Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tandems ) in de trein.
|
Berichten: 794
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1324 x bedankt in 710 berichten
(07-Jun-2024, 02:25 PM)Roepers schreef: Er leeft een sterke behoefte onder de reizigers om fietsen van allerlei snit te vervoeren in de trein. Waar baseer je dat op? Ik vermoed dat het zomaar eens zou kunnen dat de behoefte aan (lig)fietsvervoer per trein hier schromelijk overschat wordt en dat de overgrote meerderheid van de treinreizigers liever minder fietsen in de trein ziet dan meer.
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 2.406
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1735
2107 x bedankt in 937 berichten
07-Jun-2024, 02:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 02:40 PM door Roepers.)
Op wat ik waarneem. Ik heb wel eens bakfietsen in de trein gezien. Ik heb eens in de trein gezeten met een fiets waarbij we met teveel fietsen waren en de conducteur zei dat dit niet toegestaan was. De andere fietsers waren knap gefrustreerd. NS-beleid om de reiziger te frustreren. Ik moest er gelukkig het volgende station eruit. Ik vang meer geluiden op frustratie hoe NS omspringt met het vervoer van fietsen in de trein. Zelfs in de eigen familie.
Kun je je het niet voorstellen. Dat mensen ergens naar toe willen fietsen en met de trein terug? Echt die behoefte is nog groter dan we al zien ondanks forse tegenwerking van NS.
Groet,
Marco
Berichten: 794
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1324 x bedankt in 710 berichten
Dat is op z'n best bewijs voor een sterke behoefte bij een paar reizigers, maar anekdotisch bewijs zegt weinig over de door jouw beschreven behoefte in het algemeen lijkt me.
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 231
Topics: 18
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 778
439 x bedankt in 213 berichten
07-Jun-2024, 03:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 03:17 PM door PieterTrapt.)
Laten we eens kijken wat de NS er zelf over zegt, op https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html
Citaat: Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024
De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in. Om het reizen met fietsen in de trein voor iedereen soepel te laten verlopen, worden de voorwaarden vanaf 1 juli aangescherpt.
Wat verandert er?
Vanaf 1 juli zijn tandems en ligfietsen alleen nog toegestaan als hulpmiddel voor reizigers met een beperking. Een ingevouwen vouwfiets mag straks alleen gratis tijdens de spits en daluren mee, zolang deze ingevouwen binnen de afmetingen van 45 cm breed x 86 cm lang x 80 cm hoog valt. De vouwfiets moet bij het in- en uitstappen van de trein ingevouwen zijn. Grotere en uitgevouwen vouwfietsen zijn alleen bij voldoende plek met een Fietskaart Dal in de daluren toegestaan.
OK, dus de redering van de NS is (denk ik) : "Er zijn bakfietsen bijgekomen, en daarom (???) moeten de ligfietsen weg". Ik zie de logica niet, en in de volgende zin wordt die logica nog verder ondergraven: "Het wordt vol in de trein, daarom mogen ligfietsen niet; maar een grote, uitgevouwen vouwfiets mag wél."
- dus kennelijk gaat het helemaal niet om volume dat in de weg zit. Wat dan wel het motief is? Geen flauw idee.
Ik lees in de nieuwe voorwaarden ( https://www.ns.nl/binaries/_ht_171751078...i-2024.pdf ) ook iets boeiends:
"Een compleet ingevouwen vouwfiets mag gratis worden meegenomen....als....:
• ingevouwen maximaal de volgende afmetingen heeft:
- breedte maximaal 45 cm
- lengte maximaal 86 cm
- hoogte maximaal 80 cm, en ....."
Met andere woorden: de NS begrijpt hier opeens wél dat het draait om het volume van de fiets! Waarom dat dan niet toegepast bij ligfietsen? En waarom dat lulverhaal dat fietsen "steeds groter" worden? Gaat dat over ligfietsen? Nee, ik vermoed over fatbikes, e-bikes enz.
Het riekt steeds sterker naar een onredelijk bezwarende voorwaarde van een monopolist.
Het boeiende is trouwens dat in de Algemene Voorwaarden van de NS ( https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf) een ligfiets gewoon een fiets is. Ik heb dat stukje even vet gemaakt.
