ligfietsers.nl
Open tweewielers en stabiliteit - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Ligfietsers (https://ligfietsers.nl/forum-3.html)
+--- Forum: Open tweewielers (https://ligfietsers.nl/forum-5.html)
+--- Topic: Open tweewielers en stabiliteit (/thread-1379.html)



Open tweewielers en stabiliteit - Roepers - 04-Apr-2022

(04-Apr-2022, 08:22 PM)berth9999 schreef:
(04-Apr-2022, 10:41 AM)Roepers schreef: @Berth999, heb je al eerder een tweewielige ligfiets gehad?

Ja en nee. Er staat beneden ook een M5 shockproof met 20" bandjes. De zitting is te klein voor mij en ik ben er in de garage al een aantal keren mee omgevallen. Daarna heb ik de fiets gelaten en me bedacht dat ik beter een passende fiets kon kopen dan deze aanpassen.
Toch heb ik de fiets afgelopen zaterdag naar buiten genomen en ben eerst eens naar beneden rollen van een helling, vervolgens langzaam de voeten erbij op de pedalen zetten en uiteindelijk wegrijden gaan oefenen in de hoop dat ik dan zondag de 559 in ieder geval stukjes kon rijden. Die opzet is gelukt. Ik heb hele stukken rechtuit kunnen rijden op de 559. Dat was best handig, anders had ik 10 km moeten lopen naar station Eindhoven. Smile  (Wat achteraf prima had gekund, maar dat terzijde).

Ik heb dus al meer dan een jaar een tweewielige ligfiets waar ik bijna niet op heb gefietst. Op de 559 gaan flauwe bochten niet optimaal en scherpe bochten nog helemaal niet nu. Ook voelt het erg ongemakkelijk dat de fiets bij iedere trapbeweging aan het sturen is, zo lijkt het. Ik voel in ieder geval een flinke druk in het zijwaarts bewegende stuur bij elke trap.

Mijn ervaring met open tweewielers is beperkt tot de Bowi, Sinner Record en Demon 20/26 en de Demon 16/20. Ook heb ik een proefritje gemaakt op een Flevobike Greenmachine. Naar mijn ervaring waren dit behoorlijke stabiele fietsen. De topper is de Record. Honderden meters met losse handen, tot mijn eigen verbazing. Ik ben bepaald geen acrobaat. Het verhaal van Bert roept bij mij de vraag op of de Shockproof echt zoveel instabieler is als de de fietsen waar ik op rijdt en gereden heb. Ook Erik meldde dat hij zijn M5 Shockproof soms wel erg nerveus vond en niet heel gemakkelijk te berijden. Als dat klopt dan is het geen fiets voor beginners en is het goed een soort staatje te maken welke tweewielers stabieler zijn en welke lastiger zijn.


Groet,

Marco


RE: Open tweewielers en stabiliteit - ThijsR - 04-Apr-2022

Ik denk dat elke volledig geveerde tweewieler moeilijker is om te leren fietsen, je mist gewoon gevoel.
Ik zou voor mooiweer en de kortere w-w afstand best nog eens een tweewieler willen. Maar eerst moet het schuurtje dat al 4 maanden te laat is geleverd worden.

Mijn ervaring met de Flevo 50/50 was trouwens niet slecht qua stabiliteit. Met een kleine slinger aan de trapper kon ik al voeten optillen. En dat was mijn eerste lig ervaring


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Bacchus - 04-Apr-2022

Interessant idee. Niet helemaal voor de hand liggend om als ervaren ligger in te schatten. Een enigszins hoge en verticale zit is zeker laagdrempelig. Ketting- of crankoverlap is zeker gemeen. Een vast bovenstuur zal iets meer vertrouwen geven dan een klap- of onderstuur. Daartussen zit een hoop persoonlijke voorkeur.

Zelf vond ik (chronologisch) de Greenmachine maar niets, zenuwachtig, de Max 24" wat gemoedelijker, de CHR 26"/28" lang niet verkeerd maar met de ketting naast het voorwiel niet voor tere zieltjes, de Gaucho High Racer 28" vriendelijk mits je lange benen hebt en de M-racer 28" bepaald compromis-arm.

