ligfietsers.nl
Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 (/thread-1068.html)



Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - PietV* - 04-May-2021

Een ongelofelijk extreme ligfietstocht van de Hongaar Victor Zicho op zijn 23 jaar oude M5 Blue Glide met 70 kg bagage. Winterbiking in Afghanistan. Wat is een stalen frame toch taai en betrouwbaar. Ben nog steeds blij met mijn M5 Blue Glide.
https://www.youtube.com/watch?v=B_Diz4-UnDo&ab_channel=zicho
 


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Lopopodium - 04-May-2021

(04-May-2021, 09:45 AM)PietV* schreef: Wat is een stalen frame toch taai en betrouwbaar.

Ahum... ik heb nu al tweemaal het stalen frame van mijn Nazca gaucho kapot kunnen fietsen in vier jaar tijd sinds ik deze nieuw kocht. Ik hoop dat de laatste verstevigde las de derde keer voorkomt (eventueel kan het nog steviger gelast worden).


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Wim -de roetsende - 04-May-2021

"Alles kan kapot", zei mijn vader vroeger altijd al.

Ben je erg groot of zwaar of sterk of enz.? Of toch een constructiefout?
Er was ook zo'n Optima-frame dat telkens brak. 
Aanvulling: Ik googelde even en toen kwam ik weer bij jou uit hier op het forum. Het was dus een Orca.

Stalen frames gaan meestal niet zomaar kapot.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Jurrien - 04-May-2021

Staal is sterker en stijver dan aluminium en gemakkelijker te lassen, maar ook ongeveer drie keer zo zwaar. Voor een fietsframe vind ik een belangrijke eigenschap dat het vooral beter bestand is tegen vermoeiingsbreuk. Dat plus dat het gemakkelijker te lassen is vind ik het de betere keus voor een wereldreis per fiets.
Maar uiteindelijk kan zowel staal als aluminium kapot door een slecht ontwerp, het is niet alleen op het materiaal af te schuiven.
Je ziet wel dat een frame vaak op de lassen kapot gaat. Ook voor een vermoeiingsbreuk is een las funest. Opnieuw lassen kan maar je weet bijna zeker dat ie vroeg of laat toch weer gaat, het ontwerp is gewoon niet goed. Of je moet er echt een extra plaat tegenaan lassen of iets dergelijks.
Overigens wil een taai materiaal zeggen dat het veel rek kan hebben alvorens te scheuren. Maar dan is het al wel plastisch vervormd/ krom. Ik hoop dat die wereldfietser dus niet heeft ondervonden dat ie een taai frame heeft. Wink


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - GertBr - 04-May-2021

Ga het hem niet nadoen....


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - PietV* - 04-May-2021

Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar. https://fietssite.jouwweb.nl/06


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Lopopodium - 04-May-2021

(04-May-2021, 01:15 PM)Wim -de roetsende schreef: Aanvulling: Ik googelde even en toen kwam ik weer bij jou uit hier op het forum. Het was dus een Orca.

De Optima Orca had ook twee framebreuken. Maar dus ook tweemaal bij mijn Nazca Gaucho. De Orca is niet meer te repareren, dus toen gericht gezocht naar een fiets met een stalen frame. Staal is gelukkig ook beter te lassen dan het aluminium frame van de Orca.

Dus vier framebreuken in zeven jaar tijd.
Ik ben wel redelijk lang, dat helpt natuurlijk niet doordat de trapbuis dan verder naar voren staat en zo een grotere werking op het frame heeft door de hefboomwerking. ACE had mijn zitting al drie centimeter naar achteren gezet, maar dat voorkwam niet die vierde breuk.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - blokdoorn - 04-May-2021

Framebreuk verbaast ons wel een beetje. Wij rijden al jaren vele km's  op nazca's, waaronder een gaucho, ook met vakantiebepakking en zware karren er achter. Maar goed, ook over de hase pino hoor je dat wel, terwijl dat bij ons ook goed gaat (wel trapas 2 keer vervangen).


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Lopopodium - 04-May-2021

Overigens nog een voordeel van staal: zelfs als het breekt kan je er nog wel een tijd op doorfietsen zodra je de eerste haarscheurtjes in het lak ziet. Ik heb na mijn vierde breuk nog wel een paar honderd kilometer doorgefietst tot mijn winterpauze, voordat ik het frame liet lassen.