5.4 Welke voorwaarden gelden voor uw fiets en andere vervoermiddelen?
Onder voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. NS maakt daarbij onderscheid tussen a) opgevou-
wen vouw- fietsen, rollators, scootmobielen en rolstoelen, en b) fietsen, waaronder ook ligfietsen, tandems en
gedemonteerde fietsen worden verstaan
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 794
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1324 x bedankt in 710 berichten
07-Jun-2024, 03:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 03:58 PM door melle z.)
(07-Jun-2024, 03:09 PM)PieterTrapt schreef: OK, dus de redering van de NS is (denk ik) : "Er zijn bakfietsen bijgekomen, en daarom (???) moeten de ligfietsen weg". Ik zie de logica niet, en in de volgende zin wordt die logica nog verder ondergraven: "Het wordt vol in de trein, daarom mogen ligfietsen niet; maar een grote, uitgevouwen vouwfiets mag wél." Je suggereert van alles dat niet uit de quote van de NS op te maken valt. Lees je echt zo slecht, heb je een rijke fantasie, of doe je het er om?
Volgens mij zijn de regels voor vouwfietsen overigens niet veranderd, maar ik kan me vergissen.
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 231
Topics: 18
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 778
439 x bedankt in 213 berichten
07-Jun-2024, 04:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 04:17 PM door PieterTrapt.)
(07-Jun-2024, 03:37 PM)melle z schreef: Je insinueert van alles dat niet uit de quote van de NS op te maken valt. Lees je echt zo slecht, heb je een rijke fantasie, of doe je het er om?
Ik zit dit met een grote grijns te lezen. In je eerste zin zeg je dat ik teveel interpreteer, dat ik dingen lees die er niet staan (en dat klopt). In je tweede zin doe jij hetzelfde ;-) Ik zou die tweede zin bovendien een "vals trilemma" kunnen noemen. Er zijn namelijk meer mogelijkheden dan alleen de drie die jij voorstelt.
----------------------------
Terug naar de inhoud: wat is mijn interpretatie van de oorzaak ? De NS noemt dit:
Citaat:"Aangescherpte voorwaarden per 1 juli 2024
De laatste jaren zijn er meer soorten fietsen bijgekomen. Veel fietsen zijn groter geworden en nemen daardoor meer plek in. Om het reizen met fietsen in de trein voor iedereen soepel te laten verlopen, worden de voorwaarden vanaf 1 juli aangescherpt."
Denk eens even met me mee. Wat was nou DE verandering in fietsenland, de afgelopen 10 jaar? Dat kan toch maar één ding zijn? De opkomst van de elektrische fiets! En elektrische fietsen zijn inderdaad dikker, zwaarder, "groter". 25 kilo in plaats van 17; dikkere banden, voorvorkvering, enz. Kijk eens in een fietsenstalling: e-bikes zijn breder en hebben wat meer ruimte nodig. Ik zie het dagelijks in de stalling op mijn werk.
Vandaar dat mijn conclusie is dat "meer soorten fietsen" en "groter geworden" betrekking hebben op elektrische fietsen (en ik dacht ook aan elektrische bakfietsen, maar ik lees dat die al niet mee mochten, dus toen ik dat schreef zat ik fout.
Dan naar de oplossing, die de NS voorstelt: "E-bikes blijven welkom, maar ligfietsen moeten weg".
Ik vind het een bezopen redenering van de NS, die onredelijk uitpakt voor ligfietsers en op geen enkele wijze het probleem oplost.
Ik zou als voorlopige "noodoplossing" maar een onderdeel van de ligfiets afschroeven voor je de trein instapt. Dan moet het mogen, want:
- een ligfiets is een fiets (zie algemene voorwaarden NS)
- een gedemonteerde ligfiets is een gedemonteerde fiets, en die mag mee .
Dus je haalt bijvoorbeeld je voorwiel los. = Gedemonteerde fiets.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 794
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1324 x bedankt in 710 berichten
(07-Jun-2024, 04:11 PM)PieterTrapt schreef: Er zijn namelijk meer mogelijkheden dan alleen de drie die jij voorstelt. Ik ben benieuwd!
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.526
Topics: 37
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1683
1668 x bedankt in 652 berichten
Je kunt er ook een paar scharnieren op lassen dan maak je er een vouwfiets van.
Berichten: 794
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 0
1324 x bedankt in 710 berichten
07-Jun-2024, 06:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 06:11 PM door melle z.)