Ik zou eigenlijk nog wel benieuwd zijn naar iets als een M5 26/26 high bar of Shockproof 559 of een Seiran van die orde.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Willeke_IGKT - 04-Apr-2022

Ik heb de Batavus Relaxx gereden, (zeg maar de Flevo bike van Batavus,) reageerde erg snel op het (boven) stuur maar was goed te berijden naar mijn gevoel. Verschillende familie leden en de latere koper reden er bijna meteen op weg, niet meer dan een halve straat leer afstand.

Daarna de Flevo knik/kantel trike en bike, (eerst de trike) en als je die onder de knie hebt zijn ze heel goed met handen los te rijden, het is alleen een langer leerprocess.
Deze fietsen zijn niet echt geveerd maar wel gedempt met rubber blokken.

Verder geen lig-tweewielers hier in de stal, ik hou van trikes, open en nu ook de Quest.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Fietsbennie - 04-Apr-2022

Ik heb alleen ervaring met mijn eigen m5. Ik heb ook eens bij forumlid Geert die in Hoogeveen woont op zijn streetlegal gereden. Verder wil ik eens een keer met goed weer naar Dronten / Lattrop/ Winterswijk of Leusden om eens wat anders te proberen, puur voor de ervaring.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Wim -de roetsende - 04-Apr-2022

Ik heb bijna 20 verschillende tweewielers gehad en op meer dan 30 verschillende modellen gefietst.
Hier mijn overzicht: https://roeifietsen.blogspot.com/p/mijn-fietsen-tot-nu-toe-en-nu.html
Staat er iets tussen waar je een vraag over hebt, dan hoor ik het wel.

De ene fiets is iets 'zenuwachtiger' qua besturing dan de andere.

De Taifun en de Fujin zijn hele fijne 'rechtuit-fietsen'. Super stabiel, ook op hoge snelheid.
Ik vond de M5 559 ook heel stabiel, maar die was net aan de hoge kant voor mij. 
De Challenge Seiran was nog iets hoger. Wel stabiel. De mijne had een Duits/Aero-stuur.

Ik heb ook heel lang geleden op een Hurry gereden, die vond ik toen echt flink zenuwachtig. Ik was toen echter nog een beginnende ligfietser.

Eén van de meest stabiele open liggers is de Thys 209 Rowingbike.


Ik las iets over een trapreactie in het stuur. Ik heb het idee dat er dan met flink wat kracht gefietst wordt. Ik herken dit namelijk helemaal niet. Heb ik alleen iets van gemerkt bij voorwielaangedreven fietsen.

Belangrijkste is om ontspannen te fietsen. Ver voor je uit kijken en rustig rondtrappen. 
Je valt niet zomaar om met een fiets, als het eenmaal rolt dan blijft het rollen.

Citaat:.....en ik ben er in de garage al een aantal keren mee omgevallen. Daarna heb ik de fiets gelaten en me bedacht dat ik beter een passende fiets kon kopen dan deze aanpassen.

Fietsen moet je buiten doen, niet in een garage. Dat werkt niet, dan valt iedereen om.
Gewoon een grote parkeerplaats zonder auto's of een brede rustige weg zoeken en lekker gaan fietsen.
Zet één voet bovenaan op een trapper. Trap één keer hard, dan rol je al. Andere voet ook op de trapper en nu rustig rondtrappen. Dan fiets je op een ligfiets  Rolleyes


RE: Open tweewielers en stabiliteit - ThijsR - 05-Apr-2022

Eens, Wim. In een garage ben je mentaal al bezig met het moment dat je moet stoppen terwijl je begint met rollen.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - De tovenaar - 05-Apr-2022

De Challenge Hurricane en ook mijn Wizard zijn idd nerveus sturende ligfietsen. De M5 Blueglide (by Speedliner) fietst stabieler. Is echter minder wendbaar door de langere wielbasis en het vaste stuur. Een klapstuur is bij scherpe bochten handiger en ook bij het in en uitstappen. Verder ervaring met de Optima Baron (ook veel minder nerveus maar nog minder wendbaar want langer) en Optima Dragon en Condor (fietsten ook prima, wel door het onderstuur minder wendbaar).


