![]() |
Waarom lijken velomobielen zo snel? - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Velomobielen (https://ligfietsers.nl/forum-8.html) +--- Topic: Waarom lijken velomobielen zo snel? (/thread-2802.html) |
Waarom lijken velomobielen zo snel? - 365cycle - 11-Jul-2025 Het overkwam me gisteren voor de derde keer deze week, en nu ben ik toch benieuwd of jullie een reden weten: Ik reed met een gangetje van 40 over een weg met limiet 50 km/h, en langs de weg staat iemand woest te gebaren dat ik vaart moet minderen. Wat is dat toch? Ik rijd op de rijbaan minder snel dan de auto's en toch ziet het er blijkbaar enorm snel uit. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - TimSch - 11-Jul-2025 Auto's moeten 50, fietsen rijden max 25. Die gekke dingen snappen we niet en lijken veel harder te gaan dan fietsen maar het zijn ook geen auto's. Daarom gaan wij daar heftig naar gebaren en roepen.... ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - blokdoorn - 11-Jul-2025 Je begrijpt toch wel dat het heel veel gevaarlijker is om 30 of harder te fietsen dan om 50 te rijden met een veel groter voertuig van een paar 1000kg staal. Of hij bedoelde juist het tegengestelde, dat je te langzaam ging, bij een limiet van 50 rijden de meeste automobilisten immers 60 a 70. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - ZoefZoef - 11-Jul-2025 Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vrienden ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Niels van der Wal - 11-Jul-2025 Het gaat niet om snelheid, het gaat om de beleving van gevaar. Voor de persoon die jou ziet is een velomobiel onbekend (?). Zijn hersenen registreren een groot gevaarlijk ding dat snel gaat. De persoon wil het gevaar verminderen en probeert invloed uit te oefenen op het enige war hij invloed op heeft. Snelheid! Auto's (her)kennen hersenen en ze 'weten' hoe er op te reageren. Invloed uitoefenen hoeft niet. Er zijn nogal veel auto's. Als er evenveel velomobielen waren, dan kom je geen woest gebarende voetgangers meer tegen als je onder de snelheidslimiet fietst. Niels, trapgebaar, van der Wal RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - 365cycle - 11-Jul-2025 (, 08:22 AM)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vriendenGoed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Jeroen S - 11-Jul-2025 Ik kom ze af en toe ook wel tegen die types. Alsof ze persoonlijk mogen bepalen wat een verantwoorde snelheid is. Auto's tja, auto's zijn niet gevaarlijk, want die zijn veilig. Vaak zijn ze zelf ook onveilige dingen aan het doen, midden op het fietspad lopen. Of de E bike dwars over het fietspad stilzetten zonder enige aankondiging of even een blik op de omgeving te hebben. Of de hond los die zich duidelijk niets van hen aantrekt. Maar dat kan allemaal best. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Hardloper - 11-Jul-2025 Misschien kunnen ze door ons afmetingen niet goed inschatten hoe snel we precies gaan. Andere optie : ze denken het is een (e)bike en die kan onmogelijk 40km/u helen zonder ondersteuning en dus is het illegaal RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - qv-tester - 11-Jul-2025 Tja, iedereen zal wel eens rare figuren tegenkomen ![]() Je merkt soms ook dat mensen er niet mee om kunnen dat iets zowel de rijbaan als het fietspad mag pakken, ook al geldt dat ook voor speed pedelecs die hier absoluut niet meer zeldzaam zijn... Soms kom ik er 's morgens meer tegen dan trage fietsen als ik naar het werk rijd. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Jeroen S - 11-Jul-2025 Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer. Wat best wel interessante effecten geeft in een 30 zone met de nodige drempels die je met een auto toch beter met die 30 of minder kunt nemen. ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Theo Mol - 11-Jul-2025 Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u. Ze kijken gewoon te langzaam, dat zal het zijn. