ligfietsers.nl
Vandaag ben ik blij omdat..... - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Vandaag ben ik blij omdat..... (/thread-119.html)



RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Bart Verbeek - 15-Oct-2023

ik vandaag vier kilometer gelopen heb in totaal. Een aantal maanden geleden was dat nog twee kilometer. Trainen gaat wel wat anders dan vroeger. Vroeger probeerde ik altijd iedere keer wat sneller te lopen of wat verder. Of een combinatie daarvan. Maar nu de (biologische) accu kleiner is geworden, vind ik het al een prestatie als ik twee dagen achter elkaar dezelfde inspanning kan leveren. Te veel inspanning is gewoon niet zo slim, want als de accu leeg raakt ben je zo weer een of twee weken verder voordat die weer opgeladen is. Maar na weken achtereen twee kilometer te hebben gelopen, met regelmatig een of meer dagen rust ertussen, voelde ik me vandaag zo goed dat ik er nog maar een keer op uit ben gegaan.

Nu moeten mijn benen nog wat sterker worden, want dat blijft nog steeds wat achter. Maar er zit vooruitgang in!

Het is een vicieuze cirkel. Heb je geen puf dan train je niet, en train je niet dan krijg je geen puf.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Jeroen S - 15-Oct-2023

Hoi Bart, dat is inderdaad een rot cirkel en het is niet makkelijk om eruit te komen, zeker als je lichaam niet zo functioneert als bij een doorsnee persoon. Voorzichtig een klein beetje rekken en goed naar je lijf luisteren.

Ik ben blij dat ik na een dag slenteren in de dierentuin toch nog even een rondje met de verbouwde Giant Cadex atb gemaakt heb. Het is wel een lekker fietsje geworden, licht frame, Billy Bonkers, hoge stuurpen met een Hollands stuurtje erop. Even een klein rondje, veel gravel. Sta ik bijna op de Möllebult in Stokkum, goh wat aardig dat die mensen met de auto even wachten zodat ik er langs kan. Ze wachten niet op mij, maar kwamen gewoon even van het uitzicht in de avondschemer genieten. ( Möllebult heeft niks met mollen te doen, Möll is dialect voor molen, het is de bult waarop de molen staat.) Toch wel 30 hele meters boven NAP.

Met de ligfiets of de Velomobiel zou ik dit rondje niet zo gauw maken, met de Velomobiel zijn de paden/weggetjes toch echt te slecht. Geen zin om de fietsschoenen voor de ligfiets aan te trekken en zo in het half donker gravelen met 28mm bandjes doe ik ook liever niet. Fijn als je de keuze hebt.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Lopopodium - 15-Oct-2023

Voor het uitzicht hadden ze beter even een paar kilometer verder de Hulzenberg op kunnen gaan. Daar staat zelfs een uitkijktoren. Dan zie je nog eens wat!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 17-Oct-2023

Eigenlijk was ik hierom gisteren blij: Ik heb een Lupine-accu bij m'n Bülk gekregen (wat eigenlijk al niet helemaal de bedoeling was, maar goed).
Die accu weigerde al heel snel na de aanschaf om op te laden, en ik moest op dat moment écht weg, dus besloot ik ter plekke de kabel van zowel de oplader als de accu te knippen. Dit om een verloopstukje naar XT60 te maken, waardoor ik m'n andere 4S accu's kon inzetten.

Als je een kabel afknipt gaat de garantie er formeel gezien aan. Eigenlijk mijns inziens niet helemaal terecht - Lupine wist dat er voordat ik dat deed al een storing was en er hoefde geen nieuwe kabel aan, dus ze hadden het deel dat defect was gewoon kunnen repareren, maar toch, ik heb 'm uiteindelijk niet eens opgestuurd. Er lag dus al ongeveer een jaar een brik van €250 in de kast. Nu ik wat grieperig ben doe ik het iets rustiger aan met de planning, en dan heb ik ook prutstijd. Daarom het brik dus maar eens open gemaakt, de cellen aan een nieuwe BMS met laadfunctionaliteit gesoldeerd, de boel weer in elkaar gepropt en... opgeladen! Big Grin

Cellen niet apart doorgemeten, maar ondanks een jaar vrijwel leeg op de plank liggen moeten ze wel bijna gezond zijn (gezien de laadtijd en de spanning na het laden), en de accu doet het dus weer. Kost me een BMS (nou ja.. minder dan een euro) en wat tijd, maar dit heb ik 100x liever dan weggooien!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - ZoefZoef - 17-Oct-2023

Omdat het zonnetje lekker in mn mik schijnt nu en de thys209 zich onder mn reet en rug bevind Smile


