ligfietsers.nl
Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: Bagage/slot meenemen ZONDER drager (/thread-152.html)



Bagage/slot meenemen ZONDER drager - ErikvanD - 19-May-2017

Hey mede-liggers,

Vraagje over het meenemen van bagage/slot op de ligfiets:

Sinds ik met de M5 Shockproof aan het woon-werk rijden rij ben, ben ik aan het zoeken naar een goede manier om een fatsoenlijk kettingslot en wat handbagage mee te nemen (broodtrommel, portemonnee, gereedschap etc.). Ik heb mijn M5 zo licht en basic mogelijk opgebouwd en het rek eraf gelaten (het oog wil ook wat  Cool). De M5 toptas die bij mijn andere ligfiets zat past wel om het zitje maar loopt tegen het wiel aan (ondanks dat het de kleinste maat is). 

De eerste dagen heb ik gereden met een kleine schoudertas die ik aan de linkerkant naast het zitje liet hangen. Maar dat is verre van ideaal. De band trekt aan je nek (oplossing was om over de schouder te leggen) en het tasje waaide nogal op en neer bij hogere snelheden. 

Voor mijn slot had ik een frametas gekocht (Abus Onyx ST2200). Met de bedoeling deze onder het frame te hangen. Maar allebei mijn kettingsloten (85/100 cm) passen er niet in (ondanks dat dat wel kon volgens de reviews die ik had gelezen). En de tas onder mijn frame was ook niet optimaal (kon bijna niet bij de rits). Aan de linkerkant van de achtervork past wel heel goed maar dan kan ik mijn standaard weer niet opklappen...  Dus die tas gaat weer terug. 
Gisteren heb ik een andere constructie bedacht met een kleine Ortlieb tas die ik nog had van op de motor en dat leek vanochtend goed te werken (aan het zitje gehangen). Zal hier later nog ff een foto van plaatsen. Voor mijn handbagage lijk ik dus werkbare een oplossing te hebben.

Maar nog niet voor een slot. Op dit moment heb ik de ketting mee kunnen nemen naar mijn werk door hem voor het zadel om het frame te wikkelen maar dat vind ik niet zo'n beste oplossing met dat gehannes met de kettingbuizen daar. Maar voor 1 keer ging het wel, het slot laat ik nu gewoon hangen in de stalling op mijn werk. Maar ja, ik wil ook weleens ergens anders mijn fiets kunnen stallen...

Hoe doen jullie dit? Of moet ik gewoon niet zeuren en mijn rek weer monteren? Dit is wel een nadeel van een sportieve ligger, op de racefiets kan ik in ieder geval nog een kleine rugzak op doen...


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Wim -de roetsende - 19-May-2017

Rekje er weer op en de standaard er af? Ter compensatie ;-)


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Roepers - 19-May-2017

Een frametasje?


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Lopopodium - 19-May-2017

Ik zou ook gaan voor het monteren van het bagagerek. Die is er ook weer makkelijk af te halen wanneer je liever wil pronken met een fiets zonder? Ikzelf fiets niet zonder bagagerek. Daar heb ik standaard bij elke fietstocht twee anderhalveliterflessen met water, en brood opgeknoopt zitten. Gereedschap om mijzelf in nood te kunnen redden heb ik in een apart frametasje, dat ik onder de zitting heb weggestopt, dicht tegen het frame aan met behulp van breed klitteband. Verder heb ik nog twee miniframetasjes (voor 4 euro bij Decathlon te koop) met daarin een potje met zonnebrandcrème, handschoenen, voorlicht (achterlicht zit standaard op mijn fiets) voor wanneer ik dat in de loop van het jaar maar nodig heb.

Maarja, ik gebruik mijn fiets eigenlijk alleen voor urenlange toertochten, niet voor woonwerkverkeer of boodschappen. Dus ik heb wel behoefte aan een continue vracht om mee te sjouwen. Liever teveel dan te weinig.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - ErikvanD - 19-May-2017

De standaard eraf is een optie maar eigenlijk vind ik die toch wel erg handig...

Dat frametasje van Radical had ik ook gezien maar vind ik nogal prijzig. Maar hou ik nog steeds in mijn achterhoofd want het lijkt me wel groot genoeg voor mijn kettingslot.

Van de week heb ik ook een bidonhouder voor water gemonteerd (met ruimte voor een tweede indien nodig). Een plekje voor mijn gereedschap moet ik ook nog vinden maar dat lukt wel denk ik (ik kan het tasje dat ik op mijn racefietsen gebruik wel ergens kwijt of anders kan ik mijn gereedschapsbidon gebruiken in de tweede bidonhouder). Maar gereedschap en reserveband/pompje ergens uit het zicht onder het stoeltje wegstoppen is wel een idee, dan wordt het ook niet gejat en heb je het wel altijd bij je. Thx!

Ik gebruik deze fiets vooralsnog als woon werk fiets en voor kortere tochtjes in het weekend/avond (max een uurtje of 2). Voor langere tochten ga ik een andere fiets opbouwen (en ook voor de lol van het bouwen) en die fiets krijgt waarschijnlijk wel een rek zodat ik meer bagage kwijt kan.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Hans58 - 19-May-2017

AZUB maakt diverse tasjes voor de helft van de prijs van Radical. ACE Winterswijk is AZUB dealer; je kunt via email van alles en nog wat bestellen.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Johan. - 19-May-2017

Misschien is een Radical Design Solo Racer iets (https://www.radicaldesign.nl/ligfietstassen/achtertassen/solo-racer-smal.html).
Die hang je aan je stoel, dus geen bagagedrager nodig. Ik had er een op mijn lowracer en ging best aardig wat in.
Wel nog duurder dan het eerder genoemde frametasje, maar je kan gelijk je gereedschap kwijt, reservebandje, broodtrommel en evt andere bagagewensen. 