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Frutsel - 05-Apr-2022

Ik hou wel van fietsen die erg direct reageren op stuurbewegingen (dus 'nerveus'). Stabiliteit komt (wat mij betreft) vooral uit de hoogte van de zitting. Hoe hoger boven de grond, des te meer tijd je hebt om je balans te corrigeren.
Elke fiets is instabiel bij lage snelheid, maar omdat je *op* een ligfiets ligt (en niet zoals bij een bukfiets om het frame heen gedrapeerd zit) is het moeilijker om 'contact' te hebben met de fiets, en op die manier te balanceren. (Ik kan op een bukfiets stilstaan voor een stoplicht zonder mijn voeten aan de grond te zetten, maar op een ligfiets is me dat nog niet gelukt)

Een M5/Speedliner Streetlegal (onderstuur) stuurt lekker direct, een M5/Speedliner Blueglide (bovenstuur) rijdt haast als een bukfiets, een Challenge Focus (bovenstuur) is een gemoedelijke toerfiets, Een HP Velotechnik Streetmachine (onderstuur) is wat log bij lage snelheid, maar niet nerveus), een Optima Baron (bovenstuur) is niet nerveus maar vergt wel een redelijk gevoel voor balans, want je ligt zo op de grond (letterlijk, want hij is erg laag Smile)
De Rapto midracer (28") was vervelend op lage snelheid omdat hij een erg lage zithoek had, de Rapto lowracer moet ik nog een grotere zitschaal voor halen voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.

Overigens heb ik net ontdenkt dat rond de 60km/h het wel minder prettig wordt om een direct reagerende DF te hebben (oude stuurgeometrie). Onder de 50km/h vind ik het dus wel fijn Smile


RE: Open tweewielers en stabiliteit - 365cycle - 05-Apr-2022

De M5 28/20 en 28/26 sturen voor een fiets met zo'n korte wielbasis heel ontspannen. Met name de laatste is echter wel HOOG Big Grin
De M5 M-Racer vond ik lastig te manoeuvreren. Hij heeft behalve de ketting strak langs het voorwiel ook nog het bovenstuur tegen; je kan niet rechtop gaan zitten terwijl je nog rolt, omdat je dan eerst naar het rugdeel van de zitting moet met je billen. Rolt het eenmaal, dan stuurt het strak en gecontroleerd.
Beide lowracers die ik heb gehad waren relatief makkelijk te rijden (wat lastig met manoeuvreren) maar ontzettend lastig met ander verkeer. Rijd je naast een auto, dan kijk je tegen een deurkruk aan. In een Milan of DF heb je dat ook, maar dan kan je in elk geval stoppen zonder om te vallen en direct weer optrekken.
De Challenge Hurricane is inderdaad een zenuwpees, de M5 20/20 heeft dat trouwens ook. De Challenge Focus is super makkelijk te rijden en stuurt heerlijk rustig, een echte cruiser. @ Thijs: Het ligt dus niet aan de vering, de Focus heeft V+A vering en is met afstand de meest comfortabele fiets die ik ooit gehad heb. Een Citroën XM op twee wielen.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - berth9999 - 06-Apr-2022

De M5 559 stond juist ook vanwege de  ervaringen op ligfiets.net en de opmerkingen daarin over de stabiliteit op mijn hitlist. Dus misschien ligt het wel aan mij? (Met losse handen fietsen gaat ook op de rechtopzitfiets veel moeizamer dan 30 jaar geleden. (Ik bedoel hiermee dat mijn evenwichtsgevoel minder is dan dat het vroeger was.)) 

Of verwacht ik teveel van mezelf als ik denk dat ik, zonder noemenswaardige eerdere 2wiel ligfiets ervaring, in 1 dag al redelijk moet kunnen fietsen op zo'n fiets?


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Frutsel - 06-Apr-2022

Mja, met losse handen fietsen vind ik niet zo'n goed idee sinds ik handremmen heb, dus zie ik dit niet echt als een plus/minpunt Smile

Ondanks dat ik zo'n beetje op alles wegfiets wat meer dan 1 wiel heeft, duurde het wel een tijdje voordat ik mezelf ook zeker voelde op een ligfiets.
Onzekerheid uit zich vooral in bochten. (Sturen, leunen, en trappen tegelijk zijn best wel veel dingen dan)

Nu ben ik begonnen op een Speedliner Streetlegal met onderstuur, en dat lijkt me een makkelijkere fiets om op te beginnen dan een M5 559, dus reken op een tijdje oefenen voordat alles vanzelf gaat


RE: Open tweewielers en stabiliteit - emgaron - 06-Apr-2022

(06-Apr-2022, 11:00 AM)berth9999 schreef: Of verwacht ik teveel van mezelf als ik denk dat ik, zonder noemenswaardige eerdere 2wiel ligfiets ervaring, in 1 dag al redelijk moet kunnen fietsen op zo'n fiets?