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 17-Oct-2023

Vandaag mijn ketting ontvet en weer geolied. Hij kan de winter weer aan. Even een nacht de olie in laten trekken.
En morgen in de zon weer naar een blinkende ketting kijken!!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 17-Oct-2023

Tóch een stukje gereden. Echt fors vermogen vragen was niet prettig, kreeg het meteen stikbenauwd, maar "gewoon stevig" rijden ging eigenlijk nog prima. Naarmate ik iets langer onderweg was ging het ook beter. Nu hopen dat het de situatie verbetert ipv verslechtert Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - TimSch - 21-Oct-2023

Blij met de steeds wat afnemende en iets westwaarts draaiende windvoorspelling voor morgen op de dijk bij L.E.L.  Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 21-Oct-2023

(21-Oct-2023, 10:12 AM)TimSch schreef: Blij met de steeds wat afnemende en iets westwaarts draaiende windvoorspelling voor morgen op de dijk bij L.E.L.  Big Grin

Het ziet er beter uit dan vrijdag. Wat een martelweer met die regen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 21-Oct-2023

Voor de racers morgen bij de LEL: veel succes en droog weer toegewenst!!!


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 21-Oct-2023

Nou, griepje sloeg nog even lekker toe maar voel me nu redelijk. Ik ga morgen in ieder geval even onderweg om te gaan kijken bij de LEL Big Grin


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 21-Oct-2023

(21-Oct-2023, 07:45 PM)365cycle schreef: Nou, griepje sloeg nog even lekker toe maar voel me nu redelijk. Ik ga morgen in ieder geval even onderweg om te gaan kijken bij de LEL Big Grin

Jammer dat het nog niet lukt. Veel plezier overigens.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hoekie - 21-Oct-2023

Da's inderdaad jammer van dat griepje. Had morgen graag ook een 365cycle op snelheid willen zien rijden.
De plannen zijn om morgen te gaan kijken.

Heeft iemand nog tips waar je het beste kan gaan kijken? Halverwege de dijk?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - LigfietsWilsum - 21-Oct-2023

Ik zal naar jullie zwaaien als ik langs vaar. ?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 25-Oct-2023

Vandaag wel een kort leuk gesprekje gehad met een iemand op de brommer in het centrum van een grote stad. Hij vond het best wel interessant zo'n Velomobiel op het fiets pad. 
Maar de afstand van 43km afgelegd legde ik af in maar 23,5km/u  Sad Dus duidelijk merkbaar dat het met minder weer de snelheid omlaag gaat. Echter de eerste 5,5km 26,8 Km/u. De 10km erna gezakt tot 25,1 Km/u. En de laatste etappe : 27 km afgelegd met 25,1 Km/u. Had per ongeluk tussendoor allemaal op pauze gezet. Ben nog erg zoekende, is een lage cadans makkelijker met meer kracht op de pendalen of juist minder kracht op de pendalen en dan hogere cadans bij snert weer.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - 365cycle - 25-Oct-2023

Ook daar: Bewogen gemiddeld, of totale reistijd?
In de stad wordt het verschil daartussen enorm, naast dat je bewogen gemiddelde ook inzakt als een plumpudding.

De meeste velonauten mijden de grote stad als de pest.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 25-Oct-2023

Citaat:Maar de afstand van 43km afgelegd legde ik af in maar 23,5km/u

Mijn woon-werk-verkeer is 2x15km. Vaak genoeg is bij thuiskomst mijn gemiddelde maar 25km/u, terwijl ik op de 'langere stukken' toch echt een kruissnelheid rijd die dik boven de 30/35km/u ligt.

Tussen de 'langere stukken' zitten echter te veel verkeerslichten en haakse bochten. Ook telt mijn tellertje dat ik naar mijn fietsenhok loop en later ook weer terug. Dat komt het gemiddelde ook niet echt ten goede  Tongue 

Ik vind de gemiddelde snelheid dan ook totaal niet interessant.

Wat is je kruissnelheid ongeveer?


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 25-Oct-2023

Bij goed weer is dat denk ik rond de 26 a 27km/u op basis van wat ik zondag zag. BIj slecht weer eerder 23-25km/u,
Maar eigenlijk kan ik er niks van zeggen, grafieken zijn op verschillende plekken boven de 30km/u.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Joop99 - 25-Oct-2023

Vandaag ben ik blij omdat ik een hersenspinsel heb weten om te zetten naar een tastbaar resultaat. Van een gordijnroede naar een adapter voor een cadansopnemer gemaakt. Met een proefopstelling werkt het. Nu nog in de verf zetten.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 25-Oct-2023

(25-Oct-2023, 06:03 PM)Hardloper schreef: Bij goed weer is dat denk ik rond de 26 a 27km/u op basis van wat ik zondag zag. BIj slecht weer eerder 23-25km/u,
Maar eigenlijk kan ik er niks van zeggen, grafieken zijn op verschillende plekken boven de 30km/u.