M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Berichten: 1.842
Topics: 29
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1181 x bedankt in 665 berichten
In plaats van wat theoretisch nou anders zou moeten, ben ik zelf even nieuwsgieriger naar de praktische kant.
Wat nou als ik als zo'n klootzak met zo'n grote joekel van een ligfiets die schaarse ruimte in de trein aan het innemen ben, èn ook nog gewoon een conventioneel fietskaartje voor een niet-conventionele fiets heb gekocht, en ik heb met een bromsnorconducteur te maken die erg van de regels is. Ik zit al in een rijdende trein. Kan die conducteur mij er zomaar uitzetten bij het volgende station? En wat als ik als gewoon netjes betalende reiziger dit weiger (ik moet tenslotte ook gewoon thuis kunnen komen na een tocht van 200 kilometer) en vertel dat hij de politie er dan maar bij moet halen, wat zijn dan zijn of haar mogelijkheden?
Berichten: 1.934
Topics: 72
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 1818
2208 x bedankt in 1545 berichten
Dan zou ik zorgen dat je hoe dan ook beleeft blijft. Want dan kan hij je daarvoor niet de trein laten uitstappen. Vraag me echt af of het echt zo ver gaat komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.485
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 21668
2239 x bedankt in 993 berichten
Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.
Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.934
Topics: 72
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 1818
2208 x bedankt in 1545 berichten
(07-Jun-2024, 08:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.
Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.
Daarom dat ik ook adviseerde om altijd beleeft te blijven.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.540
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 24
2258 x bedankt in 1216 berichten
07-Jun-2024, 09:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 10:06 PM door ZoefZoef.)
(07-Jun-2024, 06:10 PM)melle z schreef: Mede mogelijk gemaakt door Arend-Jan alhier, maar helaas niet in productie gekomen
Geen echte optie dus.
De beste optie naar mijn idee: gewoon in alle redelijkheid dat verbod negeren en bij een eventuele controle van een mierenneukende controleur heb je de ligfiets vanwege medische redenen.
(07-Jun-2024, 09:51 PM)Hardloper schreef: (07-Jun-2024, 08:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb wel eens op een station in een trein zitten wachten tot de politie een reiziger opgehaald had alvorens de deuren geopend werden voor de rest van de passagiers. Dit was het reguliere station voor die trein maar in zeldzame gevallen kunnen ze de trein ook laten stoppen op een klein stationnetje waar bijna nooit treinen stoppen en daar de politie naar toe laten komen.
Ik denk niet dat ze de politie laten komen voor het mee hebben van een onwelkome fiets maar als het op een twist gesprek uitloopt kan het treinpersoneel zich bedreigd voelen wat daar wel genoeg aanleiding voor is.
Daarom dat ik ook adviseerde om altijd beleeft te blijven.
Om een boete te voorkomen is dat sowieso handig. Lijkt me echt heerlijk als BOA/agent om zo'n lastig figuur lik op stuk te geven en overal voor te bekeuren waar dat maar voor kan. Ik snapte dat al nooit bij programma's als Blik op de weg of 'overtreders'. Als fatsoen ontbreekt, waarom zou jij als BOA/agent dan vriendelijke blijven tegen zo'n figuur?
Een trein stilzetten zullen ze niet snel doen. Dan moet je het wel heel erg bont hebben gemaakt. Het ergste wat je kan overkomen is dat je met fiets en al uit de trein gezet kan worden en zelfs dat betwijfel ik of het zover gaat komen als het rustig is.
Oplossing: fiets op slot en vastzetten zodat ie er niet zomaar uitgehaald kan worden en ondertussen zelf een coupe verder gaan zitten. Een controleur gaat echt niet iedereen vragen van wie die fiets is als dat niet direct duidelijk is.
Berichten: 2.406
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1735
2107 x bedankt in 937 berichten
07-Jun-2024, 10:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 10:09 PM door Roepers.)
De HP Velotechnik Grasshopper is ook vouwbaar. Maar als ik de regels goed geïnterpreteerd heb is zelfs een opvouwbare ligfiets niet toegestaan.
Groet,
Marco
Berichten: 231
Topics: 18
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 778
439 x bedankt in 213 berichten
07-Jun-2024, 10:48 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2024, 10:49 PM door PieterTrapt.)
