Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heb je echt meer overzicht op een hoge ligfiets? (ik rij nu laag - té laag)
#27
(27-May-2024, 06:19 AM)Wim -de roetsende schreef: Op de Handbike heb ik wel altijd een vlaggetje.

Ik kreeg/krijg met de Handbike zelfs voorrang als ik het niet heb.

Zowel met de benen-naar-voren-lig-handbike als met de Kneesit.

Ik vind juist dat ik opvallend vaak wel goed gezien word.
Zou zo'n vlaggetje......... Big Grin
We hebben elkaar nog steeds niet ontmoet, en ik heb pas één keer een handbike geprobeerd. Het kan aan specifieke training liggen (ik vond het niet helemaal natuurlijk voelen om te sturen en te "trappen"), maar m'n bovenlijf is echt niet slap dus ik denk dat ik voor een handbiker nog wel redelijk vaart gemaakt heb. Toch viel het tempo mij tegen, ik zie weinig handbikeritten voorbij komen maar vermoed dat het tempo dichter bij gewoon fietsen ligt dan bij een leg-powered ligfiets. 

En dan herhaal ik mijn mantra maar weer eens: Zichtbaarheid wordt meer beïnvloed door snelheid dan door hoogte. Ook op m'n vouwfiets word ik gewoon over het hoofd gezien als ik 35 rijd (vandaag nog: "jij gaat veel te hard!").
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: martinus , Willeke_IGKT
#28
Citaat:En dan herhaal ik mijn mantra maar weer eens: Zichtbaarheid wordt meer beïnvloed door snelheid dan door hoogte.

Je mantra klopt niet. Zichtbaarheid wordt vooral bepaald door het krachtverschil van de verkeersdeelnemers.
Een zwakkere verkeersdeelnemer ziet bijna altijd de sterkere verkeersdeelnemer; dit omdat hij kwetsbaarder is.
Een sterkere verkeersdeelnemer ziet vaker de zwakkere verkeersdeelnemer niet; dit omdat de zwakkere verkeersdeelnemer ongevaarlijk is. (De wetenschappelijke theorie hierachter heet cognitieve dissonantie; een automobilist moet heel veel visuele indrukken verwerken en filtert hierdoor op gevaar.)

De hoogte is bijna nooit relevant; over het hoofd zien is niet waar. Weggefilterd is de waarheid.

Dit betekent dat je als fietser defensief moet rijden en er dus rekening mee moet houden dat je niet gezien wordt. (En dat vlaggetjes onzin zijn)
Hoogte speelt wel een rol, omdat je niet in het aandachtsveld van een automobilist fietst (of wegvalt achter geparkeerde auto's)
Snelheid speelt ook een rol, omdat je bij hoge snelheid niet past in het verwachtingspatroon van een automobilist.

Niels, dissonant, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#29
En omdat je bij hogere snelheid op grotere afstand relevant bent  voor de verkeersdeelnemer. Daar hoort ook verwachtingspatroon bij maar niet alleen. Want op grotere afstand word je gemakkelijker over het hoofd gezien.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#30
Mooi, Niels en 365. Ik vat even "wiskundig" samen: Zichtbaarheid = een functie van (snelheid, hoogte, volume, kleur, "de suggestie van gevaar")
Ik moet bekennen dat ik één keer zelf, als automobilist, een fietser heb aangereden. Wonderbaarlijk genoeg liep alles af zonder schade aan lijf of fiets en auto. Dit gebeurde toen ik een fietspad voor twee richtingen kruiste; ik had alleen naar rechts gekeken en de fietser van links gemist. Gelukkig liep alles goed af, ben er erg van geschrokken!
Het was een gewone rechtopfietser, prima zichtbaar. Ook het Fietsberaad geeft aan dat tweerichtingsfietspaden gevaarlijker  zijn bij kruisingen.
Dus misschien is de formule wel:
Zichtbaarheid = een functie van (snelheid, hoogte, volume, kleur, "de suggestie van gevaar", komt de fietser uit voorspelbare hoek)
Of kortweg: Zichtbaarheid = f (snelheid, hoogte, volume, kleur, gevaar-uitstraling, voorspelbare hoek)
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#31
(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Je mantra klopt niet. Zichtbaarheid wordt vooral bepaald door het krachtverschil van de verkeersdeelnemers.
Een zwakkere verkeersdeelnemer ziet bijna altijd de sterkere verkeersdeelnemer; dit omdat hij kwetsbaarder is.
Een sterkere verkeersdeelnemer ziet vaker de zwakkere verkeersdeelnemer niet; dit omdat de zwakkere verkeersdeelnemer ongevaarlijk is. (De wetenschappelijke theorie hierachter heet cognitieve dissonantie; een automobilist moet heel veel visuele indrukken verwerken en filtert hierdoor op gevaar.)
100% eens met bovenstaande hoor. Mijn mantra is alleen toepasbaar vanuit het perspectief "fietser", maar gezien ik dat het meeste doe vergeet ik soms gemakshalve dat je ook ín zo'n auto kan gaan zitten Tongue