Hallo Hardloper,

Rustig opbouwen. Dat werkt het beste en voorkomt blessures. Het blijft een andere beweging dan hardlopen.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - qv-tester - 25-Oct-2023

Mijn eerste rit met de Mango ging ook maar aan 26-27 gemiddeld (geen stadsverkeer). Dat bouwt geleidelijk in de loop van weken en maanden op. Na een kleine maand zat ik gewoonlijk aan 30-31 gemiddeld. Tegen dat ik echt ingereden was met de Mango zat het afhankelijk van het seizoen tussen 33 en 37 km/h, met de hoogste waardes bij warm weer.

Kanttekening: ik fietste toen ik met de Mango begon al veel met een koersfiets. Hoewel dat niet helemaal dezelfde spieren zijn (dat viel in de eerste weken op), geeft dat toch al wat voordeel. Hardlopen is mogelijk nog minder overeenkomstig, al heb je natuurlijk ook het uithoudingsvermogen mee.

Zoals al eerder aangehaald: temperatuur en in mindere mate regen hebben invloed op hoe goed een QV loopt. Het verschil tussen 10°C en 20°C voel je goed, maar dat tussen vriezen en 10°C is nog een stukje groter, vooral omdat het rubber van de banden minder soepel wordt. Ook wel of geen zon kan redelijk wat invloed hebben (warm wegdek?). Haal je in de winter een kruissnelheid van 35 km/h met de QV over langere afstanden, dan ben je al een behoorlijk vlotte rijder. In de zomer zal je met vlotte banden en dezelfde inspanning dan in de lage 40-ers zitten.

Mijn cadans zit rond 85-95/minuut, al heb ik wel de korte traparmen (155 mm). Dat vind ik persoonlijk bij een ligfiets prettiger dan de normale 170 mm.

Het zal dus nog even duren eer je weet hoe het echt gaat rijden voor jou. Belangrijkste is dat je ervan geniet (dat lijkt wel snor te zitten Wink ) zonder je te vergalopperen, al merk ik dat je ook daar goed op let.

Misschien nog een onderhoudstechnische tip over de luchtvering: check die eens per maand, en pomp ze bij naar iets rond 4-5 bar. Dat is normaal gezien een goeie waarde. Bij hoge gewichten is meer druk aangeraden. Lager dan 3 bar raden ze af in Dronten.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 25-Oct-2023

(25-Oct-2023, 06:03 PM)Hardloper schreef: Bij goed weer is dat denk ik rond de 26 a 27km/u op basis van wat ik zondag zag. BIj slecht weer eerder 23-25km/u,
Maar eigenlijk kan ik er niks van zeggen, grafieken zijn op verschillende plekken boven de 30km/u.

Ik weet mijn kruissnelheid ook wel zonder grafieken hoor.

Je kijkt gewoon zo nu en dan op de je fietscomputertje en dan zie je daar je snelheid op.
Dat doe je terwijl je gewoon lekker aan het fietsen bent. Dat is je kruissnelheid.
Doe dat om de zoveel tijd (10/15/20min) en dan krijg je een steeds beter beeld.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Hardloper - 25-Oct-2023

Ik ga pas zaterdag of zondag op zijn vroegst ermee op pad.
Ik heb trouwens ook 155mm cranks.
De kruissnelheid is toch ook wel erg afhankelijk van de wegdek. Ik merk dat met asfalt, dat ik lekker de vaart erin krijg. Op klinkers gaat de snelheid richting van een E-Bike.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Tom Fekkes - 25-Oct-2023

Dat ervaart iedereen


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - Wim -de roetsende - 25-Oct-2023

(25-Oct-2023, 09:28 PM)Tom Fekkes schreef: Dat ervaart iedereen

Bij dit soort 'open deur opmerkingen' denk ik gewoon:
Hardloper is duidelijk (nog) geen fietser. 

Waarschijnlijk heeft de kwaliteit van het wegdek weinig/geen invloed op de loopsnelheid.


RE: Vandaag ben ik blij omdat..... - datakneder - 25-Oct-2023

(25-Oct-2023, 10:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Waarschijnlijk heeft de kwaliteit van het wegdek weinig/geen invloed op de loopsnelheid.


Ga maar eens op de Brabantse zandgronden lopen, dan praat je wel anders. Big Grin