Ja. Ik ben zelf met een M5 28/26 begonnen, en heb het toen zelfs aangedurfd om mijn racefiets aan de hand mee terug naar huis te voeren toen ik de M5 ophaalde, maar voordat ik echt het gevoel had dat ik de ligger goed en stabiel kon rijden was ik toch enkele honderden kilometer verder. Vooral het nauwe bochtenwerk (b.v. draaien op een rijbaan, hekjes, e.d.) bleef heel lang een issue voor mij. Dat was toen ook mede een reden om over te stappen op de Optima Lynx met een 20"-voorwiel - ik wilde de voeten wat dichter bij de grond hebben (iemand zei al dat de 28/26 heeel hoog is - dat kan ik dus beamen... Wink ).

Lang heb ik dat echter niet volgehouden - twee jaar later heb ik al een Optima Condor als toerfiets gekocht (ook heel hoog) en nog een jaar later heb ik de Lynx verbouwd naar een Orca (26" voor) - ik vind dat uiteindelijk toch fijner rijden. Smile


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Bacchus - 06-Apr-2022

(06-Apr-2022, 11:00 AM)berth9999 schreef: Of verwacht ik teveel van mezelf als ik denk dat ik, zonder noemenswaardige eerdere 2wiel ligfiets ervaring, in 1 dag al redelijk moet kunnen fietsen op zo'n fiets?
Enige ervaren begeleiding is fijn bij het leren wegrijden. Dat heb je normaal in tien minuten door en dan kun je echt de eerste dag al genieten van ligfietsen. Beter rendement duurt even voor je het merkt: vanaf ongeveer een tiental uren/een paar honderd kilometer merk je dat je makkelijker/soepeler begint te rijden dan op een rechtopfiets.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - berth9999 - 06-Apr-2022

(06-Apr-2022, 11:25 AM)Bacchus schreef: Enige ervaren begeleiding is fijn bij het leren wegrijden. 

Cruzbike heeft een volgens mij goed filmpje over de eerste stappen. Die heb ik gedaan en wegrijden gaat goed.

De stappen komen neer op:
- eerst van een helling af rollen zonder de voeten op de trappers
- daarna de voetjes tijdens het  rollen op de trappers gaan zetten
- gaan trappen
- en dan wegrijden oefenen.

Ongeveer dit verhaal heeft ook Saukki in een filmpje gezet zag ik gisteren.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - 365cycle - 06-Apr-2022

(06-Apr-2022, 11:10 AM)emgaron schreef: Ja. Ik ben zelf met een M5 28/26 begonnen, en heb het toen zelfs aangedurfd om mijn racefiets aan de hand mee terug naar huis te voeren toen ik de M5 ophaalde
Ik zei idd dat ie heeeel hoog is. Vond het op de 28/26 altijd fijn als er een stevige paal bij een stoplicht stond, dan hoefde ik m'n voeten niet aan de grond te zetten (had dat trouwens ook op de M-Racer, maar dan omdat ik daarop niet rollend overeind kon komen). Jij had het nog beter bekeken, want je had een "paal" (wielrenfiets) bij je om op te steunen Big Grin


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Frutsel - 06-Apr-2022

Oh, de 28/26 was me te hoog inderdaad. Daar kon ik niet bij de grond met mijn voet zonder helemaal rechtop te gaan zitten, en dan nog was het niet lekker.
Het uitzicht was ook een stuk minder dan op de 28/20 (Mijn knieën zijn niet zo spannend om naar te kijken Smile)


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Lig-hen - 06-Apr-2022

(06-Apr-2022, 11:30 AM)berth9999 schreef:
(06-Apr-2022, 11:25 AM)Bacchus schreef: Enige ervaren begeleiding is fijn bij het leren wegrijden. 

Cruzbike heeft een volgens mij goed filmpje over de eerste stappen. Die heb ik gedaan en wegrijden gaat goed.

De stappen komen neer op:
- eerst van een helling af rollen zonder de voeten op de trappers
- daarna de voetjes tijdens het  rollen op de trappers gaan zetten
- gaan trappen
- en dan wegrijden oefenen.