Andere optie: voor mijn Optima Stinger had ik een beugelslot. Dat slot kwam met een houdertje wat je normaal gezien bevestigt op de boringen die bedoeld zijn voor een bidonhouder. Ik had toen 2 gaatjes in mijn zitting geboord, houdertje met 2 boutjes bevestigt en zodoende kon ik het slot onder mijn zitje hangen.

Nog een optie: als het alleen om gaat om je fiets op je werk op slot te zetten, laat het slot dan daar.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Wim -de roetsende - 19-May-2017

Dat laatste doe ik ook.

Mijn slot ligt op mijn werk en ook de motorhoes waar ik de XS altijd onder heb staan.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - PietV* - 20-May-2017

M5 heeft Tail Bags voor zijn fietsen en die passen ook op de Shock Proof. Levert bovendien minder luchtweerstand op door een betere stroomlijn. Minder onderdruk achter rug/zitje.

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Carbon_Specials/Tail_Bags/


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - ErikvanD - 20-May-2017

Die tailbags zijn ook mooi ja..
Hierbij nog de beloofde foto's van mijn huidige oplossing met een kleine Ortlieb tas:

[Afbeelding: Shockproof_tas_(2).jpg]
Groot genoeg voor lunchtrommel, portemonnee en wat gereedschap

[Afbeelding: Shockproof_tas_(3).jpg]

[Afbeelding: Shockproof_tas_(1).jpg]
Op zijn plaats gehouden door zwaartekracht en klittenband.

Gisteren geprobeerd en het werkt prima tot dusver.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Wim -de roetsende - 20-May-2017

Blijft toch een mooi fietsje zo'n SP. Sorry even offtopic.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Marloes - 20-May-2017

Radical levert een setje banaantassen (kleine) die speciaal voor gebruik op een lowracer zonder bagagedrager gemaakt zijn. Ze passen in elk geval op een Raptobike, dus misschien zijn die geschikt? Er kan genoeg in voor een dagtocht, maar niet voor meerdaagse tochten met echte bagage.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - gideon - 20-May-2017

Op mijn Midracer gebruik ik een Radical Solo Aero small, daar kan veel in hoewel ik dat nog niet geprobeerd heb, ik verwacht dat die tas dan op mijn achterband rust. Dus daar moet ik nog iets op bedenken.
Op mijn Lowracer gebruikte ik voorheen de Radical Solo Racer tasjes, maar de laatste tijd hang ik een (Karrimor) voortasje aan mijn achterdragertje (een rvs Tubus Luna), makkelijker zoeken naar je spullen in één- dan twee tasjes.
Als ik een weekend wegga met tent slaapmatje- zak etc, hang ik een kleine set Radical banaantassen aan mijn zadel en twee fietstasjes aan mijn dragertje.

http://www.ligfiets.net/homebuild/665/bevestiging-bagagedrager-raptobike-low-racer.html


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - gideon - 20-May-2017

Voor de veiligheid neem ik meestal geen slot mee, dan kan ik hem ook nergens neerzetten. En ik mag mijn ligfiets meestal wel ergens binnenzetten. Als ik al een slot meeneem, is het vaak een eenvoudig spiraal/cijferslotje (die kan ook rammelvrij om de dikke frame-buis gedaan worden). Ik ga ervan uit dat een ligfiets niet wordt meegenomen, bovendien hou ik hem ook in de gaten. Een keer wilde ik een bouwmarkt in, maar mocht mijn ligfiets NIET in de winkel stallen......dus heb ik het achterwiel maar mee naar binnen genomen en de rest buiten gelaten.

En op mijn werk heb ik een kettingslot hangen, zodat ik daar elke fiets op slot kan zetten.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Frank - 21-May-2017

Ik heb een kabelslot van Abus (model booster van 1.8 mtr) aan een dwarsbuis van m'n zitje gemonteerd. Rammelvrij en zit niet in de weg.
Verder rij ik met een trunkbag op m'n bagagedrager waar wat klein spul in zit en evt versnaperingen voor onderweg.
Bij woon/werk rijden gebruik ik Ortlieb tassen.
M'n trike zonder bagagedrager is absoluut geen zicht.  Shy


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - tegenligger - 21-May-2017

Op mijn fujin sl zonder bagagedrager gebruik ik aan weerszijden een driehoekige tasje dat origineel bedoeld is als frame tasje voor een MTB. Niet veel maar genoeg ruimte voor woon werk spullen.


RE: Bagage/slot meenemen ZONDER drager - Hans58 - 22-May-2017

Op het werk kan ik de fiets (tot nu toe) binnen zetten. Boodschappen ed gaat op de stadsfiets. Heb dus geen slot voor de ligfiets. Door omstandigheden kan ik geen meerdaagse tochten rijden; meestal een paar uurtjes en dan weer op huis aan. Voorlopig hoef ik geen slot mee te nemen.