Dat moet je bij aluminium niet doen. Bij mijn Optima Orca knapte het frame beide keren ook meteen vanuit het niets. Gelukkig stond ik bij beide keren stil bij het stoplicht en brak het bij het op gang komen.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Frutsel - 04-May-2021

(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar.  https://fietssite.jouwweb.nl/06

Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - PietV* - 05-May-2021

(04-May-2021, 09:11 PM)Frutsel schreef:
(04-May-2021, 03:11 PM)PietV* schreef: Inderdaad, als kan kapot gaan. Aluminium heeft als nadeel, dat afhankelijk van het soort, na het lassen kunstmatig veroudering moet ondergaan met meerdere warmtebehandelingen in ovens. Ook na las reparaties.
De dichtheid van aluminium is circa 2702 kg/m3. Van staal circa 7860 kg/m3. De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is. Omdat staal is veel sterker is dan aluminium heeft staal een dunnere wanddikte. Verschil is massa tussen aluminium en stalen frames schat ik op circa 30%.
Staal is te richten, gemakkelijker te lassen, langere levensduur en filtert beter trillingen weg.

De M5 Blue Glide heeft een centrale framebuis met een diameter van maar 45 mm en geeft nog geen krimp na 23 jaar.  https://fietssite.jouwweb.nl/06

Als je een hoger soortelijk gewicht gelijkstelt aan sterkte, dan mag je me toch eens vertellen hoe sterk lood is...
'Staal' is ook een nogal generieke term, daar het om een legering gaat van ijzer, koolstof, en eventueel andere stoffen (zoals chroom, vanadium, molybdeen).
Het hangt erg af van de eigenschappen van het gebruikte staal of een stalen frame beter of slechter uit de bus komt dan een aluminium frame.

Ik heb nergens de sterkte van staal gelijkgesteld aan de soortelijke massa. Staal en RVS zijn legeringen en elke legering heeft zijn eigen eigenschappen.  Lees maar. https://fietssite.jouwweb.nl/06

Aluminium is ook een legering. Puur aluminium wordt niet voor frames gebruikt. Volgens de norm van de Amerikaanse AA (Aluminium Association) worden framedelen gemaakt van aluminium uit de AA2000, AA 5000, AA 6000 en de AA7000 serie. Allemaal verschillende eigenschappen, fabricagetechnieken en warmtebehandeling. Ook bij aluminium hangt het af welke legering wordt gebruikt en of aluminium soms beter uit de bus komt dan staal. Maar repareren van aluminium legeren is veel lastiger dan staal. Lassen, (hard)solderen, buigen en richten is bij staal geen probleem. Bij aluminium is moeilijker te lassen en na het lassen is een warmtebehandeling bijna noodzakelijk. https://fietssite.jouwweb.nl/12

En in de binnenlanden van Afghanistan heb je met een stalen framereparatie meer kans van slagen dan met een aluminium frame. In die dorpjes staan geen TIG apparaten met las toortsen en de juiste legering lasdraad wat moet worden toegevoegd.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Frutsel - 05-May-2021

"De dichtheid van staal is 3 keer groter, waardoor aluminium lichter maar ook minder sterk is" - Hier zeg je toch echt dat aluminium minder sterk is doordat de dichtheid lager is.

Maar goed, een stalen frame en eenvoudige techniek is zeker handig als je je buiten de gebaande wegen begeeft.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Fietsbennie - 05-May-2021

Even filmpje gekeken. Wat een schitterende omgeving zo, zonder die rode paddenstoelen, rode fietswijzers of elektrische fietsen met lui erop. Wink
Moest even huiveren vanaf 3.05, je zou de benen maar breken zeg...
Bij 5.11, je voeten loshalen aan een scherpe steen. En bij 7.55, wat een moed moet je hebben om door te gaan. Dat doe ik hem niet na.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Wim -de roetsende - 05-May-2021

Helemaal eens met FietsBennie  Cool 

Wat een onvoorstelbaar indrukwekkende tocht heeft deze man gemaakt.


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - GertBr - 05-May-2021

Kijk ook maar eens op zijn andere films bij YouTube. De afdalingen in de Himalaya zou ik echt niet durven....


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - PietV* - 05-May-2021

Victor Zicho in de afdaling met nat wegdek. Knap gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=gsvaf-UASjw

Of slapen lang de kant van de weg. Oppassen dat je aan de juiste zijde je tent verlaat!
https://www.youtube.com/watch?v=QLT30YI5r_A


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - Fietsbennie - 05-May-2021

Als ik de kilometerteller van hem bekijk zit hij geregeld tegen de 60 km met de banden langs de rand. Zoiets hoeft maar één keer mis te gaan. Ik vraag me af hoe vaak hij een schone onderbroek aan moet trekken. Zoals we hier in Twente zeggen:,,vake be'j te bange...'


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - GertBr - 05-May-2021

Geen afgrond, wel tegenliggers....


RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - De tovenaar - 08-Jun-2021

Hier fietst hij op een andere ligfiets (Azub)




RE: Extreme tocht op 23 jaar oude M5 - gideon - 08-Jun-2021

wij hoeven niet overtuigd te worden, in de meeste steden ben je met de (lig)fiets sneller dan met de auto, maar bovenal minder stressvol :-)