Ja, dat zou zo maar kunnen. Anderzijds zijn de regels niet duidelijk. De NS maakt het zichzelf moeilijk met deze vage afbakening, die uitnodigt tot discussies als 'waar ligt de grens tussen ligfiets en 'reguliere' fiets?' of: 'is een vouw-ligfiets nou een vouwfiets of een ligfiets?'.
Is het gevaarte op de foto bijvoorbeeld een ligfiets, een vouwfiets of een 'reguliere' fiets? Zeg het maar.
Dat hadden ze kunnen voorkomen met objectieve criteria die ergens op slaan. Zoals: "fiets mag niet groter zijn dan ...cm lang, ...cm breed en/of... cm hoog. Of wat posterijen wel eens doen: "het totaal van de afmetingen van het pakje (lengte + breedte + hoogte) mag niet meer zijn dan ....cm." En/of: de fiets mag maximaal 25 kg wegen.
Stel je voor dat de posterijen zo zou werken als de NS! "Het versturen van een non-fictieboek kost € 4,75. Een kookboek verzenden kost € 6,95, en spannende boeken € 3,25".
Dat zou toch eindeloze discussies geven, klanten die roepen dat het nergens op slaat, enz.?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 1.540
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 24
2258 x bedankt in 1216 berichten
, 07:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:24 AM door ZoefZoef.)
Voor degenen die toch met de ligfiets in de trein willen: op marktplaats is nu een M5 cmpct vouwfiets te koop die nu tussen de 75 en 150 euro op zou moeten brengen. Gok dat je 'm voor 75 euro wel meekrijgt, want het ding is lelijker dan de nacht. Deze voldoet aan de afmetingen die de NS hanteert en mag dus gratis mee.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...ligfietsen. Foto 11 is een M5 cmpct vouwligfiets
Berichten: 1.485
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 21668
2239 x bedankt in 993 berichten
Klopt je link?
MP kon de pagina niet vinden.
Het kan ook zijn dat ie al verkocht is natuurlijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.540
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 24
2258 x bedankt in 1216 berichten
, 08:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op , 08:25 AM door ZoefZoef.)
(, 08:04 AM)Willeke_IGKT schreef: Klopt je link?
MP kon de pagina niet vinden.
Het kan ook zijn dat ie al verkocht is natuurlijk.
Denk dat de link niet goed was. Heb 'm gewijzigd inmiddels en nu werkt ie weer.
Berichten: 235
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 114
273 x bedankt in 117 berichten
Vroeger had je in veel treinen een apart bagagecompartiment. Hier konden mensen hun fietsen, grote koffers en wat al niet gemakkelijk kwijt zonder tot last te zijn van andere passagiers. Ik vind dat die weer terug moeten komen. Dan kunnen ook velomobielen gemakkelijk mee in de trein.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - Flevotrike - carbon Strada 073 - klaar maar nog in Roemenië: Quatrevelo
Berichten: 1.485
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 21668
2239 x bedankt in 993 berichten
Deze fiets is zojuist verkocht maar hij heeft heel veel fietsen meer. Moet over twee maanden het pand leeg opleveren.
Rechtstreeks contact?
http://velomenaal.nl/
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.406
Topics: 77
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1735
2107 x bedankt in 937 berichten
(, 10:01 AM)Atrike schreef: Vroeger had je in veel treinen een apart bagagecompartiment. Hier konden mensen hun fietsen, grote koffers en wat al niet gemakkelijk kwijt zonder tot last te zijn van andere passagiers. Ik vind dat die weer terug moeten komen. Dan kunnen ook velomobielen gemakkelijk mee in de trein.
Dit dus:
Ligfiets en rijwielwagen bij de STAR (32691813811)
m66roepers from Nederland, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Berichten: 439
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
692 x bedankt in 388 berichten
Op de museumstoomtreinen kun je gewoon je fiets meenemen. Ook op de aansluitende schepen.
Het beleid van de NS is tenenkrommend.
Ik gebruikte in mijn werkzame leven ook veel de mogelijkheid om een fiets mee te nemen in de trein. Dat was tot een jaar geleden bijna onmogelijk geworden. Wat een krapte!!. En gezeur over de daluren enz. Wanneer denk je dat ik werk? In de daluren?
Groet,
Tom
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|