ligfietsers.nl
Positie van remblok op remschijf - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Accessoires & Onderdelen (https://ligfietsers.nl/forum-10.html)
+--- Topic: Positie van remblok op remschijf (/thread-1421.html)



Positie van remblok op remschijf - Jurrien - 14-May-2022

Hallo,

Volgens mij remmen mijn remblokken niet mooi op het remvlak van de remschijf. Ik zie dat aan het spoor op de schijf. Naar mijn idee te ver naar het centrum van het wiel. Verkeerde positie of hoort dit zo?
Zowel bij mijn voor als achterwiel (zelfde remsysteem) is dit zo.

[Afbeelding: _5146902.jpg]

[Afbeelding: _5146903.jpg]


RE: Positie van remblok op remschijf - 365cycle - 14-May-2022

Bij de schijfremmen die ik had kon je de klauw ook een paar millimeter verstellen ten opzichte van het montagepunt, maar ik zie daar geen mogelijkheden voor bij deze BB7. Zitten de remblokjes er goed in?

Heb je hier misschien nog iets aan?




RE: Positie van remblok op remschijf - ZoefZoef - 15-May-2022

Is dat niet gewoon heel makkelijk op te lossen door er een extra spacerringetje tussen te zetten zodat net een paar mm meer op de schijf remt?


RE: Positie van remblok op remschijf - Jurrien - 15-May-2022

Ok, het hoort dus niet zo. Ik ben niet zo'n fan van spacers gebruiken op remmen, ik zou het dan meer zoeken op een andere remklauwadapter. Daar ga ik eens naar kijken.


RE: Positie van remblok op remschijf - Bas_ligfiets - 15-May-2022

Als ik zo de eerste foto zie zit de remklauw vast dmv 2 metalen stukjes (90 graden). Het lijkt erop dat de onderste langer is dan de bovenste. Als dit zo is kun je wellicht de onderste boven zetten en de bovenste naar beneden halen zodat de hele remklauw wat omhoog gaat.


RE: Positie van remblok op remschijf - Jeroen S - 15-May-2022

Als het goed is zitten bij een andere adapter de gaatjes op precies dezelfde plek. Daar is een vastgestelde norm voor. Dat zou een toevalstreffer zijn als je er net een treft die aan de juiste kant van de marges valt. Simpelweg een iets dikker vulringetje op de onderste brengt de boel een beetje naar buiten en dat is precies wat je wilt. Bij V brakes zitten standaard dikke en dunne vulstukjes die ook passen om deze m6 boutjes. Op de foto zit dit er zeer vergelijkbaar uit met een V brake hol/bol vulringen systeem.

180 graden draaien van de adapter kun je ook proberen, zoals Bas al aangeeft.


RE: Positie van remblok op remschijf - ZoefZoef - 15-May-2022

(15-May-2022, 11:02 AM)Jurrien schreef: Ok, het hoort dus niet zo. Ik ben niet zo'n fan van spacers gebruiken op remmen, ik zou het dan meer zoeken op een andere remklauwadapter. Daar ga ik eens naar kijken.

Wat precies is je bezwaar met spacers? Het zijn juist die ringetjes die de oplossing bieden voor jouw simpele probleem.


RE: Positie van remblok op remschijf - Jurrien - 15-May-2022

Dank voor de antwoorden, het omdraaien van die adapter lijkt me het mooiste ja. Ik ga het proberen. Nu nog even tijd voor maken. Ik laat het hier nog wel weten wat het wordt.


RE: Positie van remblok op remschijf - Jurrien - 05-Jun-2022

Ok, ik heb eindelijk tijd gevonden om de klauw er af te halen en te bekijken. De adapter omdraaien gaat niet; er zit een uitsparing in en bij omdraaien geeft dit een conflict met het uitstekende remblokstokje.



[Afbeelding: _6050468.JPG]
"Knip dat stokje er dan af!" ja, ik weet het, maar ik vind het ook wel leuk om uit te zoeken hoe dit zou moeten. De afmetingen van die remklauwmontage is toch volledig gestandaardiseerd? Dan moet Avid volgens mij ook gewoon een standaard adapter kunnen geven/noemen voor deze klauw in combinatie met een 160mm schijf.

Wordt vervolgd..


RE: Positie van remblok op remschijf - Jeroen S - 18-Jun-2022

Met die adapter is waarschijnlijk niet echt wat mis. Met een iets dikker ringetje heb je het opgelost, kun je zo van een oud v brake blokje halen. Twee van zulke ringetjes zitten er nu ook al op, alleen iets dunner.

Dat tussenstukje eraf knippen zo ik zeker niet doen, dan haal je de sterkte uit de constructie weg, en zorg je voor een buigbelasting op de remklauwboutjes omdat het halve adaptertje dan kan verdraaien om de dwarsboutjes. Lijkt me heel erg onverstandig