wat binnenkomen. Deze zit ook op een heel andere plek als bij de Snoek.De Mk5 ook niet. Van de ex van Arend-Jan zijn nog wel foto's te vinden van voordat er een luchtinlaat in zat. RE: LEL 2025 - Veloquest - 06-Oct-2025 (06-Oct-2025, 07:24 PM)365cycle schreef:(03-Oct-2025, 10:00 AM)Jeroen S schreef: De Milan mk3 heeft geen speciaal gevormde luchtinlaat, die heeft een gat rond de koplamp, dat is wel wat anders. Maar er zal wel wat binnenkomen. Deze zit ook op een heel andere plek als bij de Snoek.De Mk5 ook niet. Van de ex van Arend-Jan zijn nog wel foto's te vinden van voordat er een luchtinlaat in zat. De mk5 die ik van jou gekocht heb heeft die lucht inlaat ook niet. En ik zat te twijfelen of ik die er wel in zou maken. maar ik wacht wel eerst de winter af. RE: LEL 2025 - Jeroen S - 06-Oct-2025 Ik denk dat een luchtinlaat vooral goed werkt als er ook een open buis aan zit, die de lucht langs de benen leidt. In de winter stopte ik de luchtinlaat van de houten VM maar dicht, anders werd het nogal fris. Er zijn ook mooie klepjes voor de standaard buizen te krijgen, of te knutselen. RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 06-Oct-2025 Ik had uiteraard de kier rond de koplampen, zoals alle Milan's. Die kier heb ik zelfs nog iets vergroot. Daarna zelf bovenop de neus een nacaduct gemaakt (dus voor de klep). En later nóg een inlaat gemaakt: gat gemaakt onder de koplampen, voor de 'trompet', waarna de lucht dus door de mast ging. Bij het pistool (dat stuk waar de mast weer naar beneden gaat richting de brug tussen de voorwielen) een uitlaat gemaakt met regelklep. En in de BM-kap zat óók een nacaduct. In de staart had ik extra gaten gemaakt. En nóg had ik het eigenlijk altijd bloedheet in dat ding ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (en ja, ik had die opblaasbare kayak toen bij me, in de GT!) RE: LEL 2025 - Hardloper - 07-Oct-2025 Ik zie geen foto's meer RE: LEL 2025 - Arend-Jan - 07-Oct-2025 Ja, ik moet een andere gratis hostingsite vinden, deze is niet betrouwbaar. Het stond er echt; bij mij doen ze het nog: ![]() Heb jij misschien een goede tip? RE: LEL 2025 - Hardloper - 07-Oct-2025 Ik zoek altijd naar image upload. En dan neem ik vaak er eentje, ik stel vaak dan in dat hij ze naar een week / maand etc mag weggooien. Want ik wil niet onnodige ruimte blijven innemen. Misschien maakt dit ook wel iets uit. Maar volgens mij heb ik ook weleens deze gebruikt: https://postimages.org/ Vroeger had ik imageshack of iets dergelijks als provider, maar volgens mij is die al jaren uit de lucht. |