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - qv-tester - 11-Jul-2025 (, 09:54 AM)Jeroen S schreef: Als ik op de rijbaan rijdt en daar de maximum snelheid haal, dan willen de auto's me toch nog voorbij omdat die zien hoe langzaam een velomobiel is, dus misschien is het een kwestie van perspectief van de toeschouwer. Auto's vrolijk laten huppelen over verkeersdrempels doe ik ook wel graag ![]() Opvallend is wel dat auto's mij niet meer zo traag vinden in de trajectcontrole op 50 km/h, gewoonlijk durven ze dat zelf niet helemaal te rijden ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Willeke_IGKT - 11-Jul-2025 Als mijn VM stil staat denken de mensen die met mij praten al dat die super snel is. Waarschijnlijk tellen ze 10 tot 30 km/u op bij de werkelijke snelheid als ze er een in beweging zien. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Veloquest - 11-Jul-2025 ik heb juist vaker dat mensen op de weg de zelfde snelheid aanhouden wat ik op het fietspad rij en daarna zie je een duimpje omhoog gaan. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - ZoefZoef - 11-Jul-2025 (, 08:42 AM)365cycle schreef:(, 08:22 AM)ZoefZoef schreef: Het was vast een vriendelijke landgenoot die je wilde waarschuwen voor een naderende radarcontrole door onze blauwe vriendenGoed punt. Ik ben gisteren wel geflitst, haha Ha, nice! Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - 365cycle - 11-Jul-2025 (, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Frutsel - 11-Jul-2025 (, 12:48 PM)365cycle schreef:(, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Duitse boetes zijn een stuk redelijker dan de Nederlandse, dus dat kan nog een keer de moeite waard zijn voor een oorkonde aan de muur ![]() RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - PieterTrapt - 11-Jul-2025 Het omgekeerde effect zie ik bij onze Fiat Panda. In het hoofd van veel mensen rijdt die altijd langzaam, hoe snel je in werkelijkheid ook gaat. Want: "Panda ≡ langzaam". Dus wil men je altijd inhalen. Al rijd je 30 km boven de maximumsnelheid, dan nóg gaan ze je inhalen. Als ik dezelfde snelheid (of langzamer!) rijd in een grote stationcar, dan blijven ze achter je. Want grote auto = snel. Het gaat dus allemaal om een soort subjectief gevoel van snelheid, bij de toeschouwer. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Coen__ - 11-Jul-2025 Als ik met de vouwfiets (Brompton met H stuur) bij het stoplicht sta heb ik wel eens mensen die er half voor komen staan (over de streep). Als ik op mijn maat 65 stadsfiets zit.. gebeurd dat eigenlijk nooit. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - ZoefZoef - 11-Jul-2025 (, 01:42 PM)Frutsel schreef:(, 12:48 PM)365cycle schreef:(, 12:30 PM)ZoefZoef schreef: Zou wel leuk zijn als je daar de foto van in bezit weet te krijgen. Vrees alleen dat dat lastig zal zijn.Het was in Duitsland. Denk dat de foto krijgen makkelijk is, en mijn glimlach ook, maar dan mag ik m ook betalen Heeft Duitsland max. snelheden voor fietsen? En, hoe vraag je daar foto's op? Bij een gekentekend voertuig krijg je ze waarschijnlijk meegestuurd als fanmail van het CJIB. Die optie vervalt door het ontbreken van een kenteken op de velomobiel. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - datakneder - 12-Jul-2025 (, 09:25 PM)ZoefZoef schreef: Heeft Duitsland max. snelheden voor fietsen? Nee, geen maximumsnelheden voor fietsers. Wel moeten fietsers zich aan de maximumsnelheidborden houden. Dus in een 30-zone bijvoorbeeld ook. Binnen de bebouwde kom is er echter geen maximumsnelheid. En ze hangen hier ook niet die domme 60-borden onder de plaatsnaambordjes. Maar ze zijn wel een stuk strenger. En totaal niet fietsvriendelijk in hun wetgeving. Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger. Die voetganger hoeft zich nergens aan te houden. Kunnen gewoon met z'n drieën naast elkaar lopen. Ga je te snel erlangs en wordt je gesnapt kan je dat punten opleveren op de autorijbewijs. (Dat wil je niet voor de duidelijkheid) Ook al ligt een fietspad op een voorrangsweg, mogen auto's gewoon het fietspad blokkeren als ze niet direct de weg op kunnen draaien. Juridisch dus zeker niet fietsvriendelijk. Ook met wegwerkzaamheden totaal niet fietsvriendelijk. Maar het verkeer in de praktijk is meestal wel fietsvriendelijk. (Edit) O ja. Ze zijn hier in Duitsland nogal conservatief. Alles wat afwijkt krijgt zeker niet het voordeel van de twijfel. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Lopopodium - 12-Jul-2025 (, 01:28 AM)datakneder schreef: Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger. Hoe zit het eigenlijk binnen de bebouwde kom met een los paadje met het witte bordje met een fiets erop, en daaronder meestal een bordje dat 'Frei' zegt. Mag ik als fietser de keuze hebben om op dat fietspad met 'Frei' te fietsen maar ook gewoon op de weg? Ik fiets meestal gewoon op de weg. Minder hobbelig, zeker bij veel in- en uitritten. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - datakneder - 12-Jul-2025 (6 uren geleden)Lopopodium schreef:(, 01:28 AM)datakneder schreef: Er zijn hier veel "Gemeinsamer Geh- und Radweg", een combinatie van voetpad en fietspad. Maar kom je daar een voetganger tegen moet je je snelheid aanpassen en dus met een slakkegang langs de voetganger. Het is verstandig om die paadjes helemaal te mijden. Het is en blijft een voetpad en je mag met je fiets er op, maar verliest ongeveer al je rechten en moet je aanpassen aan alles en iedereen die je tegenkomt. Misschien ook handig om hier even te noemen. Het bord eenrichtingsverkeer heeft in Duitsland alleen betrekking op de rijbaan. Is de weg voorzien van een los fietspad, mag dit gewoon gebruikt worden. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - quattrovelootje - 12-Jul-2025 (, 09:58 AM)Theo Mol schreef: Tegenwoordig heb ik een open trike en daarvan zeggen ze dat ik heel hard voorbij kom fietsen. Maar (astma, leeftijd, luchtweerstand) ik haal nog zelden de 30 km/u. Puur uit nieuwsgierigheid : met welk model open trike rij jij als je 30km/u kunt halen ? RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Jeroen S - 12-Jul-2025 Frei betekend vrij, als in het staat je vrij om dat paadje wel of niet te gebruiken. De wetgeving in Duitsland is inderdaad niet fietsvriendelijk. Je bent meestal de klos. Stel je haalt op zo'n pad een voetganger in die dezelfde kant op gaat als jij en die voetganger besluit spontaan om naar links te stappen zonder aankondiging, zonder omkijken. Dan ben jij de klos als je erop fietst want dan had je je snelheid maar beter moeten aanpassen. Overigens zijn er in Duisland dan wel weer iets meer mogelijkheden om Fietspaden te mijden als die in een slechte toestand zijn. Unzumutbar. ( onredelijk) Hier wat uitleg, wel in het Duits. https://aachen.adfc.de/artikel/wann-muss-ein-radweg-benutzt-werden-1 Ook zijn er in Duitsland veel regels voor het ontwerp van fietspaden, waarin volgens mij ook ergens staat dat een fietspad alleen verplicht kan worden als er ook een voorziening voor voetgangers is. Die ontbreekt buiten de bebouwde kom vaak. Een van de redenen waarom ik veel in Duitsland fiets is dat daar op heel veel plekken geen fietspad is en dat het er een stuk minder druk is, althans hier net over de grens, met van die recreatieve zombies. Mensen die fietsen alsof ze in een park wandelen. Zodra het wat minder weer wordt, zijn die in Nederland overigens wel weer weg. Maar ik heb gewoon geen zin in van die (potentiele) conflictjes en voortdurend inschikken om anderen niet aan het schrikken te maken. Aan de andere kant, als ik me dan toch op zo'n weggetje bevind, tja dan houd ik me in, of ik wijk inderdaad eventjes uit naar de zandweg, tenzij die heel mul is kom je daar met de VM ook wel prima door hoor. Ik zou ook niet willen dat zo'n senior in een uitwijkpoging met het voorwiel wegglijdt en valt. RE: Waarom lijken velomobielen zo snel? - Wim -de roetsende - 12-Jul-2025 (5 uren geleden)quattrovelootje schreef: Puur uit nieuwsgierigheid : met welk model open trike rij jij als je 30km/u kunt halen ? Met een Greenspeed Aero is '30km/u halen' trouwens een lachertje. |