![]() |
Hase pino verbouwing - Afdrukversie +- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl) +-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html) +--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html) +--- Topic: Hase pino verbouwing (/thread-2546.html) |
Hase pino verbouwing - blokdoorn - 24-Nov-2024 Onze hase pino is al aardig op leeftijd (2006) en vrijwel uitsluitend met kinderen gebruikt. We willen wat meer met zn tweeen op stap en het snelheidsverschil graag opheffen. We hebben ook een heel andere voorkeurstredfrequentie. Nu hij toch opgeknapt moet worden, zon beetje alles dat draait is wel aan vervanging toe, is door een proefrit op een m5 tandem met voorwielaandrijving, het idee ontstaan om hem van een voorwielaandrijving te voorzien. De nieuwe voorvork is binnen, het nieuwe balhoofdlager ook, met simpel zelfgemaakt gereedschap erop geperst en we kunnen nadenken of hij niet toch te hoog wordt met 559 voor ipv 20 inch met verende voorvork. Naar mijn ervaring op andere ligfietsen rijdt zon groot wiel veel soepeler en comfortabeler dan een klein wiel met verende voorvork. ![]() Als je het serieus aanpakt is zon verbouwing bijna duurder dan een andere 2e hands tandem, maar zon knutselproject is erg leuk en zo wordt het precies wat je wilt. Plan is dat er een 1x12 sram derailleur op komt. Het was nog een heel gedoe om de verroeste voorste trapas eruit te krijgen, de plastic ring brak af. Hase monteert overigens dubieuze trapassen die het bij serieus gebruik vrij snel begeven (die van de captain is al een paar keer vervangen) maar het stalen frame en de lak is nog in uitstekende conditie. RE: Hase pino verbouwing - Goosen - 25-Nov-2024 (24-Nov-2024, 10:02 PM)blokdoorn schreef: Onze hase pino is al aardig op leeftijd (2006) en vrijwel uitsluitend met kinderen gebruikt Mooi project. Onze Pino destijds ook voor de kinderen gekocht en later zelf ook veel gebruikt. Ondersteuning zitten we ook wel eens naar te kijken RE: Hase pino verbouwing - Jeroen S - 26-Nov-2024 Ik vraag me gelijk af hoe je dat dan gaat doen met de kettingrol voor. Een opname eraan lassen? Wel een leuk projectje, met twee gescheiden aandrijvingen. RE: Hase pino verbouwing - 365cycle - 26-Nov-2024 (26-Nov-2024, 09:11 AM)Jeroen S schreef: Ik vraag me gelijk af hoe je dat dan gaat doen met de kettingrol voor.Als je een voorbeeldje wil let me know. Kan nog een fotootje maken van onze tandem. RE: Hase pino verbouwing - Raymond - 26-Nov-2024 Leuk om dit te lezen. Ik zit nu ook redelijk in de Pino. Eerst een proefrit gemaakt met het huidige model, met kleuter (bijna 5) voorop. Daarna zitten zoeken naar een tweedehands met geschikte uitrusting. 2 december ga ik die ophalen. De planning voor de zomervakantie en de weekendtripjes daarvoor is al losgebarsten :-). RE: Hase pino verbouwing - blokdoorn - 10-Jun-2025 Het heeft lang stil gelegen, maar nu is hij klaar voor een langere proefrit (een blokje om is hij al wel geweest): ![]() Balhoofd van het stuur van nieuw vet voorzien, er zat al langere tijd speling op, maar het lager was nog prima. Hoewel het achterwiel van een jaar of 18 niet echt iets mankeerde, toch nieuwe wielen gevlochten met deftige naven. RE: Hase pino verbouwing - David Wielemaker - 10-Jun-2025 Geweldig project! Hoe rijdt het? RE: Hase pino verbouwing - blokdoorn - 10-Jun-2025 Een langere rit moet nog komen. Het oogde wel wat hoog vergeleken met het 20 inch wiel, terwijl het verschil in cm door de verende voorvork toch wel meevalt. Maar hij voelt als vanouds, inclusief makkelijk manoevreren. Gescheiden aandrijving is heel erg fijn en het frame voelt even stabiel als altijd, ook als voor flink kracht gezet wordt. Bij de m5 tandem leverde dat echt teveel gewiebel op. RE: Hase pino verbouwing - Jeroen S - 11-Jun-2025 Mooi geworden, en gelijk naar een groot voorwiel overgestapt. Ik denk dat je voor dan wel een passagier met lange benen moet hebben, wil die nog aan de grond komen. Of valt dat wel mee? |