ligfietsers.nl
Medeliggers onderweg - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Medeliggers onderweg (/thread-203.html)



RE: Medeliggers onderweg - Wim -de roetsende - 16-Sep-2023

Waarschijnlijk ga ik nu iets noemen wat je al weet en doet: schakel eerst even naar het kleinste kransje, dan gaat het echt een stuk gemakkelijker.

En kijk een paar youtube-filmpjes van fietsenmakers of fietsers die er handig in zijn (geworden).


RE: Medeliggers onderweg - Lopopodium - 16-Sep-2023

(16-Sep-2023, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Waarschijnlijk ga ik nu iets noemen wat je al weet en doet: schakel eerst even naar het kleinste kransje, dan gaat het echt een stuk gemakkelijker.

Dat is op zich een goede tip. Dat weet ik wel, en herinner me er meestal pas aan op het moment dat ik het wiel al aan het losmaken ben. Dan ben ik natuurlijk alweer te laat... Ik denk er wel aan om de clickbox altijd op de laagste versnelling te zetten om die los te maken. Maar dat is makkelijk, dat kan gewoon terwijl je al stilstaat.


RE: Medeliggers onderweg - datakneder - 16-Sep-2023

(16-Sep-2023, 09:12 AM)Lopopodium schreef:
(16-Sep-2023, 07:31 AM)Wim -de roetsende schreef: Waarschijnlijk ga ik nu iets noemen wat je al weet en doet: schakel eerst even naar het kleinste kransje, dan gaat het echt een stuk gemakkelijker.

Dat is op zich een goede tip. Dat weet ik wel, en herinner me er meestal pas aan op het moment dat ik het wiel al aan het losmaken ben. Dan ben ik natuurlijk alweer te laat... Ik denk er wel aan om de clickbox altijd op de laagste versnelling te zetten om die los te maken. Maar dat is makkelijk, dat kan gewoon terwijl je al stilstaat.

Dat vergeet ik ook steeds en realiseer me dat bij het losmaken. Ook dan is het handig om de ketting op het kleinste tandwiel te hebben. Maar als er geen wiel inzit kun je ook in stilstand een derailleur in de juiste versnelling zetten. Dus voor het erin zetten even de derailleur volledig ontspannen.

Ik vind het altijd prettig als de fiets zo hangt of staat dat het achterwiel vrij van de grond is (als 'ie er eenmaal inzit). Ik had altijd meer problemen met het terugzetten bij mijn M5. Daar zat niet een vork in voor een uitvalnaaf, maar voor een traditionele naaf. Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom Bram voor die oplossing gekozen heeft.

Verder sta ik recht achter de fiets en heb het uiteinde van de naaf rechts op mijn wijsvinger, terwijl ik met de andere vingers de derailleur naar achteren duw. Mijn duim leg ik dan op de vork en friemel dan het geheel op z'n plek. Gelukkig heb ik geen schijfrem om rekening mee te houden, dat scheelt volgens mij een hoop.


RE: Medeliggers onderweg - GertBr - 18-Sep-2023

Vrijdag 15/09 en gisteren 17/09 op exact de zelfde plek, het fietspad van de rotonde in de E247 bij Oosthuizen, eerst een 26-26 en daarna een 20-20 tweewieler. We hebben gegroet.


RE: Medeliggers onderweg - Arend-Jan - 18-Sep-2023

(29-Aug-2023, 09:13 AM)de Boer schreef: Zojuist bij Moordrecht ging er een witte (?) velomobiel onder het spoor door.
Ik kon niet groeten, want ik reed de trein. Ik heb wel getoeterd.

Groeten Henk

Zou ik geweest kunnen zijn. De bovenkant van mijn GT is wit  thumb


RE: Medeliggers onderweg - Lopopodium - 18-Sep-2023

Op de boulevard aan de noordzijde van Zandvoort zag ik gistermiddag een heer op een driewieler, fietste naast een dame op een tweewieler. Ik kwam lopend vanaf het strand.