Ongeveer dit verhaal heeft ook Saukki in een filmpje gezet zag ik gisteren.

Nasca heeft het mij op de volgende manier geleerd:
Sterkste been op het bovenste pedaal, ver voor je uit kijken, en gaan.  .... en ik ging  Big Grin
Op de door jou beschreven manier heb je weinig snelheid, en m.i. instabieler dan wanneer je wat gang hebt.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Jeroen S - 06-Apr-2022

Mijn ervaring is dat je met wat ervaring een hele boel kan. Wat in het begin eng voelt, verdwijnt al na enige tijd. Hoe vlakker je ligt, hoe lastiger het wordt om wat te corrigeren. Dan moet het echt met sturen gebeuren.

Angst is een erg slechte raadgever, als je bang bent dat het mis gaat, is de kans groot dat het ook gebeurt. Zoek een rustig plekje, met weinig verkeer, waar je lekker de ruimte hebt. Dus geen vrachtwagens met 80 langs je op. Die stuur reacties op het trappen zijn vermoedelijk het gevolg van rijden in een veel te zware versnelling. Terugschakelen dus.

M5 fietsen zijn gemaakt op rustig stuurgedrag bij hoge snelheid, bij lage snelheid hebben ze soms de neiging om het stuur wat om te floppen, dat de fiets wat meer de bocht in valt als je zou willen. Gaat van zelf over als je hard rijdt, maar dat moet je dan wel durven/ kunnen.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - De tovenaar - 06-Apr-2022

Dat omklappen van het stuur van de M5 vond ik ook erg hinderlijk, heb er een stuurstabilisator (zo'n veer die voorkomt dat je stuur te ver omslaat) opgezet en dat werkt prima.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - PietV* - 06-Apr-2022

Heb op vele Cycle Vision dagen in Lelystad op heel veel verschillende ligfietsen gereden op het oefencircuit. Bijna alle merken in verschillende type. Vast bovenstuur, klapstuur en onderstuur. Gewoon opstappen en wegrijden. Merkte direct dat het op de hogere tweewieler gemakkelijker ging met de stabiliteit dan op de lage. Ook wat langzamer rijden om de pionnen heen ging prima. Rij nu op een M5 Blue Glide of een Nazca Fuego L. De Blue Glide rijdt iets gemakkelijker dan de lagere Fuego.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Victor - 07-Apr-2022

Ik rij ook op een M5 shock proof 559, sinds vorig jaar april en ˜4000km. Ik vind de fiets niet heel instabiel boven een bepaalde minimale snelheid van zeg 10km/uur. Stapvoets rijden gaat inderdaad vrij lastig, lastiger dan de twee Nazca's die ik hiervoor had. Dus bij wegrijden: de trapper goed omhoog zetten en direct flink kracht zetten.
Verder heeft de M5 een voor een ligfiets korte stuurpen. Ik vind dat heel prettig sturen, want dat gaat een stuk directer dan bij de langere helmstokken die je bij andere ligfietsen ziet. Hij reageert dan ook vrij snel op bewegingen die je met je stuur maakt. Het is dan ook zaak om het stuur niet krampachtig vast te pakken maar alleen lichtjes bij te sturen als dat nodig is: de fiets corrigeert zichzelf.
Verder is het vooral gewoon wennen denk ik, vooral het maken van bochten :-) En wat ook kan helpen is om in het begin het stoeltje zoveel mogelijk rechtop te zetten, op de shock proof zit je ook dan nog vrij plat, en meer rechtop kan helpen voor je evenwichtsgevoel.


RE: Open tweewielers en stabiliteit - Victorrinia - 18-May-2022

Een andere Victor...

Mijn ervaring met M5:
-ShockProof 406 en 559
-Lowracer (CrMo)

Gezien mijn lengte (195) schuif ik de neusbuis flink naar voren.
Note: Ik vind de buizen niet ècht dik.
Als ik ze naar buiten heb geschoven op de juiste lengte, en ik ga een stukje fietsen waarbij ik flink aanzet, dan zie ik de neusbuis t.o.v. de fiets flink naar links en rechts bewegen.
Denk dat de framebuizen van de genoemde M5 fietsen, wanneer ze verder worden uit gechoven, verhoudingsgewijs t.o.v. de lengte van het frame te dun zijn.

Daar heb ik op de Challenge Furai veel minder last van.