Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tellertje hapert --> Asbout losgelopen!!!
#1
Gisteren begon mijn snelheidsmeter te haperen. Telkens verschillende snelheden in beeld, terwijl de snelheid constant was.

Dus heb ik dat sensording beter vastgezet en iets gedraaid, zodat de ontvangst beter zou zijn.

Vanochtend ging het eerst goed, daarna weer foute boel. Vanmiddag weer. Dus weer de fiets op de zijkant en opeens voel ik dat het wiel iets 'op en neer kan'. Oftewel de asbout was behoorlijk losgelopen.

Moraal van dit verhaal: Onverklaarbare wisselende snelheden op je tellertje? Check je asbout.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#2
Goed dat je het gevonden hebt. Altijd leuk als je het zelf kunt oplossen.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ben je er zeker van dat dat de oplossing is? De speling zal niet heel groot zijn geweest; zou naar mijn idee geen invloed mogen hebben?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik heb ook een keer een "speciaal effect" gehad van een loslopende asbout. Bij mij begon het remmen snokkend te verlopen alsof ik ovale remtrommels had. Duurde even eer ik het vond, maar de asbout was ietsje losgekomen aan het linkse wiel (halve slag ongeveer), en dat bleek de oorzaak. Na opnieuw borgen en terug stevig aandraaien was het remmen weer normaal.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Oliver
#5
(29-May-2024, 09:05 PM)ZoefZoef schreef: Ben je er zeker van dat dat de oplossing is?  De speling zal niet heel groot zijn geweest; zou naar mijn idee geen invloed mogen hebben?

Wat een bijzondere reactie.

Dit wás de oplossing.

Als een wiel naar buiten kan bewegen, dan maakt het magneetje geen contact meer. Dus geen snelheidsweergave meer.

Wel bijzonder dat je hieraan twijfelt. Het is gewoon mijn beschrijving van wat er is gebeurd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#6
(29-May-2024, 09:47 PM)Wim -de roetsende schreef:
(29-May-2024, 09:05 PM)ZoefZoef schreef: Ben je er zeker van dat dat de oplossing is?  De speling zal niet heel groot zijn geweest; zou naar mijn idee geen invloed mogen hebben?

Wat een bijzondere reactie.

Dit wás de oplossing.

Als een wiel naar buiten kan bewegen, dan maakt het magneetje geen contact meer. Dus geen snelheidsweergave meer.

Wel bijzonder dat je hieraan twijfelt. Het is gewoon mijn beschrijving van wat er is gebeurd.

Nou, ik vind het bijzonder dat je wiel tijdens het rijden zoveel zijwaarts beweegt en daarbij groot gat slaat tussen het magneetje en de sensor dat deze onjuist registreert en dat dat de reden is om je wiel te checken.

Ik zou eerder denken aan een zwakke batterij of ergens kortsluiting in de sensor of gewoon een tellertje dat softwarematig beroerd is, zoals ik er ook eentje heb liggen van Travel&Co

Kan natuurlijk ook zijn dat ik het sensortje altijd vrij dicht bij het magneetje plaats zonder dat deze aanloopt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Mijn collega had dit laatst op zijn racefiets. Alleen hij kwam er pas achter toen hij met een wat loszittend voorwiel een kuil raakte en head-first naar het asfalt ging. Gelukkig een helm op, maar flinke hersenschudding en een operatie aan sleutelbeen en schouder nodig.
Ik ken de constructie van een VM niet zo goed, maar is dat net zoiets als een 12mm steekas die je tegenwoordig op racefietsen/mtb vindt? Ik hoor daar vaker verhalen over dat die losraken, met de oude QR assen hoorde ik dat niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(29-May-2024, 09:37 PM)qv-tester schreef: Ik heb ook een keer een "speciaal effect" gehad van een loslopende asbout. Bij mij begon het remmen snokkend te verlopen alsof ik ovale remtrommels had. Duurde even eer ik het vond, maar de asbout was ietsje losgekomen aan het linkse wiel (halve slag ongeveer), en dat bleek de oorzaak. Na opnieuw borgen en terug stevig aandraaien was het remmen weer normaal.

Dat ken ik, bij het voorwiel van mijn tweewieler, althans. Wil je remmen of een bocht door, en dan zwabbert je wiel een beetje.
Ik heb sindsdien het 'hendeltje' van de aanspanner met een stukje tiewrap vastgezet, zodat de aanspanner niet meer los kan rammelen gedurende vele kilometers fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(29-May-2024, 09:53 PM)ZoefZoef schreef: Nou, ik vind het bijzonder dat je wiel tijdens het rijden zoveel zijwaarts beweegt en daarbij groot gat slaat tussen het magneetje en de sensor dat deze onjuist registreert en dat dat de reden is om je wiel te checken.


Kan natuurlijk ook zijn dat ik het sensortje altijd vrij dicht bij het magneetje plaats zonder dat deze aanloopt.

Een groot gat? --> Nee hoor, gewoon meer dan 3mm en dat is dus te veel ruimte. Ik kon het wiel bijna een cm naar buiten trekken.

Het magneetje moet inderdaad heel kort langs de sensor draaien. 1 of 2mm afstand is prima.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
Een echte kerel (m/v/x) kan ook zonder wielen fietsen.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Wim -de roetsende
#11
(30-May-2024, 10:50 AM)PieterTrapt schreef: Een echte kerel (m/v/x) kan ook zonder wielen fietsen.

Dat heet toch luchtfietsen….. Smile
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , 365cycle
#12
(30-May-2024, 10:50 AM)PieterTrapt schreef: Een echte kerel (m/v/x) kan ook zonder wielen fietsen.

Je bedoelt dit?


Een haperend tellertje is een klein probleem, maar het kan dus wijzen op een groot probleem in wording. Dank voor de tip.

Groet,

Marco
Antwoord }
#13
(30-May-2024, 11:41 AM)Roepers schreef: Je bedoelt dit?


Ha ha, ja inderdaad! Big Grin
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(30-May-2024, 11:41 AM)Roepers schreef: Een haperend tellertje is een klein probleem, maar het kan dus wijzen op een groot probleem in wording. Dank voor de tip.

Groet,

Marco

Dit is precies de reden van dit topic. Dankjewel voor deze opmerking.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Verschillen challenge hurricane
Bij het vergelijken ...Boyd Maduro — 01:25 AM
Banden, banden en nog eens banden
De Schwalbe sv6 en...Boyd Maduro — 12:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat de fiets die i...Boyd Maduro — 12:16 AM
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rij...
Precies. Zolang het ...Jeroen S — 10:49 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Voor mij is de rit n...Jeroen S — 10:22 PM
Banden, banden en nog eens banden
Wat ik erg vind ...Wim -de roetsende — 10:08 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigen...Hoekie — 09:55 PM
Banden, banden en nog eens banden
Latex scheelt iets i...Jeroen S — 09:55 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik heb al wel eens e...Jeroen S — 09:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik in mijn eer...Merijn — 09:40 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik draag ook hardl...Bacchus — 08:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigenli...bucovaina — 08:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ergens anders al...Bacchus — 08:52 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
De meeste hardloopbr...Wim -de roetsende — 08:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
@ Wim -de roetsende ...Hardloper — 07:56 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Hardloop shirts, d...Wim -de roetsende — 07:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kw...Veloquest — 06:35 PM