RE: Medeliggers onderweg - Lig-hen - 18-Sep-2023

Vanmiddag zag ik bij het Braandemeer (Oldelamer) in de verte voor mij een trike en een gewone fiets vanuit het natuurgebied de weg op draaien.
Met behulp van de accu lukte het me om ze in te halen.
Het bleek een echtpaar (?) uit Wuppertal te zijn die hier op vakantie zijn. Meneer rijdt sinds een rugoperatie zeer tevreden op een blauwe Ice trike. Boven het geel-groene Ice vlaggetje heeft hij nog iets oranjes wapperen.
Ze gaan de komende dagen nog iets noordelijker. Wie weet of ze nog een keer door iemand gespot worden


RE: Medeliggers onderweg - Bacchus - 19-Sep-2023

Vanmorgen rond 07:30 op -volgens mij- de Kapelweg bij Boxtel een oranje velomobiel met open wielkasten.

Ik heb als een malle gezwaaid vanuit de langsdenderende trein. Wink (Nee, dus.)


RE: Medeliggers onderweg - Josligfiets - 20-Sep-2023

Vanochtend langs het kanaal Almelo -Nordhorn, ter hoogte van Denekamp, een heer op een oranje open ligger (met felle koplamp) met naast hem een dame op een wielrenfiets. We hebben gegroet.

Op de terugweg (ook weer langs het kanaal, nu Nordhorn - Almelo) zag ik in de verte weer een helder koplamp aankomen. Ik dacht: "het zal toch niet waar zijn...". En inderdaad, dezelfde meneer en mevrouw waarbij zij erg enthousiast groette met een blijk van herkenning. Erg leuk.

Een paar minuten later, langs hetzelfde kanaal, een oudere heer op een delta trike met een muziekje op. We hebben gegroet.


RE: Medeliggers onderweg - kuŝbiciklo - 24-Sep-2023

Vanmiddag rond 17u een dame met een fluor roze trui op een open ligger gespot langs de Arnhemseweg in Leusden/Amersfoort. We hebben gegroet.

Later, even buiten Hilversum heb ik nog een tijdje de achterkant van een LEF gezien.


RE: Medeliggers onderweg - Hoekie - 25-Sep-2023

Vanmorgen, op een andere route dan anders rond dit tijdstip, veel scholieren, waaronder een jongen op een ligfiets. Met onderstuur zo te zien. Het ging te snel om te groeten. Merk/type geen idee. Ik zag dat hij keek en zijn maat tegen hem praten.


RE: Medeliggers onderweg - De tovenaar - 25-Sep-2023

Vanmiddag twee  velomobilisten gegroet op de Stichtse brug. 
[Afbeelding: 20230925131740-IMG-8263.jpg]


RE: Medeliggers onderweg - Wim -de roetsende - 25-Sep-2023

(25-Sep-2023, 03:32 PM)De tovenaar schreef: Vanmiddag twee  velomobilisten gegroet op de Stichtse brug. 

Wow, ik heb pas 1x een Snoek fietsend gezien. Maar toen kwam JosH meerijden met een LOL-toertocht.

Nog nooit echt eentje in het wild  Big Grin


RE: Medeliggers onderweg - Hardloper - 25-Sep-2023

(25-Sep-2023, 06:48 PM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Sep-2023, 03:32 PM)De tovenaar schreef: Vanmiddag twee  velomobilisten gegroet op de Stichtse brug. 

Wow, ik heb pas 1x een Snoek fietsend gezien. Maar toen kwam JosH meerijden met een LOL-toertocht.

Nog nooit echt eentje in het wild  Big Grin

Ik alleen in een spiegelende ruit op het industrie terrein in Dronten waar ik voorbij kwam  Big Grin  Doh


RE: Medeliggers onderweg - Hoekie - 25-Sep-2023

(25-Sep-2023, 01:14 PM)Hoekie schreef: Vanmorgen, op een andere route dan anders rond dit tijdstip, veel scholieren, waaronder een jongen op een ligfiets. Met onderstuur zo te zien. Het ging te snel om te groeten. Merk/type geen idee. Ik zag dat hij keek en zijn maat tegen hem praten.

Genoeg 'geblurred' voor onherkenbaarheid. Shot by dashcam.