(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Hoogte speelt wel een rol, omdat je niet in het aandachtsveld van een automobilist fietst (of wegvalt achter geparkeerde auto's)
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een automobilist ziet kinderen volgens mij niet vaker "over het hoofd" dan mijn velomobiel (wanneer ik langzaam rijd, bijvoorbeeld op die zeldzame momenten dat ik rustig doortokkel om handsfree te kunnen bellen met een headset die >15 km/h al moeite krijgt met het wegfilteren van de wind). 
Ook wanneer ik op de weg rijd word ik eigenlijk nooit over het hoofd gezien. Als ze me missen is dat eigenlijk altijd de combinatie redelijk tempo + bromfietspad, óók wanneer ik parallel aan hun rijd en we samen op een rotonde uitkomen. Ze hebben dan dus al tientallen seconden lang een geel-witte vlek in hun ooghoek. 
Het is vooral geen rekening houden met snellere voertuigen want "fietspad", ook wanneer het eigenlijk een bromfietspad is. Vanochtend zag ik het toevallig bijna mis gaan met een snorfietser voor me (die niet te hard reed - ik liep in met de vouwfiets). De snorfietsert zag het gelukkig ook.

(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Snelheid speelt ook een rol, omdat je bij hoge snelheid niet past in het verwachtingspatroon van een automobilist.
...er wordt dus onvoldoende gestuurd op het juiste verwachtingspatroon. Brommers ook op bromfietspaden in de bebouwde kom 45-50 km/h; dat is sneller dan ik daar doe als ik zijstraten heb. Ze zouden maximaal 30 moeten rijden, maar er is totaal geen handhaving op. Maakt ook weinig uit: Zelfs 30 km/h zie je echt niet op tijd vanuit je ooghoeken. Toch zie je 80% van de automobilisten niet actief kijken naar het fietspad, terwijl je als je uit een inrit of zijstraat komt vanuit je auto vaak helemaal niet kan beoordelen of het een fiets- of bromfietspad is. En dáár is dan weer zowel geen technische innovatie voor, en er wordt evenmin op gehandhaafd. Misschien komt het nog, nu er ook in het land van Stellantis steeds meer gescheiden fietspaden zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
[/quote]
...er wordt dus onvoldoende gestuurd op het juiste verwachtingspatroon.
[/quote]

Safety by numbers. Als meer mensen hard gaan rijden dan wordt het verwachtingspatroon van automobilisten dat fietsen hard kunnen gaan. De speed pedelec, de ligfiets en de velomobiel sturen er op. Dit mag meer :-)

Niels, de zoveelste, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , PieterTrapt
#33
(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: (De wetenschappelijke theorie hierachter heet cognitieve dissonantie; een automobilist moet heel veel visuele indrukken verwerken en filtert hierdoor op gevaar.)
Eh, nee, ik geloof niet dat Festinger het zo bedoelde...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#34
(27-May-2024, 03:56 PM)365cycle schreef: We hebben elkaar nog steeds niet ontmoet, en ik heb pas één keer een handbike geprobeerd. Het kan aan specifieke training liggen (ik vond het niet helemaal natuurlijk voelen om te sturen en te "trappen"), maar m'n bovenlijf is echt niet slap dus ik denk dat ik voor een handbiker nog wel redelijk vaart gemaakt heb. Toch viel het tempo mij tegen, ik zie weinig handbikeritten voorbij komen maar vermoed dat het tempo dichter bij gewoon fietsen ligt dan bij een leg-powered ligfiets. 

Toen ik echt alleen maar met de Handbike reed, lag mijn snelheid op de Kneesit rond de 30km/u.
Toen paste ik ook niet meer in de shirtjes die nu weer ruim zitten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik in mijn eer...Merijn — 09:40 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik draag ook hardl...Bacchus — 08:58 PM
Banden, banden en nog eens banden
Heeft iemand eigenli...bucovaina — 08:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ergens anders al...Bacchus — 08:52 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
De meeste hardloopbr...Wim -de roetsende — 08:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
@ Wim -de roetsende ...Hardloper — 07:56 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Hardloop shirts, d...Wim -de roetsende — 07:52 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kw...Veloquest — 06:35 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Hardloop shirts, dat...Lopopodium — 06:31 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 131...Lopopodium — 06:25 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Ergens anders al vak...Wim -de roetsende — 06:06 PM
Hartslagen
Ik denk dat ik een d...Hardloper — 05:59 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kwal...bucovaina — 05:55 PM
Hartslagen
(Baansprinters moe...Niels van der Wal — 05:30 PM
Hartslagen
Roeien is een kete...Wim -de roetsende — 04:57 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
En wat is het kwalit...Veloquest — 04:57 PM
Tegen 10 september moet mijn VM-conditi...
Bachus stipt het beg...Merijn — 04:02 PM