[Afbeelding: Screenshot-2023-09-25-195457.jpg]


RE: Medeliggers onderweg - Lopopodium - 25-Sep-2023

In een tocht van 169 kilometer zag ik er vandaag twee: de eerste was een driewieltandem, met twee rijders achter elkaar, beide naar voren kijken. Dit was net ten noorden van de Heinenoordtunnel. De tweede was een heer op een tweewieler, die vrij achterover lag. Het was precies op de hoogste punt bovenop de Hartelbrug ten noorden van Spijkenisse.


RE: Medeliggers onderweg - kuŝbiciklo - 26-Sep-2023

(25-Sep-2023, 07:58 PM)Hoekie schreef: [Afbeelding: Screenshot-2023-09-25-195457.jpg]

Aan de hoeken in de stuurbocht te zien is het een Nazca, wellicht een Explorer? (26/20)


RE: Medeliggers onderweg - JanBurp - 26-Sep-2023

(25-Sep-2023, 03:32 PM)De tovenaar schreef: Vanmiddag twee  velomobilisten gegroet op de Stichtse brug. 
[Afbeelding: 20230925131740-IMG-8263.jpg]

Grappig. Deze kwamen wij (mijn partner en ik) gisteren ook tegen bij Elburg. Wij volbepakt op zit-vakantiefiets. Ik zag ze te laat voor een groet. 

Mooie fiets die Snoek!


RE: Medeliggers onderweg - GertBr - 27-Sep-2023

Vanmiddag om 16.30 uur voor de Diemer Centrale, André Bakker in zijn blauw-witte Quest XS. We hebben even gesproken.


RE: Medeliggers onderweg - Josligfiets - 29-Sep-2023

Vandaag ter hoogte van De Olde Mölle in Neede (ik ging naar beneden, hij aan de andere kant omhoog) een heer op een rode open ligger met rode toptas. We hebben gegroet.

Gisteren, ter hoogte van Dingden (Duitsland) achterop een trike gereden (niet letterlijk). Bij het inhalen wat geroepen. Of er wat terug gezegd werd weet ik niet want ik ging een stukkie harder Smile.


RE: Medeliggers onderweg - Fietsbennie - 30-Sep-2023

Zonet zag ik een dame in Vroomshoop. Ik was een rondje aan het lopen, zij heeft mij niet gezien.


RE: Medeliggers onderweg - datakneder - 01-Oct-2023

Gisteren om 10:00 een appelgroene QV in Zevenaar. Ik heb hem al eens vaker in Zevenaar gezien.


RE: Medeliggers onderweg - Hardloper - 01-Oct-2023

@datakneder ik denk dat je "The GreenThing" hebt ontmoet. Kjeld, wie ik volg op Strava, deelt weleens tochtjes bij Zevenaar.


RE: Medeliggers onderweg - datakneder - 01-Oct-2023

(01-Oct-2023, 10:10 AM)Hardloper schreef: @datakneder ik denk dat je "The GreenThing" hebt ontmoet. Kjeld, wie ik volg op Strava, deelt weleens tochtjes bij Zevenaar.

Ja qua kleur helemaal wat ik gezien had. Volgende keer eens letten op de stikker.


RE: Medeliggers onderweg - Hardloper - 01-Oct-2023

(01-Oct-2023, 03:00 PM)datakneder schreef:
(01-Oct-2023, 10:10 AM)Hardloper schreef: @datakneder ik denk dat je "The GreenThing" hebt ontmoet. Kjeld, wie ik volg op Strava, deelt weleens tochtjes bij Zevenaar.

Ja qua kleur helemaal wat ik gezien had. Volgende keer eens letten op de stikker.

Hij zou het niet geweest zijn. Of was jij niet met de WAW op stap?


RE: Medeliggers onderweg - datakneder - 01-Oct-2023

(01-Oct-2023, 04:33 PM)Hardloper schreef:
(01-Oct-2023, 03:00 PM)datakneder schreef:
(01-Oct-2023, 10:10 AM)Hardloper schreef: @datakneder ik denk dat je "The GreenThing" hebt ontmoet. Kjeld, wie ik volg op Strava, deelt weleens tochtjes bij Zevenaar.

Ja qua kleur helemaal wat ik gezien had. Volgende keer eens letten op de stikker.

Hij zou het niet geweest zijn. Of was jij niet met de WAW op stap?

Nee, ik zat in een auto om mijn kinderen op te halen.